Nieuwe methode om fotometrie kleurencamera's te verbeteren

Ik heb de gegevens van alle 1346 RGB referentiesterren gedownload en geanalyseerd.

95 van deze sterren (7 procent) zijn sterk veranderlijk met een amplitude van 0,10m of meer. Zelfs Algol en de cepheïde Eta Aquilae staan in deze lijst. Volgens mij zijn die 95 sterren niet geschikt om als standaardster te gebruiken. Er staan ook microvariabelen in de lijst (amplitude < 0,10m), maar die zijn nog wel bruikbaar als je geen al te hoge eisen stelt.

In de lijst staan ook 113 dubbelsterren en 4 meervoudige sterren. Het is niet duidelijk of de totale magnitude of de magnitude van de helderste component is gemeten (of berekend). Als je deze dubbelsterren vergelijkt met een andere catalogus, moet je zorgvuldig controleren of die andere catalogus de totale magnitude of de magnitude per component geeft. Dit heeft te maken met het scheidend vermogen van de gebruikte optiek.

Daarom heb ik de lijst gesplitst in drie categorieën: enkelvoudige constante sterren, veranderlijke sterren en dubbelsterren (incl. meervoudige sterren).
De RGB magnituden en kleurindexen zijn vergeleken met de klassieke Johnson V-magnitude en B-V kleurindex van de Bright Star Catalogue.
Zoals te verwachten was, geven de enkelvoudige constante sterren het beste resultaat (zwarte punten in onderstaande grafiek).

RGB-kleurindex1.gif
Ook voor andere kleurindexen (Blue - Red en Green - Red) heb ik deze berekening gemaakt.

Conclusies:

Conversieformules kleurindex
B-V = 1.8725 x (Blue - Green) + 0.1843. Bovenstaande grafiek
B-V = 1.0485 x (Blue - Red) + 0.2268
B-V = 2.3798 x (Green - Red) + 0.2812

Error 0.12m.

Conversieformules Blue ---> Johnson V
V = Blue - 1.2107 x (Blue - Green) + 0.0289
V = Blue - 0.6779 x (Blue - Red) + 0.0014
V = Blue - 1.5386 x (Green - Red) - 0.0337

Error 0.12m.

Conversieformules Green ---> Johnson V
V = Green - 0.2107 x (Blue - Green) + 0.0289. Onderstaande grafiek
V = Green - 0.1181 x (Blue - Red) + 0.0241
V = Green - 0.2683 x (Green - Red) + 0.018

Error 0.12m.

Conversieformules Red ---> Johnson V
V = Red + 0.5748 x (Blue - Green) - 0.0116
V = Red + 0.3221 x (Blue - Red) + 0.0014
V = Red + 0.7317 x (Green - Red) + 0.018

Error 0.12m.

Bij individuele camera's kan het resultaat iets afwijken.
Deze formules geven het gemiddelde van de 28 geteste cameramodellen.

RGB-GnaarV.gif

Han.K

Han
Dat is heel mooi uitgewerkt. 👍 Dit kan in principe in een programma zoals ASTAP verwerkt worden en een rapport met V en B-V magnitudes kunnen genereren.

1) Alleen stel ik mijzelf de vraag wil iemand dit dan ook gaan gebruiken? Is hier niet beter voor eventule implementatie eerst te overleggen met AAVSO de Engelse BAAVSS voordat het praktisch uitgevoerd wordt. Zoals al eerder aangegeven, je zou ook in de toekomst RGB waarden (TG, TB, TR) kunnen raporteren en de omrekening (met de laatste kennis) bij de AAVSO kunnen doen. Dan moeten wel voor de referentie sterren RGB waarden bepaald worden. Ideaal geconventeerd van Gaia metingen.

3) Verder welke formule werkt beter? De formules met twee kleuren (groen blauw) of drie kleuren (groen, rood, blauw). Na een eerste indruk neig ik naar:

B-V = 1.8725 x (Blue - Green) + 0.1843

V = Green - 0.1181 x (Blue - Red) + 0.0241

Han

Han.K

Han
Vandaag kreeg ik een bericht van het ucms.es over een nieuwe publicatie:

We have just made public the preprint of a new paper with RGB magnitudes for ~ 15 million stars (using a cross-calibration with Gaia data). The paper has just been accepted for publication in Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

https://arxiv.org/abs/2107.08734

We hope you find it interesting and useful.

Han.K

Han
Het document beschrijft een 5th order polynome transformatie van Gaia G, Bp, Rp naar RGB. Daarmee kan je je camera calibreren in een standaard RGB systeem.

i) The use of the standard RGB photometric system proposed byC21: the homogenization of RGB measurements, derived from data obtained with a potentially very large number of different cameras,will become essential. This is a critical aspect that can hardly beoverestimated.

ii) The proper calibration of commercial-grade RGB cameras: this task will be facilitated by considering the wide magnitude range exhibited by the 15M star sample, leaving ample room for the use of RGB imaging instruments with different field of views, as wellas their exploitation in scientific projects requiring distinct exposure times.

Twee maanden geleden had ik dat zelf geprobeerd (5th order polynome transformatie van Gaia G, Bp, Rp naar RGB).
Het resultaat was bedroevend:
Gaia-naar-RGB.gif

In dit voorbeeld is alleen Gaia BP gebruikt (ligt dichter bij visuele magnitude dan G en RP).
Het werd er niet beter op toen ik hetzelfde probeerde met G en RP. Ik verwachtte niet dat een combinatie van drie kleuren een beter resultaat zou opleveren en ben toen gestopt met experimenteren. De methode van #21 gaf veel betere resultaten.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan