Nieuwe "zwarter dan zwart" verf?

Darkmatter

Donateur
Ik kwam op Youtroep dit filmpje tegen over een ultrazwarte verf die ik nog niet kende: Musou black paint. Volgens de fabrikant reflecteert het over het golflengte bereik van 250nm t/m 750nm minder dan 1.5% als het met de kwast wordt aangebracht, en minder dan 1% als het wordt gespoten. Er wordt dan ook geclaimd dat het de zwartste verf ter wereld is. Of dat werkelijk zo is weet ik niet maar het is in elk geval inderdaad erg, erg zwart. Meer informatie is hier te vinden, en er is ook een vergelijking met Black 3.0 en Vantablack VBx2 gedaan. De verf is in elk geval niet goedkoop want om een liter hier naartoe te krijgen ben je ongeveer 170 Euro kwijt. Ze hebben ook flocking sheet voor visueel en IR en ik denk dat de IR voor astronomie het interessantst is. Hier heb ik helaas geen prijs voor kunnen vinden.

Jarno

Laatst bewerkt:

Spaceman

waar is men hamer?!
Met een liter verf kan je denk ik wel aan heel wat tubekes verven. Eventueel na corona een aantal buiseigenaars verzamelen en de prijs gewoon delen. :)

sixela

Alexis - moderator
Black 2.0 is trouwens voor het materiaal dat gebruikt wordt in die test donkerder dan 3.0, en 2.0 reflecteert minder bij scherende lichinval -- voor telescopen is het beter dan 3.0. 3.0 is voor artiesten beter omdat het makkelijker verft; 2.0 is nogal een vervelend brijtje (maar voor telescoopbouwers niet zo'n probleem).

Maar inderdaad, Musou is nog zwarter dan 2.0. Anderzijds: de laag is in tegenstelling to Black 2.0 en vooral 3.0 uiterst fragiel. Pikant detail: er is geen EU-invoerlicentie, dus het is niet meer makkelijk te krijgen. Als iemand het wilt testen: ik heb nog twee flesjes, denk ik.

Hun flocking paper is trouwens ook zeer goed, nu ProtoStar niet meer zo makkelijk verkrijgbaar is:

En ook interessant: "flocking paper" dat uit polyurethaan is gemaakt, en dus ook geen haartjes verliest.

Ze hebben zelfs een "Kiwami"-versie die nog meer absorbeert maar duurder is (maar handig voor in oculairs, T2-verlengbuisjes e.d.):

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan