Nieuwe camera en wat vraagjes

ruijken

Quaoar
Sinds gisteren heb ik de beschikking over een 2e cmos camera namelijk de ZWO ASI 294 mc pro. Ik ben er blij mee maar heb tegelijktijdig ook een paar vragen:

- wat zijn de goede instellingen bij deze camera o.a. gain. Ik zie het getal 100 voorbij komen.
- bij mijn andere camera koel ik altijd tot - 10C is dit bij deze camera ook goed.
- welk programma door de gebruikers van deze camera gebruikt om opnames te maken. Bij mijn andere camera gebruik ik tot tevredenheid Sharpcap Pro. Volgens mij kan er maar 1 camera aangestuurd worden door dit programma. Op de site van ZWO ASI heb ik nu ASI Studio gedownload daar zit e.e.a. in zag ik.
- zijn er softwareprogramma's waarmee je beide camera's kunt aansturen?

Bedankt voor het lezen en meedenken

Beide camera's aansluiten en SharpCap starten en dan de eerste camera selecteren dan 2e SharpCap opstarten en de tweede camera selecteren. Je kunt dan de twee camera's ieder afzonderlijk aansturen.
De donkerstroom van de 294 is zo laag dat verder koelen dan - 10° maar heel weinig winst zal geven.
ZWO geeft als default waarden op;
(SharpCap item Images Controls) Brightnes (=Bias) 30, witbalans voor Red en Bleu beiden 50
Gain 120 (utility gain - 1 elektron=1 adu, voor hoog dynamische bereik)
Voor meer gevoeligheid gain 390 ( Lowest raid noise, 1 elektron = 28 adu, beste verhouding tussen gevoeligheid en uitleesruis -minder dynamisch bereik).

Uiteraard Raw 16 en fits kiezen.
SharpCap is goed voor capture met deze camera te gebruiken. Het enigste nadeel dat ik kan noemen is dat er geen voorziening is om dithering in te stellen.

Extrafocaal

Donateur
Helemaal eens met de suggesties van jbrosens. Door communicatie met PhD is dithering ook mogelijk met de laatste versies van SharpCap Pro.

Bovenaan Onderaan