Nieuwe komeet (magnitude 10) ontdekt door Donald Machholz

Lifesvr

Vuurbal
Deze ochtend om 6 uur nog eens geprobeerd met de bino, maar niet kunnen bevestigen door de lichtsoep.
Ik wil morgenvroeg iets later nog eens proberen met de scope, maar dan zou ik hem wel met de coordinaten in de handset willen plaatsen. Heeft iemand die toevallig liggen?

Hij beweegt goed vooruit, dus inderdaad, het best om de efemeriden op het uur te bekijken. Dit zijn de R.K. en Dec. voor 5u15 UT, dus kwart na zes onze tijd. Nog tot de ochtend van 22 nov komt hij 20° hoog, daarna daalt hij snel en zal te laag staan. Dan is hij ook wel reeds 1,5 mag. verhelderd.

Code:
2018 11 16   13 13 20.1   -01 04 46  
2018 11 17   13 22 40.9   -00 57 55  
2018 11 18   13 32 54.0   -00 51 59  
2018 11 19   13 44 04.4   -00 47 19  
2018 11 20   13 56 16.1   -00 44 21  
2018 11 21   14 09 32.6   -00 43 35
2018 11 22   14 23 55.4   -00 45 35

Skyscanner

Deepskylogger
Zo kometen fanatiek als ik ben ga ik helaas toch loeten wachten tot zaterdag ochtend...
Qua helderheid zit deze wel snor dus dat gaat ondanks de Vlaamse “donkerte” wel lukken.

Lifesvr ik ga m pakken vanaf de frankrijkstraat
steert-sterre een indrukwekkend aantal! Ik zat laatst met 21P pas aan mijn 21e unieke komeet :)

Lifesvr

Vuurbal
Skyscanner ik kan de komende dagen/nachten doortrekken dus afhankelijk van de omstandigheden ga ik misschien ook op verplaatsing. Geef maar een berichtje als het zo ver komt, ik wil ze zeker nog fotograferen voor ze voor eeuwig verdwijnt :)

giddgvb

astro.vanbuitenen.nl
Vanochtend weer vroeg uit de veren gekomen om waar te nemen.
Ditmaal de polder in gereden met een kleiner instrument: mijn 13cm f/5 reflector.
Ondanks storende sluierbewolking de komeet weer goed waar kunnen nemen.

En uiteraard vloog er nog een vliegtuig exact voor de komeet langs.
Lampjes aan weerszijden van de coma, en vervolgens wachten tot de chemtrail was opgetrokken.
What are the odds...

C/2018 V1 leek niet helderder dan gisteren, misschien zelfs ietsje zwakker
Maar zowel het instrument als de omstandigheden waren anders, dus het blijft gissen.
Ik heb 'm in ieder geval ingeschat op m1=8.1, DC=4, coma 3'.

giddgvb

astro.vanbuitenen.nl
Vervelend. Gisteren hier ook dichte mist, maar vanochtend was het hier kraakhelder en (vermoedelijk door lichte vorst?) ook kurkdroog.

Vanochtend weer waargenomen om 06:00 met de 300mm dobson, en C/2018 V1 staat er nog mooi bij.
De kern leek nu iets compacter, maar misschien kwam dat ook omdat de transparantie beter was dan woensdag en donderdag.
De afmetingen van de coma waren in ieder geval toegenomen.
De totale helderheid leek desondanks toch weer ietsje minder te zijn i.p.v. meer.

Geschat op m1=8.3, DC=5 en een coma van 5'

steert-sterre

Eerbeek/Bussloo
Deze ochtend ook weer vanuit Eerbeek waargenomen; gaat nu snel lager staan. Ik vond hem daardoor ook duidelijk lastiger dan donderdagochtend. Hier toch ook nog een vrij heiige lucht laag boven de horizon.. Helderheid geschat op 8.2 met een DC 6 en een coma van ca. 5'. Waargenomen om 4.50 uur UT; misschien had ik nog een kwartiertje moeten wachten dat hij nog iets hoger kwam...

Skyscanner

Deepskylogger
Om 05:57u deze ochtend al eenvoudig gespot op 85x.
Tegen een nog zeer grijze horizon toch al duidelijk te zien.
Mooi wolkje met helder center.

Starhop vandaag wel heel gemakkelijk

venus om 05:30 ook al zichtbaar als waterig regenboogje ter hoogte vd straatlantaarns aan de horizon. Met blote ook bijna netvzo oranje als de lantaarns.

Edit:
en wat een tempo!

En qua meteoren had ik de ligstoel beter thuis gelaten. Slechts drie stuks daarvan eentje gelukkig toch wel cool.

Laatst bewerkt:

Lifesvr

Vuurbal
Hier wat lastiger, met de telescoop lukte het niet omdat ie nog te laag stond, maar met de verrekijker kon ik vanuit het dakraam toch wat 'verheldering' zien tegen de achtergrondwaas en de Brusselse lichtkoepel. Ik durfde hem niet goed afvinken maar het kaartje op Theskylive.com bracht enige geruststelling.

steert-sterre

Eerbeek/Bussloo
Vanochtend door de vorst toch nog redelijk helder laag boven de horizon. Om 5.10 UT schatte ik C/2018 V1 op 7.9 (coma 5' DC6) en was hij het duidelijkst zichtbaar van afgelopen dagen. (20cm/f4 Newton, 42x)

Bovenaan Onderaan