Nieuw subforum: Veranderlijke sterren (werk in uitvoering)

tomkooij

Donateur
Werk in uitvoering: Dit forum wordt op dit moment aangemaakt! (vrijdag 18:40 MEZT)

Welkom in het forum Veranderlijke sterren (Variabele sterren). Later meer.

Laatst bewerkt:

tomkooij

Donateur
Dat is een van de dingen die maar "in de lucht bleef hangen". Kometen hier nu wel of niet? We zullen het in de komende weken even afwachten of Kometen hier het best past of beter in een ander subforum. Het is verder ook niet erg, maar gaat meer om het terugvinden van topics.

tomkooij

Donateur
Voor kometen, meteoren e.d. is (nog?) geen subforum. Dat komt omdat er relatief weinig over geschreven wordt. Een apart forum geeft dan versnippering en juist minder aandacht. Waarnemen algemeen en waarneemverslagen is dan de juiste plek.

Duveltje

Koen Miskotte
Tom, maar misschien juist omdat er weinig over geschreven wordt is er weinig aandacht voor ;-).
En ook met dit onderwerp is er voor amateur die een bijdrage wil leveren aan de kennis van meteoren veel zelf te doen: visuele waarnemingen, deelnemen aan het CAMS Benelux netwerk, all sky werk noem maar op

tomkooij

Donateur
Hoewel ik niet meteen een subforum wil aanmaken, staan we (natuurlijk) helemaal open voor elke promotie, informatie oid, die nodig is om meer aandacht te krijgen voor kometen en/of meteoren. D.w.z. een "sticky" topic (dat altijd bovenaan staat) met bijvoorbeeld de theorie van het meteoren waarnemen, info voor de komende tijd, beginnersinfo etc etc. is heel erg welkom. Wie weet zorgt dat snel voor een apart subforum.

Corne

Neptunus
Ik denk dat een aparte subforum voor meteoren, kometen en asteroiden juist wel extra toevoegd. Ook al bevinden ze zich binnen het zonnestelsel, ze zijn toch een geval apart.
Misschien door met een poll te starten om er achter te komen hoe groot de vraag er naar is?

Corne

Neptunus
Misschien zelfs 2 :) Eentje voor de theorie en discussies, en een ander met opnames. Als je kijkt naar de nova Delphi draad zie je spectrums, schattingen en discussies door elkaar. Op zich geen probleem, maar sommigen discussies over spectrums waren snel verwaterd, best jammer want het is interessante materie!

svdwal

Sander - Moderator
Je kan de subfora thematisch indelen, op waarneeminstrument, en beide. Mij lijkt de kracht van de thematische indeling dat je verbanden kan leggen tussen wat je ziet met de diverse instrumenten. Bv de kleurveranderingen van de nova aan de spectraallijnveranderingen. Dat pleit dus voor een zuiver thematische indeling.

Je wilt af en toe ook alleen over de techniek van een instrument praten. Hoe moet het, wat is handig, wat werkt juist niet. Dat pleit voor een thematische indeling op waarneeminstrument.

In de praktijk heb je beide indelingen naast elkaar. Thematische object-subfora waar je diverse waarneemtechnieken door elkaar heen tegenkomt, en thematische waarneeminstrumentsubfora, waar je over de schroefjes en de moertjes kan praten.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik denk niet dat je een eventueel subforum "Kometen ...." bij de fotografische afdeling moet plaatsen. Er worden best wel veel visuele waarnemingen gedaan als er een heldere komeet is (zie PANSTARRS, hopelijk straks ook bij ISON), en die zou je er dan niet kwijt kunnen.

MoreLinux

Donateur
Misschien moeten we eerst eens gaan werken met de nieuwe situatie en zien hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen?

GuusGilein

PKS 0716+71
Inderdaad. Dit topic gaat tenslotte over het nieuwe subforum veranderlijke Sterren! :wink:

Huubke en ik zullen de komende tijd wat aanvullende informatie over dit onderwerp aanleveren, zodat ze in sticky's geplaatst kunnen worden. Stay tuned ....

Bovenaan Onderaan