NGC7000 op 10 juni, Elephant trunk 7,8 juni

SevenW

Meteoriet
Afgelopen nacht heb ik de Noord-Amerikanevel gefotografeerd met de Epsilon 160ED en de ASI2600MC met een LPS filter (IDAS NGS1 ofwel D3). Om ongeveer 0.30 begonnen tot ik denk kwart over drie 150 opnames van 60s. Preprocessing, stacking, kleurbalans en stretching in Siril. Bij elkaar 128 opnames dus 2 uur en 8 minuten data.

De laatste lights die ik maak zijn meestal tegen een te lichte hemel. Wat ik dan doe in Siril is van de hele sequence de achtergrond bepalen en in een tweede ronde de images stacken die bij voldoende donker gemaakt zijn. Ik sta open voor suggesties om mezelf te verbeteren.
NGC7000_V1_128x_60s_LQ.jpg

Ik denk dat ik nog steeds een klein beetje cameratilt heb, maar met nauwkeuriger focus wordt dat behoorlijk onopvallend. Dit kan vergeleken worden met het resultaat van een week of twee terug: NGC7000 met wat beeldfouten.

De volgende heldere nacht probeer ik dezelfde nevel met een IDAS duo-narrowband filter.

SevenW

Meteoriet
Met de Elephant Trunk, IC1396 had ik iets meer tijd nodig voor de postprocessing. Enerzijds omdat ik drizzle had aangevinkt wat 104Mpixel, 1.22GByte files leidde. Anderzijds omdat ik de invloed van schemering op de beeldkwaliteit aan het bestuderen was. Interessant onderwerp. Wat is wijsheid. Zoveel mogelijk frames meenemen voor goede SNR of zo min mogelijk achtergrond licht om goede CNR in zwakke details?

Na alle preprocessing en stacken van alle beelden in Siril kan ik de functie "PSF for the Sequence" gebruiken, op de sequence van geregistreerde beelden. Ik selecteer dan een ster in een donker gebied. Dan kan ik bij de tab "Plot" het resultaat zien voor een aantal parameters, zoals roundness en FWHM. Maar ook de parameter background is aanwezig.

De IC1396 data heb ik in twee nachten verzameld. De eerst nacht was het iets donkerder. Met name de tweede nacht ben ik aan de vroege kant begonnen en ook lang door gegaan. Dit is terug te zien in onderstaand screenshot van het plot window:
Siril_exclude_bright_sky_frames.png

Ik heb zelf gevoelsmatig de grenswaarde bepaald. De rode lijn is handgetekend en hoort niet bij Siril. In de sequence editor heb ik de beelden die boven de streep liggen ontvinkt en opnieuw gestackt vanuit de UI. De enkele spike is een corrupt frame. Mijn camera of Ekos heeft dat gedaan.

Om het verschil te zien heb ik hier twee uitsnedes van de rechteronderhoek. De eerste is met alle 299 frames, en de tweede met de donker 234 frames.
IC1396_V3_V3a_all_V2_LRLQ - corner.jpg
IC1396_V3_V3a_234x_lowbg_V2_LRLQ - corner.jpg

Ik heb geprobeerd de bewerking en de stretching + saturatie zo dicht mogelijk bij elkaar te houden voor het hele beeld. Duidelijk te zien is dat het contrast in het rechter (tweede) beeld hoger is. Nou ja, ik wilde het maar uitgezocht hebben. Jammer van het zweten vna de laptop op de grote 104MP's. Dat had sneller gekund als ik eerder gezien had dat het geen 26MP meer was.

Tenslotte hieronder het eindresultaat van de twee nachten:
IC1396_V3_V3a_234x_lowbg_V2_LRLQ.jpg

Dank voor de interesse.

SevenW

Meteoriet
Afgelopen nacht verdween de sluierbewolking rond 00.30. Nu heb ik het duo-narrow-band filter van IDAS, de NBZ3 gebruikt. Dat geeft in korte tijd toch wel een mooi contrast. Ik denk dat ik daar de komende grijze nachten maar mee verder ga.
NGC7000_V2_NBZ3_22x_lowbg_LQ.jpg

De 22 donkerste opnames van 300s. Ik heb nog geen darks gemakt op 300s. Dit is uitgewerkt met darks van 60s. Dit keer heb ik de green noise removal op "vol" gezet. Geeft een beetje blauwige donkerpartijen.

Takahshi Epsilon 160ED f=530mm, f/3.3
ZWO ASI 2600MC Pro @ -10.0C gain=0
IDAS NBZ3 (mooi halo-vrij)
Ioptron CEM40
ASI 120MM mini and Orion 50mm guidescope
SW: Kstars/Ekos, PHD2, Siril

Dank voor de interesse.

Bijlagen

• NGC7000_V1_128x_60s_LQ.jpg
    NGC7000_V1_128x_60s_LQ.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 8

ABakx

Stardust
"Goed gereedschap is het halve werk" :)
Je bent zelf ook goed bezig zo.
Ik heb geen ervaring met Siril, maar je redt je er aardig mee.

Arie

Bovenaan Onderaan