Nieuwe Raspberry Pi Camera en Astrofotografie

g0t0

Quaoar
Ik merk nu met de allsky dat de beelden tijdens de nacht maar telkens om de 3 minuten (+30sec) worden genomen, terwijl de belichtingstijd op 30 sec staat ingesteld. In de camera settings staat de tijd tussen elk beeld op 10 msec ingesteld. Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ? Ik vind niet direct nog andere settings die hiermee te maken hebben.

Dit is vij zeker de auto sensing functie. Ik heb daar ook last van gehad. Mijn code staat hier -> https://github.com/d33psky/rolloffro.../allsky.sh#L30

MichelB

Michel
Ondertussen is de allsky camera bijna klaar en ben ik proef aan het draaier in mijn achtertuin. Hij staat nu bovenop onze schommel, maar hij moet op een nog te bouwen schuur met overkapping komen. Maar of het veel zin heeft..

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: AllSky 20200915.JPG views: 0 grootte: 98,5 KB id: 1463964

Helaas heb ik erg veel lantaarnpalen in zicht en een paar rozenkwekers binnen een paar kilometer.:surrender:

Binnen de dome heb ik nu ook veel last van reflecties, dus moet ik een rand af gaan plakken, maar mijn grootste zorg is dat ik met al deze lichthinder amper sterren zie. Ik maak nu opnames van 30 seconden, langer kan niet vanwege de lichthinder.

Iemand nog een idee of en hoe ik een LP filter tussen de sensor en de lens kan krijgen? Verhuizen is geen optie, ik woon hier net.

Bijlagen

• AllSky 20200915.JPG
    AllSky 20200915.JPG
    98,5 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:

RobRob

Donateur
ik heb met hulp van astro collega Nicolàs een 1.25" LPF filter gekocht, deze iets (0.5mm) in diameter afgeslepen (met een tegel-diamant file door het filter met dubbelzijdig tape op een schijfje te plakken en deze in de kolomboor in te spannen, was in 5 minuten gepiept en ging heel beheerst) en daarna paste deze in de fitting van HQ camera...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_5320.jpg views: 0 grootte: 1,68 MB id: 1463999

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_5323.jpg views: 0 grootte: 2,35 MB id: 1463997

Je kan gelijk ook het IR filtertje verwijderen, dat scheelt ook in gevoeligheid...

IMG_5327.jpg

Bijlagen

• IMG_5320.jpg
    IMG_5320.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 10

thex

Black hole
Ik moest met de 180 graden lens (zelfde als robrob) de backfocus iets uitdraaien. Daar zou je iets tussen kunnen plaatsen, mits dun. Sterren zie ik hier amper in mijn stadje met de grote gele vlek (zie elders). Was/is een leuk projectje.

MichelB

Michel
Dank voor de tips. Ik heb via Aliexpress een SVBONY CLS filter gekocht, die filtert vrij goed ongewenste frequenties eruit en kost maar 20 euro. Wanneer blijkt dat het filter de lichtvervuiling (lantaarns en kassen hebben nog geen LED) erg vrij goed uithaalt of juist niet kijk ik misschien naar een ander filter dan nog beter past bij "mijn" lichtvervuiling.

De kolomboor hebt ik, alleen niet het gedraaide tooltje dat ik op de foto's zie. Een nadenken hoe ik dat ga oplossen (waarschijnlijk een stukje staf van de juiste diameter, schroefdraad erin en in de boorkop klemmen.)

astrobry

Sedna
Hallo,

even nog over de allsky toepassing. Ik heb de software in github van ThomasJacquin gebruikt. (auto detectie van camera ZWO of RpiHQ)

Gisteren heb ik de Rpi 3B vervangen door een Rpi 4B/8GB + Rpi HQ 12Mp camera, software volledig geïnstalleerd en alle updates uitgevoerd. (GPU heb ik 512MB toegekend) Alles werkt perfect. Ik heb de auto-gain en WB op 'auto' geplaatst. Dan wat gespeeld met de settings zodat ik realistische beelden krijg overdag en tijdens nacht. enkel bij overgang naar nacht krijg is nog sterk onderbelichte beelden.
Na de eerste nacht merk ik dat keograms en startrails aangemaakt zijn, maar de timelaps helaas niet.

