NGC7662 Blue Snowball Nebula

De methode om dit mooie resultaat te behalen is een voorbeeld van wat men tegenwoordig met de term Live-stacking bedoeld.
De huidige camera's hebben zo weinig ruis dat als je veel erg korte belichte opnamen stackt er een heel fraai resultaat te voorschijn komt. Als die stacking ( zoals gebruikelijk) ook de rotatie corrigeert heb je geen equatoriale montering nodig bij deepsky opnamen. Het moderne voorbeeld van de Unistellar eVscope en zijn concurrenten zijn daar het voorbeeld van. Door de erg korte belichtingstijden komen de problemen van guiding en beeldrotatie niet aan de orde. Dit voorbeeld laat zien wat met die benadering mogelijk is en dat is heel veel.

De methode om dit mooie resultaat te behalen is een voorbeeld van wat men tegenwoordig met de term Live-stacking bedoeld.
De huidige camera's hebben zo weinig ruis dat als je veel erg korte belichte opnamen stackt er een heel fraai resultaat te voorschijn komt. Als die stacking ( zoals gebruikelijk) ook de rotatie corrigeert heb je geen equatoriale montering nodig bij deepsky opnamen. Het moderne voorbeeld van de Unistellar eVscope en zijn concurrenten zijn daar het voorbeeld van. Door de erg korte belichtingstijden komen de problemen van guiding en beeldrotatie niet aan de orde. Dit voorbeeld laat zien wat met die benadering mogelijk is en dat is heel veel.
Ik ben benieuwd of de Unistellar eVScope of de Stellina ook compenseren om bewegende kometen tussen de sterren toch duidelijk te fotograferen. Weet iemand of dit mogelijk is?

Laatst bewerkt:

Huubke

Uranus
Er is zeker heel wat mogelijk met deze manier van opnames. Kijk maar eens op Cloudynights bij Electronically Assisted Astronomy (EAA).

Ik ben benieuwd of de Unistellar eVScope of de Stellina ook compenseren om bewegende kometen tussen de sterren toch duidelijk te fotograferen. Weet iemand of dit mogelijk is?
Dat lukt best aardig. Ik heb mijn eVscope nu vanaf oktober 2019 en je kunt meerdere plaatjes in een GIF verwerken of er een video van maken met Siril, zodat je de beweging ziet. Hier een voorbeeld van C/2020 R4 ATLAS (niet van mijzelf overigens). Is dit wat je bedoelt?

Dat lukt best aardig. Ik heb mijn eVscope nu vanaf oktober 2019 en je kunt meerdere plaatjes in een GIF verwerken of er een video van maken met Siril, zodat je de beweging ziet. Hier een voorbeeld van C/2020 R4 ATLAS (niet van mijzelf overigens). Is dit wat je bedoelt?

Bekijk bijlage 1473547
Ik bedoelde eigenlijk een langer belichte komeetfoto waarop deze scherp op de foto staat ondanks zijn beweging t. o. v de achtergrond, alhoewel deze gif er ook mooi uitziet

Ik bedoelde eigenlijk een langer belichte komeetfoto waarop deze scherp op de foto staat ondanks zijn beweging t. o. v de achtergrond, alhoewel deze gif er ook mooi uitziet
Ah! Ok, nu begrijp ik je. Ik heb vorig jaar in de zomer NEOWISE op de plaat gelegd met de eVscope en dit is het resultaat.

Bijlagen

• eVscope-20200712-000238.PNG
    eVscope-20200712-000238.PNG
    1 MB · Weergaven: 23
  • IMG_1079.PNG
    IMG_1079.PNG
    2,7 MB · Weergaven: 22
  • eVscope-20200717-222358.png
    eVscope-20200717-222358.png
    1,8 MB · Weergaven: 22
Heel geslaagde opname, Michel. Mooi gedaan šŸ”­šŸ‘‹

Ik gebruik dezelfde telescoop en dankzij de Atik Infinity software kan je op deze Skywatcher Goto Alt/Az montering perfect live stacken tot 1 Ć  2 minuten belichtingstijd per foto.
De Infinity software compenseert perfect de onvermijdelijke Alt/Az onvolmaaktheden.
En omdat deze telescoop erg snel is met zijn F4,9 is dus heel wat mogelijk.

Het tot voor kort vaststaande gegeven dat je alleen aan deepsky astrofotografie kan doen met een equatoriale montering is dus inmiddels achterhaald.

Let wel, een equatoriale montering blijft op zich natuurlijk de meest ideale montering voor deepsky. Zeker voor minder snelle telescopen en belichtingstijden groter dan 2 minuten.

Bovenaan Onderaan