Nieuwe Planeten camera

Sieg

Quaoar
Beste leden,

Ik ben zinnes om mij een nieuwe planeten camera aan te schaffen
Zelf dacht ik aan de nieuwste ZWO ASI 462 MC
Al heeft die uiteraard wel heel weinig Mp om verder mee te spelen qua uitsnede maar daardoor wel een hele kleine sensor
Welke zouden jullie aanbevelen ?

grts
Sieg

Maranoid

Stofdeeltje
Ik heb zelf net de ASI 178 een weekje.
Vooral voor deze gekozen over de 462 vanwege de hogere resolutie, 1 MP is tegenwoordig écht te weinig om een mooie wallpaper mee te maken :p
Voor de 50 euro extra zijn de andere specificaties ook net effe wat beter.

Sieg

Quaoar
Ik heb zelf net de ASI 178 een weekje.
Vooral voor deze gekozen over de 462 vanwege de hogere resolutie, 1 MP is tegenwoordig écht te weinig om een mooie wallpaper mee te maken :p
Voor de 50 euro extra zijn de andere specificaties ook net effe wat beter.
Hey bedankt voor uw berichtje (y)
Ik wist zelfs niet dat de asi178 nog gemaakt werd, dat was één van de camera's die een tijd geleden op mijn "hebbes" lijstje stond
Is inderdaad een goede camera
Doch je spreekt over de resolutie van deze, ik vermoed als je even ver wilt croppen om het onderwerp even groot in beeld te krijgen dat je misschien nog wel minder pixels overhoud, heeft U dat al eens uitgerekend of vergeleken ?
Maar je hebt gelijk wat betreft die FHD resolutie die de 462 heeft, in deze tijd is dat uiteraard héél erg weinig, doch met zo een superkleine sensor kan je er moeilijk meer pixels op hebben hé, maar 2Mp is inderdaad heel weinig

grts
Sieg

Laatst bewerkt:

Maranoid

Stofdeeltje
Ik gebruik deze tool om het beeld te vergelijken:
https://astronomy.tools/
Qua zoom maakt het inderdaad niet zo heel veel uit (Na croppen), dan is de iets grotere f.o.v. wel lekker bij grotere nevels, of bijv. de maan.

PVN

Pallas
Ik ben zinnes om mij een nieuwe planeten camera aan te schaffen
Als je doel vrijwel uitsluitend planeetfotografie is, dan is het totaal aantal pixels niet zo belangrijk omdat planeten sowieso relatief klein zijn. Belangrijker is het om de pixels te matchen met de openingsverhouding F/D van de kijker. Meestal wordt als richtlijn gekozen voor pixelgrootte x 5 als F/D. Voor de ASI462 is dat dus 2.9 x 5 of een F/D van 14.5. Voor een ASI224 is dat 3.75 x 5 of 18.75. Maar dat is geen strikte eis uiteraard. Daar is op dit forum al een interessant topic over...
Uitgaand van de kijker en toebehoren die je al hebt, zou dat bijv. al kunnen bepalen voor welke camera je kiest.

Bij planeetopnames is het bovendien zaak om het opnameveld waarin de planeet past zo klein mogelijk te nemen. Meestal is dat maar 400x400pixels bijvoorbeeld (ROI in te stellen met opname software zoals FireCapture). Dit heeft het voordeel dat de bestandsgrootte van de opnames veel kleiner is en het aantal FPS maximaal kan zijn. Je moet de kijker dan natuurlijk wel deftig kunnen laten volgen op een stabiele montering.
M.a.w. voor planeetopnames gebruik je in de praktijk maar een klein deel van de sensor, en of deze dan in het totaal meer pixels heeft maakt niet uit. Behalve voor de maan of zon, dan wil je meestal zoveel mogelijk oppervlak in één keer fotograferen. Wil je af en toe toch eens een deepsky opname maken dan is meer pixels wel nuttig, maar ook dan moet je ook best de brandpuntsafstand afstemmen op de pixelgrootte en daar gelden dan andere vuistregels voor (zie ook andere topics op dit forum).

De ASI462mc zal zeker een geschikte camera zijn voor planeetfotografie, maar met de ASI224mc bijvoorbeeld zal je even goede resultaten bereiken. Zelf heb ik deze laatste in gebruik voor planeten en ben daar super tevreden over. Hij is bovendien nog een beetje goedkoper :)

Bovenaan Onderaan