Nog een volgplatform...

Hallo allemaal,

Na de zomer ben ik begonnen met de bouw van een volgplatform voor mijn 8" Skywatcher.
I.v.m. verbouwings-pericelen in huis gaat het allemaal niet zo snel, maar hierbij de vorderingen tot zover.
De reden voor de bouw is meer gebruiksgemak en experimenteren met fotografie met deze telescoop.
Eisen aan de constructie zijn daarom: Stabiel, spelingsarm, trillingvrije loop.

Foto's

Na veel ge-google heb ik de (voor mijn gevoel) beste bestaande ideeën samengevoegd en tevens een nieuw ontwerp uitgewerkt voor het (ont)-koppelen van de aandrijving.
De noordzijde staat op 4 skeelerwielen die elk aan beide zijden gesteund worden.
De zuidzijde en hoofdligger onder de schommelplaat zijn van staal en is met een dubbele lagering (2 richtingen) uitgevoerd.

Voor de aandrijving heb ik een standaard aandrijving gekocht (2 toeren/minuut) en hieraan zelf een spelingsvrije vertragingskast gebouwd.
De aandrijving komt "star" aan de bodemplaat.

Om toch makkelijk te kunnen ontkoppelen zit de tandheugel op een extra (kantelbaar) segment.
Deze wordt met een veer tegen de aandrijving gedrukt. Ook dit loopt spelingsvrij.

Tot zover gaat het goed met de gestelde eisen en de eerste bewegingstest is gisteren gedaan. Het evenwicht met de telescoop erop is oké.
In principe kan de schommelplaat dienen als vervanger van de basisplaat van de Dobson. Voorlopig laat ik het even origineel.
De Dobson-montering heeft al wel een speciaal lager maar er moet nog wel speling weggewerkt worden.

Nu verder met het elektrogedeelte en de hele afwerking.

Een fijne jaarwisseling en groeten, Hans

Harro

Fervent dobsonman
Ik ben erg benieuwd maar krijg helaas een foutmelding als ik de link naar de foto's open. ("404 De opgevraagde URL is op deze server niet gevonden.").

Dan maar even zo:

Bijlagen

• 20201029_171839_resized.jpg
    20201029_171839_resized.jpg
    204,8 KB · Weergaven: 59
  • 20201111_130143_resized.jpg
    20201111_130143_resized.jpg
    206,4 KB · Weergaven: 53
  • 20201112_085311_resized.jpg
    20201112_085311_resized.jpg
    279,5 KB · Weergaven: 49
  • 20201113_174950_resized.jpg
    20201113_174950_resized.jpg
    177,7 KB · Weergaven: 54
  • 20201231_164302_resized.jpg
    20201231_164302_resized.jpg
    201,5 KB · Weergaven: 60

Laurens89

Quaoar
Heel knap dat je dat zo hebt kunnen maken, diep onder de indruk! Ziet er esthetisch ook heel mooi uit! Ik zit zelf nog te twijfelen om iets zelf te maken of een EQ platform te kopen...

Ik heb het geluk dat ik op mijn werk vrijwel alle metaal-/ elektrobewerking en moffelen tot mijn beschikking heb. Anders was het mij ook niet gelukt in deze vorm.
Maar zoals in jouw topic "EQ Platform" al werd gezegd kan het ook een stuk eenvoudiger of een stapje verder of bijvoorbeeld deze deze .
De afwerking is niet functioneel dus dat kun je laten zitten.
Het gaat erom dat je even weet waar het om "draait" . Reiner Vogel geeft een goede uitleg en voorbeelden op zijn site.
Een beetje geduld en stap voor stap verder gaan, dan kom je een heel eind.
En om je een idee te geven voor de financiële afweging, ik heb hier ca. €250,-- aan spullen in gestopt.
Dat kan dus nog wel voor minder voor een eenvoudiger model.
Als je er tegen de bouw opziet, ze worden af en toe ook wel gebruikt aangeboden of vraag er naar op diverse sites.

sdn

Mimas
Gezien de foto zal dat een polyacetaal tandheugel van Conrad zijn, denk ik. Heb m zelf ook.

Ja, dat is 'm.
De onderdelen voor de aandrijving komen van Conrad en Aliexpress. Het asje van de standaard aandrijving teruggeslepen van 5 naar 4mm om de worm passend eraan te krijgen.

AshaiRey

Knutselaar uit Zundert
Als iemand interesse heeft kan ik de principeschets het onderdelenlijstje van de aandrijving wel delen.
Graag.
Ik heb zelf een tandheugel uit 2 strippen aluminium gevijld maar daar zit nog wat oneffenheden in.
Het werkt maar niet over de hele lengte.
Ik zit er dan ook aan te denken om de aandrijving opnieuw te maken.

AshaiRey

Knutselaar uit Zundert
De schets in DXF zo handig zijn
De onderdelenlijst mag jezelf kiezen. :0)

Alvast bedankt

Bovenaan Onderaan