nieuwe epsilon 160ed

ABakx

Stardust
Gelukkig heeft Tommy (ik kocht mijn beide telescopen bij hem) hem in het Engels vertaald. De Duitse (Oostenrijkse?) versie, die ik bij mijn Lacerta newton kreeg, kostte mij menig zweetdruppeltje. Ik heb vandaag nog contact gehad met hem over een andere focuser. Met name de crayford van Moonlite. Er bestaat geen andere focuser zegt ie tegen mij. Die Moonlite is een on-ding volgens hem. Totaal verkeerd design en build. We moeten het doen met de Takkie focuser. En dat kan. (met beleid) Er worden de mooiste platen mee geschoten.
Wat hij hier goed uitlegt is de off-set van de secondary en dat je dus de schaduw van de secundary niet in het midden van het schijfje moet zetten, zoals je dat overal op Youtube ziet. Collimeren van deze snelle jongens vergt wel enige vaardigheid. Die heb ik ook (nog lang) niet.
CloudyNights staat vol met horror-verhalen van mensen die het niet voor elkaar krijgen en uiteindelijk zelfs teleurgesteld de telescoop van de hand doen.
Ik draai ook niet met de hele focuser maar met de insteek-koppeling tussen de Atik camera en het filterwiel. Een beetje net als Maurice uitlegt.

Tommy wees me ook op de twee stelschroefjes de naast de focus-lock schroef zitten.
Die bleken alleen te fungeren als stofkap. Allebei zaten ze helemaal los.
Na een beetje aandraaien van beide schroefjes kreeg ik voldoende zijwaardse druk tegen de focus tube dat de tandheugel wat strakker tegen het tandwieltje wordt gedrukt.
Dat verminderde de rotatie-speling aanzienlijk. Het filterwiel gaat nu niet meer onder zijn eigen gewicht naar de andere kant.
Dit zal wel effect hebben op de stand van de focus-tube. Dus wat het effect op de collimatie is zullen we zien zodra ik weer een foto kan maken.

Laatst bewerkt:

ABakx

Stardust
Ik heb overigens ook een grappig verschijnsel met mijn combo Atik16200CCD en de Epsilon.
Twee sets spikes!
x en +
Schijnt veroorzaakt te worden door de pixel array van de Kodak chip.
Wist ik ook niet. :)

Abell 1185 en 1213 clusters met de Guitar stelsels (aka de Ambartsumian's Knot) iets rechts van het midden.
Ongecropte versie voor het beeldveld. Er is iets niet goed gegaan met de darks kalibratie. Masters van PI gebruikt in APP bij het stacken.
Seeing was ronduit slecht, maar dat mag de pret niet drukken.

Abell1185V1.jpg

Laatst bewerkt:

SevenW

Meteoriet
Volgens mij heb ik dus last van een camera tilt en dat bleek als het gevolg van slecht passende M54M48 en M48M42 adapter ringen. Na wat meten met een schuifmaat heb ik rond de 0.5mm tilt op de cameradiameter. Dit is meer dan 0.1mm over de sensor.
Er is een replacement M54M48 vanuit Oostenrijk onderweg, maar ik heb ook plan B in werking gezet. De M54M42 kwam vandaag binnen.
Nu heb ik nog maar rond 0.1mm tilt op de cameradiameter, en dat is volgens mij het filter huis.
Ik kan niet wachten op helder weer nu eindelijk dit probleem sterk verbeterd is.
Misschien krijg ik vanavond een kans.....
Dan lan om eindelijk zien of de 160ed goed gecollimeerd is.

Bovenaan Onderaan