Ik probeer na te gaan wat er fout gaat, maar op een of andere manier gebruik ik de foute syntax om de timelapse.sh manueel eens te starten.

ik sta in \allsky\ en gebruik volgende syntax: sudo ./scripts/timelapse.sh 20210114
De timelapse.sh blijkt wel te starten maar krijg allerlei foutmeldingen zoals bestanden en mappen niet gevonden worden. Vermoedelijk gebruik ik een foutieve syntax of nog ontbrekende opties die ik moet meegeven ?

Ook iemand een idee waarom de timelaps niet wordt aangemaakt of niet wordt voltooid ?

alvast bedankt !
grtjs
Erik

astrobry

Sedna
nog even een update.

Ik heb de resize toegepast in de config.sh en nu werkt de timelapse wel, vermoedelijk is de filesize te groot als ik het origineel laat:

settings zijn nu:

IMG_RESIZE=true
IMG_HEIGHT=1520
IMG_WIDTH=2028

ik geef het maar mee, mocht er nog iemand met dit probleem worstelen.

website van de allsky is hier te vinden.

grtjs
Erik

Svego

Donateur
Ik ben inmiddels ook begonnen met de all-sky camera. Gebaseerd op de originele software van Thomas. @RobRob Heb jij nog verbeteringen aangebracht sinds de laatste wijziging?

Wel moest ik net als @astrobry de resolutie wijzigen voor de time-lapse en startrails. Ook het ffmpeg script moest ik iets wijzigen om op de rpi3 goed te laten gaan (anders is de resolutie van de video te hoog en daar heeft deze niet genoeg geheugen voor).

@RobRob Merk je veel verbetering na verwijderen van het IR filter? Ik heb ook gedacht aan een lichtvervuilings filter te plaatsen, nog even bedenken hoe ik die passend ga maken

MichelB

Michel
De functionaliteit die @RobRob heeft aangebracht zit nu is de versie van Thomas, ik verwacht niet dat @RobRob nog een eigen versie ondersteund.

Dank @astrobry voor de tip om de timelaps werkend te krijgen, ik zal dit binnenkort eens proberen, maar ik wil eerst de AllSky camera aan de nieuwe schuur monteren.

Hoe je het IR filter verwijdert staat op diverse plaatsen op internet

Een LPF filter op maat maken kan met een beetje handigheid zonder bijzondere machines (is mijn mening)
  1. Je neemt een stevige bout die in een boor past
  2. Pak een massief stuk materiaal waar de bout doorheen past (ik heb PVC staf gebruikt)
  3. Zorg dat de bout er net in verzonken wordt
  4. Zorg dat de bout en het het massieve materiaal goed aan elkaar bevestigd worden
  5. Bevestig de bout in een boor (beste een kolomboor)
  6. Slijp/vijf het overtollige materiaal weg
  7. Plak een 1.25" filter op de bout waarop als het goed is nu een rond stuk materiaal zit
  8. Zet de boor weer aan en met een diamant vijl oid maakt je het filter iets kleiner waarna het in de vatting past.

Het meest ingewikkelde is dat het filter wel goed gecentreerd moet zijn, daarvoor heb ik een stukje PVC staf rond op maat gemaakt. Maar feitelijk zou je het LPF filter direct op de kop van een bout moeten kunnen plakken, diamant vijl erop (heel kort) en klaar.

Svego

Donateur
De versie van RobRob heeft volgens github wel nog flink wat wijzigingen tov het originele project, vandaar mijn vraag.

Ik snap nu (ongeveer) hoe je het filter kleiner hebt gemaakt.. ik heb geen kolomboor dus dat maakt het wel wat lastiger.. en voor een diamant vijl moet ik even heel goed gaan zoeken 🤔

Als ik nog eens ergens een goedkoop filtertje op de kop kan tikken zal ik eens gaan experimenteren.

RobRob

Donateur
Ik hooguit wat foutjes uit mijn versie gehaald, verder weinig aanpassingen.

Ik kreeg wel wat vragen over de software van joachim. Daarin stond in de /var/www/htlm/index.php file een foutje met een verwijzing naar een autocam.sh file deze moest echter verwijzen naar de config.sh file. Nadat dit was gefixed werkte de settings pagina en liveview weer...

Bovenaan Onderaan