Nieuwe Raspberry Pi Camera en Astrofotografie

Prutsky

Mostly harmless
allsky_RPiHQ.sh draait. Ik had alleen het idee, dat deze puur is gemaakt voor de HQ cam van Raspberry en dat de rest van het script (genereren keograms, startrails, time-lapse) gewoon werkte, net als het ftp-en van afbeeldingen naar een webserver. Maar ik begrijp dat dat (nog) niet werkt?

RobRob

Donateur
Alles zou ook gewoon moeten werken. Ik heb ftp nog niet geprobeerd omdat ik deze niet gebruik maar ik zie geen reden waarom deze niet zou werken aangezien alleen de capturing module is aangepast (de output (images) worden op dezelfde wijze opgeslagen)...

Prutsky

Mostly harmless
Dat zou ik ook denken. Ik zie in ieder geval dat de afbeeldingen van afgelopen nacht beschikbaar zijn in de "images" tab. Een uur geleden waren nog niet alle thumbs beschikbaar. Nu wel.
Dus met een beetje geluk is hij nog bezig met het maken van de startrails, etc. Nog maar eens verder uitzoeken waarom het uploaden niet werkt.

RobRob

Donateur
PS vergeet niet af en toe in de allsky directory een "git pull" en hierna een "make" te doen om de laatste file versies weer binnen te krijgen en eventueel te compileren...

groet,
Rob.

astrobry

Sedna
RobRob Prachtig project !

Ik was net gestart , als test met een ASI 385MC, met de git van Thomas Jacquin en stootte op jouw project met de nieuwe RP HQ camera.

Ik heb die HQ ook aangekocht en de test gedaan. Werkt goed met een eerste test op een RPi 3B. Wel duurt het een tijdje vooraleer de preview in de gui tevoorschijn komt ook al heb ik bij wijze van test de tijd op 10 dec. geplaatst - de refresh tijd is ongeveer 1 minuut merk ik. Misschien iets te maken met de RP versie ?

De website interface werkt nog niet merk ik.

Bij nader inzien merk ik dat het bestand voor de website een resized beeld is. Het bestand dat naar de website(ftp) wordt gezonden is 'image-resize.jpg'. Dus ergens in de scripting zou er een geresized file gemaakt moeten worden en gesaved worden voor dit deel van de toepassing. Ik zie dat de resized file een jpg bestand is van 960 x 545 px is, althans bij mij toch met de ASI 385MC. Hoe of waar dat ergens wordt aangemaakt weet ik niet met zekerheid te zeggen. Ik ken zo goed als niks van de programmeertaal. Maar misschien kan jij dit snel achterhalen ? Ik vermoed als het bestand image-resize.jpg ook in de allsky map beschikbaar komt, de webserver zijn werk kan doen.

vr.groet
Erik

RobRob

Donateur
Ik heb die HQ ook aangekocht en de test gedaan. Werkt goed met een eerste test op een RPi 3B. Wel duurt het een tijdje vooraleer de preview in de gui tevoorschijn komt ook al heb ik bij wijze van test de tijd op 10 dec. geplaatst - de refresh tijd is ongeveer 1 minuut merk ik. Misschien iets te maken met de RP versie ?

De website interface werkt nog niet merk ik.

Stuur de je de camera aan met raspistill, de ASCOM driver of gebruik je de AllSky applicatie?

als je raspistill gebruikt gebruik dan de volgende opties:

-ss [shutter tijd in micro-sec.] -ag [1 - 16] -st --burst -ex off

Ik heb de website interface niet aangepast en er ook nog niet naar gekeken maar ik zou geen reden weten waarom die niet zou werken...

astrobry

Sedna
Ik heb de website interface niet aangepast en er ook nog niet naar gekeken maar ik zou geen reden weten waarom die niet zou werken...

