Nieuwe Raspberry Pi Camera en Astrofotografie

RobRob

Donateur
Voor de Raspberry Pi is onlangs een nieuwe camera, gebaseerd op de Sony IMX477 12Mpx sensor gelanceerd. Deze is nu sinds kort verkrijgbaar voor 60 euro bij Kiwi Electronics. Het leek me leuk om hier wat mee te experimenteren in combinatie met astro-fotografie.

Daarom heb ik dit weekend hier een ASCOM driver voor gemaakt die vanaf vanmiddag te downloaden is via: https://www.musquetier.nl/downloads/...V3_Setup.exe

Dit is een eerste versie, ik kijk uit naar de eerste ervaringen en constructieve feedback!

Ik heb de camera en de nieuwe ASCOM driver alleen nog maar getest met Sequence Generator Pro voor het maken van de foto's en deze leverde in APP nette RGGB gebayerde plaatjes op...

Lees de bijgesloten readme.txt file voor de instructie om je Raspberry Pi en de nieuwe V3 camera te installeren en configureren (het is echt heel gemakkelijk ;-). In dit script is ook het php script opgenomen die op de Raspberry Pi zorg draagt voor de benodigde RESTful API om de camera uit te lezen.

Camera details: https://www.raspberrypi.org/document...rdware/camera/

Samenvatting:
12.3 Mpx
4056 * 3040 pixls
1,55 uM pixels
6.287mm x 4.712 mm (7.9mm diagonal) sensor grootte
kosten camera € 60

Met deze specs is de sensor heel geschikt voor kleinere objecten achter een F8 - F12 systeem (zoals bv de SCT's van Celestron).

Ik ga nog kijken of ik het omzetten van de images naar gebayerde RGGB kan versnellen zodat dit nog wat vlotter gaat in SGP...

Later plak ik er wellicht nog een peltier elementje met koelvin en ventilatortje er tegenaan; dan heb je zowaar een volwaardige astro-camera voor onder de 200 euro.

Laatst bewerkt:

opticalfox

Donateur
Interessant onderwerp ! ! Ik heb het nodige materiaal zoals peltier elementen, voeding, koelblokjes enz. op de plank liggen.
Moet eerst even zoeken via welk bedrijf ik hier Canada de Raspberry en camera aan kan schaffen.
Deze Sony sensor is heel gevoelig, lijkt mij.
Volg met belangstelling dit onderwerp.!

RobRob

Donateur
Ik heb waarschijnlijk een telfoutje gemaakt in het aantal nullen die de exposure tijd van de sensor ondersteunt (was gespecificeerd in micro-seconden). De sensor ondersteunt namelijk tijden tot 200 sec. i.p.v. 20 sec. Versie 1.1.6 van de ASCOM RPi V3 Camera driver is nu beschikbaar via eerder genoemde download link beschikbaar die met deze langere exposure tijd om kan gaan.

RobRob

Donateur
Voorbeeld van een (onbewerkte) test foto:

exposure: 0.005 sec.
bin: 1x1

ISO: ??? (weer ik niet meer, staat helaas niet in de fits header)...

example_RPiCameraV3.png

Bijlagen

• example_RPiCameraV3.png
    example_RPiCameraV3.png
    3,6 MB · Weergaven: 1

RobRob

Donateur
De driver (v 1.1.6) werkt nu ook goed met SharpCap v3.2.

Er is zelfs een nieuwe versie van SGP speciaal nav de ontwikkeling van deze driver gemaakt (versie 3.0.480) omdat bleek dat SGP twee keer de ImageArray ophaalde van de driver en deze fout nu is verholpen (en daarom is de downloadtijd nu 1,5x zo snel geworden)....

RobRob

Donateur
Gisteravond even een testje geschoten met het 6 mm beveiligingslensje. De focus was waarschijnlijk niet helemaal optimaal maar deze is ook lastig in te stellen (een tiende millimeter verdraaiing is al veel en lastig zichtbaar in het donker). ISO 100, exposure 120 sec., formaat jpg, auto white balance:

image_100_120000000_20200515T000307.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_100_120000000_20200515T000307.jpg views: 0 grootte: 3,78 MB id: 1450897

Ik had nog problemen met de lange verwerkingstijden als je niet in jpg schoot (png en bmp), driver crashte hierop dus dat probleem hoop ik vandaag in versie 1.1.7 op te lossen...

nop

Admin
Interessant, je kon met de oude cam redelijk beperkt raws schieten (YUV) en de belichting was beperkt tot 1 seconde/ is dat nu anders?

RobRob

Donateur
Interessant, je kon met de oude cam redelijk beperkt raws schieten (YUV) en de belichting was beperkt tot 1 seconde/ is dat nu anders?
Nu kun je jpg raw, png (lossless) en bmp (lossless) schieten tot maximaal 200 sec.

rwagter

Ralph
Ben heel benieuwd wat die 200s met de TS voor een resultaat geeft. Misschien ook iets voor mijn WO star71 om eens wat mee te experimenteren.

RobRob

Donateur
Tweede resultaat in het donker, geschoten met de TS 80 / 480 mm APO, de RPi camera op de CGEM mount. 9 unguided subs van 200 sec. met ISO 400/. Gestapeld in APP en snel nabewerkt in PixInsight:

M51b_RPi_Camera - Copy.png

Bovenaan Onderaan