Nieuws over ZENIT

nop

Admin
Net het laatste nummer opengeslagen. (december)
Ik zie alleen maar artikelen van wetenschappers, veel te weinig van amateurs. De amateurs die zelf schrijven kijken klaarblijkelijk zelf nog nauwelijks naar buiten. Veel grijze koppen ook..
Prima voor een academisch blad, maar geen voer voor de enthousiaste amateur, die sinds het stoppen van de Guidestar niet veel Nederlandstaligs meer te lezen heeft.

patrickduis

Moderator
De amateurs die zelf schrijven kijken klaarblijkelijk zelf nog nauwelijks naar buiten. Veel grijze koppen ook..
Echt zo'n blad voor KNVWS leunstoel amateurs (je weet wel, die lui die denken dat er 200 amateurs actief zijn in nederland)........meestal oude grijze opaatjes die al 20 jaar geen telescoop meer hebben aangeraakt.....

jeanpierre

keep it simple
.......meestal oude grijze opaatjes die al 20 jaar geen telescoop meer hebben aangeraakt.....

het kan raar klinken, maar daar hoor zelfs ik bij :p. Ik zie niet in waarom ik wél een telescoop zou moeten aanraken (sterrenkijken dan) om amateur te zijn. Ik heb er nu eenmaal geen interesse (meer) in.

Goudvis

Martijn
Echt zo'n blad voor KNVWS leunstoel amateurs (je weet wel, die lui die denken dat er 200 amateurs actief zijn in nederland)........meestal oude grijze opaatjes die al 20 jaar geen telescoop meer hebben aangeraakt.....
HAHA , mooie typering :)

Beetje eens wel met de kritieken, maar vooral wil ik ook kwijt dat ik iedere maand met heel veel plezier door Zenit lees (en ik moet nog een jaar of veertig voor ik een grijs opaatje ben). Juist omdat er artikelen in staan die ik elders nooit lees. En al helemaal niet op het internet. Dat is de functie van een papieren tijdschrift tegenwoordig: verdieping bieden. Ik heb mijn abonnementsgeld afgelopen week weer overgemaakt.

Dat digitale abonnement zal me persoonlijk weinig boeien: op papier lezen is veel fijner. Maar soit, ieder zijn plezier.

patrickduis

Moderator
Haha :razz: jij bent een oud (niet grijs) opaatje!
Toch had ik op de laatste KNVWS bijeenkomst in Goirle gezien (voor het eerst in vele jaren) dat er ook jongere mensen waren, en zelfs ook mensen waarvan ik weet dat die -wel- een telescoop hebben aangeraakt de afgelopen 20 jaar.
De opkomst was ook veel groter dan voorheen, kwam natuurlijk ook door de opkomst van de weerkundigen i.v.m. de uitreiking van de v.d. Biltprijs (en die had ik al helemaal -nooit- daar gezien).
@JP: je wilt toch niet zeggen dat je plannetje met de KNVWS zijn vruchten af begint te werpen he...........

patrickduis

Moderator
Inderdaad, daarom moeten we vanaf nu ook gewoon ophouden met al die afzonderlijke blaadjes, gedrukt op dode bomen, en met zijn alleen publiceren in een online .PDF magazine, in het Engels, zodat de artikelen wereldwijd gelezen kunnen worden.
Astroforum.nl kan (zoals altijd) hiervoor wel een plek faciliteren op de server lijkt me zodat we ook de vorige documenten kunnen terugzoeken. Voor de mensen die een papieren versie willen: print hem gewoon uit, voor wie dat niet willen: eenvoudig downloaden op de tablet/smartphone....
Gewoon online bekijken hier op AF: moet natuurlijk ook kunnen, everybody happy!

jeanpierre

keep it simple
Patrick; er zijn er duizenden die papier willen hoor....daar kan geen mens aan twijfelen. En zijn het 'oude mannetjes'? Mij best. Ook die hebben rechten. Vooral die groep zelfs ! zij hebben de weg voor ons geëffend.

jeanpierre

keep it simple
Ok dan, alleen papieren versie bij leeftijd > 65 jaar.

gewoon mensen de keuze laten. Je hoeft het niet door de strot te duwen hé . Kost het wat centen ? Maak het dan inderdaad betalend. En dat een werkgroep een uitgave brengt : heel erg mooi ! Alle respect voor. Maar iets als Zenit, Heelal en Guidestar moet er zijn voor iedereen. Niet enkel voor één doelgroep. Divers. dat speelt ook mee in de keuze 'digitaal of papier'. Ik kan me heel goed inbeelden dat astrofotografen kiezen voor dititaal. Kwilteit foto's bvb. Maar lang niet iedereen heeft interesse in astrofotografie hé. diversiteit dus...

patrickduis

Moderator
Alles vuer niks noppes nada!
Anders verspreid het blad zich namelijk niet ver genoeg........als we uit ons kleine cirkeltje willen komen zal dat met een gratis .pdf magazine veel en veel makkelijker gaan. En zo gaan beginnende amateurs het ook sneller lezen.

svdwal

Sander - Moderator
Als sterrenkunde iets heeft is het wel exposure. Elke dag staat er wel wat in de krant over een nieuw fenomeen.

Andere hobbies met een academische twist, zoals archeologie of geologie, mochten willen dat ze dat soort exposure kregen.

Exposure is het probleem niet. Iedereen die maar een beetje oplet weet dat het bestaat.

dulfer

Nee joh, veels te modern.
Zenit_jan2016.ws3

<spuit-11>ZNIT0116.WS3</spuit-11>

Qua discussie over wel/niet printen zou ik zeggen: digitaal én in hardcopy.
Abonnement voor de hardcopy variant opgehoogd met de kosten van afdrukken en verzenden. Mogelijk dat de lagere kosten van de digitale variant het abonnee aantal wat kan ophogen.

Met de huidige (online)digitale drukkerijen is het, wanneer het blad eenmaal gevuld met artikelen en opgemaakt is, niet lastig om wat magazines te laten drukken en te versturen. Als dit vanuit de uitgever georganiseerd wordt is er een prijsvoordeel te behalen tov individueel afdrukken.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan