Nieuwe aanwinst: Swarovski 12x50 EL SV, gebruiksverslag

nop

Norbert
Dankzij de vriendelijke koers van Ethereum en de immer behulpzame janvanD kon ik een gloednieuwe Swarovski 12x50 EL SV bemachtigen.
Na bijna een half jaar bewolking trok het gisteren toch even open. Tijd om de swarovski eens onder een matige hemel te testen. Seeiing slecht en veel vocht in de lucht.
De kijker is enorm licht (net onder de kilo) en ik kan hem op een ligstoel fijn stilhouden. Er zijn al heeel veel tests van deze kijkers, en veel redenen om de 10x50 aan te schaffen. Groter beeldveld, minder schudden engazomaardoor. Ik vond de 12x50 fijner omdat het de hemelachtergrond wat donkerder maakt, en ik met stilhouden geen problemen heb.
De oculairs kun je vergelijken met de Ethossen en Pentax XW, heel comfortabel, zowel met als zonder bril. De oogkapjes draai je omhoog (ik had met de Zeiss altijd het probleem van het beslaan van de oculairs als ik de rubbers omhoogklapte). Op één draai en zonder bril kan ik me bijna helemaal afsluiten van mijn omgeving (de buren vinden het tegenwoordig fijn om het hele pand aan te stralen en lekker binnen te zitten met gordijnen dicht).
Ligstoel erbij en kijken maar. De Voerman in het Zenit, en Orion boven de horizon.
Mensen, WAT een kijker is dit. Een volledig nieuwe ervaring. Ik heb een half uur ononderbroken kunnen genieten van een spectaculair all-inclusive HD- 4K- breedbeeld. Met de bekende Voerman-messiers die gewoon het beeld uit spatten. En dat onder bar slechte hemel (SQM 19.0)! Ook de kleuren waren zo mooi te onderscheiden (Hyaden).
Dankzij het lage gewicht , ergonomi en de uiterst fijne focuser kon ik het uren volhouden. Wat ook gebeurde. Het was heel vochtig (kon mijn dobson nauwelijks gebruiken), maar de verrekijker bleef onverslagen onbeslagen. Een niet misteverstaan voordeeltje erbij.
Heeft die Zeiss 10x56 dan afgedaan? Nee. Helemaal niet. Het beeld is super, en ook wat 'warmer'. Maar het gewicht was de doorslaggevende factor. Met .5 kg erbij is dat een verschil tussen dag en nacht. En je houdt het gewoon langer vol. En dat is onbetaalbaar.

patrickduis

Moderator
Hoi Nop, ik heb een week geleden ook door de vernieuwde EL gekeken bij Jan van House of Outdoor. Tjongejonge, ze hebben de lat -weer- hoger weten te leggen bij Swarovski. Mijn vrouw heeft zo'n opvouwbaar mini 10x25 verrekijkertje van Swarovski tweedehands gekocht bij Jan en er gisteren 2 zwarte spechten mee bekeken, manman, dat Swarovski zo'n beeld uit zo'n klein kijkertje weet te persen.
En het feit dat hij niet beslaat is ook per-fect. Wanneer komt deze coating ook eindelijk op spiegels? Het kan allang volgens mij.
Gefeliciteerd met je aankoop en ik hoop dat je er nog lang en veel plezier aan mag beleven.

nop

Norbert
Dank! Ja, het is natuurlijk wel exorbitant duur voor alleen een astro-kijker. Maar ik neem m ook bijna dagelijks mee bij het bos/parkwandelingetje. Alles lijkt wel mooier door zo'n kijker. Soort roze bril. Grappig is dat zelfs duiven en eenden de moeite waard worden ;) Ik wist trouwens niet dat de laatste modellen ook optisch verbeterd waren.

patrickduis

Moderator
Ja, de EL is weer verbeterd in optische zin. Door de verrekijker die uitbrak toen een ontwerper van Swarovski naar Zeiss ging, en vervolgens Leica.....moest de lat natuurlijk -nog- hoger worden gelegd. Swarovski is als enige een familiebedrijf en die hebben andere doelstellingen dan bedrijven met aandelen. Swarovski neemt al vele jaren lang de allerbesten die van de universiteiten komen aan en geven ze een interne opleiding incl. baangarantie. Zo -moet- de concurrentie natuurlijk een keer op achterstand komen, want de besten gaan dan niet naar je concurrent.

Ik beaam uit ervaring, dat een waarneming van dieren in het wild met zo'n verrekijker mooier is, dan dat je er zelf had gestaan. Ik noem het altijd "Het Swarovski effect".

De 10x25 CL pocket is nu onze derde Swarovski, naast de EL 8x32 en de 10x40WGAIF.

ginkel

Mimas
Nu maar hopen, dat je niet per ongeluk een van de nieuwe NL pure Swarovskis in handen krijgt, want dat is slecht voor je hart en slecht voor je spaarpot, maar erg goed voor je plezier in het waarnemers bestaan.
Gijs van Ginkel

Dankzij de vriendelijke koers van Ethereum en de immer behulpzame janvanD kon ik een gloednieuwe Swarovski 12x50 EL SV bemachtigen.
Na bijna een half jaar bewolking trok het gisteren toch even open. Tijd om de swarovski eens onder een matige hemel te testen. Seeiing slecht en veel vocht in de lucht.
De kijker is enorm licht (net onder de kilo) en ik kan hem op een ligstoel fijn stilhouden. Er zijn al heeel veel tests van deze kijkers, en veel redenen om de 10x50 aan te schaffen. Groter beeldveld, minder schudden engazomaardoor. Ik vond de 12x50 fijner omdat het de hemelachtergrond wat donkerder maakt, en ik met stilhouden geen problemen heb.
De oculairs kun je vergelijken met de Ethossen en Pentax XW, heel comfortabel, zowel met als zonder bril. De oogkapjes draai je omhoog (ik had met de Zeiss altijd het probleem van het beslaan van de oculairs als ik de rubbers omhoogklapte). Op één draai en zonder bril kan ik me bijna helemaal afsluiten van mijn omgeving (de buren vinden het tegenwoordig fijn om het hele pand aan te stralen en lekker binnen te zitten met gordijnen dicht).
Ligstoel erbij en kijken maar. De Voerman in het Zenit, en Orion boven de horizon.
Mensen, WAT een kijker is dit. Een volledig nieuwe ervaring. Ik heb een half uur ononderbroken kunnen genieten van een spectaculair all-inclusive HD- 4K- breedbeeld. Met de bekende Voerman-messiers die gewoon het beeld uit spatten. En dat onder bar slechte hemel (SQM 19.0)! Ook de kleuren waren zo mooi te onderscheiden (Hyaden).
Dankzij het lage gewicht , ergonomi en de uiterst fijne focuser kon ik het uren volhouden. Wat ook gebeurde. Het was heel vochtig (kon mijn dobson nauwelijks gebruiken), maar de verrekijker bleef onverslagen onbeslagen. Een niet misteverstaan voordeeltje erbij.
Heeft die Zeiss 10x56 dan afgedaan? Nee. Helemaal niet. Het beeld is super, en ook wat 'warmer'. Maar het gewicht was de doorslaggevende factor. Met .5 kg erbij is dat een verschil tussen dag en nacht. En je houdt het gewoon langer vol. En dat is onbetaalbaar.
Dan weet ik waarvoor ik ga sparen, de Swarovski el 12x50. Een heel mooi verslag. Dat is wat ik zoek. Een. kijker voor het waarnemen van de Messiers. Mijn EL 8,5x42 voor het spotten van vogels en de EL 12x50 voor de prachtige sterrenhemel.

Bovenaan Onderaan