nieuwe epsilon 160ed

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
De aankondiging had ik al eerder gezien op Facebook (ik heb daar regelmatig contact met een medewerker van Takahashi America). Bizar kleine spots. Ook de extender is een interessante aanvulling. Ik houd het denk ik bij mijn Epsilon-180. Hoewel die een stuk looiiger is, is dat nog altijd de lichtsterkste van de drie.

Laatst bewerkt:

MGralike

Donateur
De aankondiging had ik al eerder gezien op Facebook (ik heb daar regelmatig contact met een medewerker van Takahashi America). Bizar kleine spots. Ook de extender is een interessant aanvulling. Ik houd het denk ik bij mijn Epsilon-180. Hoewel die een stuk looiiger is, is dat nog altijd de lichtsterkste van de drie.

Extender?

Astrobug

Atoom
De aankondiging had ik al eerder gezien op Facebook (ik heb daar regelmatig contact met een medewerker van Takahashi America). Bizar kleine spots. Ook de extender is een interessante aanvulling. Ik houd het denk ik bij mijn Epsilon-180. Hoewel die een stuk looiiger is, is dat nog altijd de lichtsterkste van de drie.

Het zal nog een paar jaren duren tegen ze de 180 upgraden.

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
De 180 is de eerste lichting met de (toen) nieuwe ED-corrector. Ik verwacht dus niet dat ze die gaan upgraden. De 130 en 160 waren in de jaren '80 al omloop, maar toen zonder ED-corrector. Voor film was 25 micron scherp genoeg.

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
De brandpuntsafstand en dus de resolutie gaan omhoog. De spots (sterafmetingen) worden eveneens kleiner. Die resolutie ga je nimmer halen door een uitsnede te maken.

cyber

Stofdeeltje
Als ik de informatie op de pagina van Takahashi goed begrijp, gaat de spot size enkel in het centrum naar beneden. Aan de randen worden de spots groter. Je wil deze extender dus enkel gebruiken voor uitsnedes, niet?

MGralike

Donateur
Als ik de informatie op de pagina van Takahashi goed begrijp, gaat de spot size enkel in het centrum naar beneden. Aan de randen worden de spots groter. Je wil deze extender dus enkel gebruiken voor uitsnedes, niet?
Kan het "vertaal uit japans" geen soep maken maar als het volgende klopt op https://www.landseaskyco.com/tak-epsilon-extender-15x-e-130d.html dan lijkt het te gaan, in de context van , verschillende foto sensor formaten.

Hoe dan ook, ben erg happy met de 130D maar denk niet dat ik 1000+ euro uitgeef voor alleen een jump van 430 naar 650mm. Mbt tot mijn toekomstige "zoom" collectie aan telescopen, zit ik toch eerder aan ±1000+ mm te denken via of een foto newton of dikke vette RC (met reducer / vaste opstelling)...

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
De extender is (zacht uitgedrukt) inderdaad behoorlijk aan de prijs. De prijs van een goede coma-corrector is echter ook niet mals: de correctors ontworpen door Riccardi gaan voor niet minder dan 800 à 900 euro over de toonbank. Ik weet overigens niet of ik de extender t.z.t. aanschaf. Wat MGralike aanhaalt snijdt wel hout. Voor sterrenstelsel maak je liever een sprong naar 1000 of zelfs 1200 mm. Dat worden dan wel direct flinke kijkers al je een beetje lichtsterkte wil (f/4 of f/5).

SevenW

Atoom
Interessant leesvoer. Een van de optie voor mijn volgende stap in astrofotografie is de Epsilon 130ED. Wat me opvalt is dat de Takahashi's veel kleinere spots (factor 2-5) hebben dan andere snelle kijkers. Dus ik zou denken dat je dan dus ook een sensor met kleine pixels kan gebruiken om resolutie in een sterrenstelsel te krijgen of zie ik dat verkeerd.

En het tweede punt dat me bezig houdt: De Epsilons hebben een nogal grote imaging cirkel. Is het volstrekte overkill als ik met mijn 21 of 22mm 294 sensor zou willen imagen?

SevenW

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
Je kunt inderdaad al een behoorlijke resolutie behalen dankzij de kleine spots, maar verwacht geen wonderen.

Over het algemeen gaat een telescoop langer mee dan een camera. Mocht je ooit besluiten om te gaan werken met een fullframe (kleinbeeldformaat) sensor, dan kan je telescoop daar maar vast klaar voor zijn. Ik heb mijn Epsilon inmiddels 8 jaar. Over nog eens 8 jaar zullen fullframe camera’s nog geavanceerder en beter betaalbaar zijn.

SevenW

Atoom
Inmiddels weer bijna een dag verder weet ik vrij zeker dat ik voor een Epsilon ga. Vooral het perspectief om over een of twee jaar de extender erbij te kopen en dan een soort van wide- en mid-field DSO te kunnen doen spreekt mij ook aan. Naast de observatie dat ik inderdaad ook nog naar grotere sensor kan gaan.

Ik denk dat het pas na mijn eerste post hier realiseerde dat de 160ED nog veel kleinere sterbeelden kan maken dan de 130ED en 180ED. Nu twijfel ik hevig: 130ED: portable. Leuk om mee te nemen naar donker Frankrijk ofzo. 160ED: Sweetspot, maar wat meer geld. 180ED: Nieuw kan ik niet ana mezelf verkopen. Misschien als occasion op de kop te tikken maar relatief zwaar. Ik pieker nog even en moet ook nog even een goed gesprek met mijn partner hebben.

Bovenaan Onderaan