Dag allen,
Dit draadje krijgt helaas toch nog een staartje met venijn.
De Scopetech Zero begon problemen te geven met het plaatsen van de montering op de plaat van de driepoot. Hoe het precies is gegaan weet ik niet, maar op een gegeven moment tijdens beweging in de azimutale as, die overeenkomt met het losschoeven van de montering, vloog het hele zootje van 170cm hoogte zo van de driepoot af!
Gelukkig was ik die dag ninjamarkus, en lukte het de kijker en montering uit te lucht te plukken, voordat de lens de harde vloer zou raken.
Met de schrik in de benen bekeek ik de schroefdraad en zag aan één kant redelijke beschadigingen. Ik had voorafgaand de montering niet geïnspecteerd dus ik weet niet of er al beschadigingen waren, maar het eraf vliegen zal het in elk geval erger hebben gemaakt. Het was ook vreemd want na het lezen van de handleiding heb ik er steeds op gelet om die as niet strak vast te zetten tijdens gebruik, die waarschuwing was duidelijk genoeg.
Die prachtige Japanse montering is dus terug opweg naar Duitsland voor reparatie of vervanging. En omdat in elk geval een tijd zonder montering zou zitten ben ik opzoek gegaan naar een (tijdelijke) vervanger van de Zero.
In de bekende Astrowinkel was er weer geen montering die me aansprak. Dus ik heb opnieuw dit draadje gelezen en kwam de Zwitserse Vamo Traveller tegen!
De Traveller is nu binnen (met €85 invoerkosten) en is echt duidelijk de oudere broer van de Zero. Ze zijn van hetzelfde soort, lijken op elkaar, zijn ongeveer net zo zwaar en kunnen vergelijkbare ladingen aan.
Het is een prachtig ding, en bijna net zo trillingsvrij als de Zero, en ik kan hem echt aanraden voor iedereen die van alt/az-monteringen houdt, net als de Zero overigens.
Ik wil ze later nog eens met elkaar vergelijken in een los draadje.
Dank opnieuw voor de reacties in dit draadje. Die hebben me de Zero én de Traveller gebracht, ik hou van ze beide, ondanks de kinderziektes die ik met de Zero heb.
Groeten,
Markus