Wat de website upload van de image (life beeld) betreft, heb ik zoekwerk verricht en volgens wat ik denk, gebeurt dit via een script 'saveImageDay.sh'. Daar wordt het originele beeld 'geresized' en hernoemd naar 'image-resize.jpg' en wordt dit laatste via upload naar de ftp-server gestuurd. Ik vind in de RPi allsky-map geen 'image-resize.jpg' terug. Ik vermoed dat dit script dus niet doorlopen wordt of er toch iets fout gaat. Vandaar dat er geen upload wordt uitgevoerd van het laatste life-beeld naar de ftp-server. Ik kan totaal fout zitten, maar dit is wat ik toch heb kunnen vinden betreffende opload van het laatste beeld.

astrobry

Sedna
Ondertussen de "website upload" aan de praat gekregen. Na een herinstallatie was ik vermoedelijk vergeten de "config.sh" aan te passen om de upload naar de website te activeren - hier staat alles bijna op 'false' en gewijzigd naar 'true'. Probleem ondertussen dus verholpen. Vanavond nog eens life testen onder de hemel...

RobRob

Donateur
Mooi zo, ik heb gisteren ook de mogelijkheid tot tekst annotatie toegevoegd in de software (datum, tijd, image details en eigen tekst).

Om de te installeren (als je je software al hebt geinstalleerd) voer je de volgende commando's uit:

cd ~/allsky
git pull
make

Als je de GUI gebuikt ook nog deze stap uitvoeren:

sudo cp camera_options.json /etc/raspap/

Laatst bewerkt:

astrobry

Sedna
Om de te installeren (als je je software al hebt geïnstalleerd) voer je de volgende commando's uit:

cd ~/allsky
git pull

Als je de GUI gebuikt ook nog deze stap uitvoeren:

sudo cp camera_options.json /etc/raspap/

Ik heb deze stappen uitgevoerd, maar ik krijg een errormelding:

error:Your local changes to the following files would be overwritten by merge:
camera_optioons.json
capture_RPiHQ.cpp
settings.json.repo_RPiHQ
Please commit your changes or stash them before merge
Aborting

Hoe ik dit moet oplossen weet ik niet.

Ik heb daarom maar een volledige herinstallatie uitgevoerd. De aanpassingen zijn nu zichtbaar. Tekst verschijnt in het center aan de top van het beeld. Werkt prima !
Misschien is er eventueel een mogelijkheid om te kiezen waar de tekst komt ? een selectiemogelijkheid zoals links/center/rechts ? Onder/boven ?
de camera gegevens zeggen me niet veel, maar goed, je hebt de mogelijkheid gegeven om deze al of niet te laten verschijnen , top !

Een 'exposuretime' is vermoedelijk niet beschikbaar voor dit type camera, neem ik aan ?
Ik weet niet of voor de beelden tijdens de nacht de auto-exposure kan werken ? Als ik de auto-exposure op 'ON' plaats zie ik geen verschil en blijft de belichting op de ingestelde waarde staan , opgegeven in de camera settings. Dit geeft dan overbelichte beelden tijdens de avond en de ochtend.

In elk geval weer veel werk verricht en hierbij mijn grote dank voor al het werk en dit project ter beschikking te willen stellen !

hartelijk dank !!

RobRob

Donateur
De positie van de tekst kan ik helaas niet aanpassen, dat staat het onderliggende raspistill commando dat ik aanroep niet toe...

ik zal binnenkort even kijken waarom de auto-exposure mode niet werkt...

RobRob

Donateur
Ik heb deze stappen uitgevoerd, maar ik krijg een errormelding:

error:Your local changes to the following files would be overwritten by merge:
camera_options.json
capture_RPiHQ.cpp
settings.json.repo_RPiHQ
Please commit your changes or stash them before merge
Aborting

Hoe ik dit moet oplossen weet ik niet.
Op dit soort momenten vergeet dan niet: "Google is your friend". Gevonden voor je: https://stackoverflow.com/questions/...ore-you-can-me

RobRob

Donateur
Ik heb ook een witte lijn sinds de tekst annotatie. Ik vermoed dat dit een bugje in de raspistill software is. Wordt vast wel weer opgelost en dan is tie ineens verdwenen...

De komende dagen sudo rpi-update doen dan is ie vast snel weer weg... ;-)

Capture.PNG

astrobry

Sedna
Ik heb ook een witte lijn sinds de tekst annotatie. Ik vermoed dat dit een bugje in de raspistill software is. Wordt vast wel weer opgelost en dan is tie ineens verdwenen...

De komende dagen sudo rpi-update doen dan is ie vast snel weer weg... ;-)

Oooh.. dan toch iets met de software . Zal ik volgende week eens een update uitvoeren, thanks !

Bovenaan Onderaan