NGC 7023, Irisnevel en LDN 1167 t/m LDN 1174

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
De eerste deepsky-opname van het starparty-weekend in Grandpré vandaag bewerkt. De Irisnevel omgeven door tal van moleculaire wolken. Zie de geannoteerde versie voor de bijbehorende LDN nummers. Totaal 4 uur en 3 kwartier belicht (57x 300 seconden) met de Nikon D810a achter de Takahashi Epsilon-180ED op F = 770 mm f/4,3. Pre-processing met Astro Pixel Processor. Nabewerking in Adobe Photoshop en PixInsight (gebruik van RC Astro's BlurXTerminator, NoiseXTerminator en StarXTerminator).

https://www.mauricetoet.nl/DeepSky/i-rPFMkJV/A

L0nkY4wRiZP5_16536x0_ieTZ0INm.jpg

IsGpKiC_Z7lf_2560x0_esdlMP5Y.jpg

Prachtig!
Afgezien van je bewerkingsvaardigheid zit het geheim van zulke prachtplaten voor een zeer groot deel in de duisternis van de achtergrond.
Jaloersheid telt niet: inpakken die apparatuur en ook naar zo'n donkere kampeerplek hopend op een paar heldere nachten; dat is dus het plan!
Groet, Jos

Afgezien van je bewerkingsvaardigheid zit het geheim van zulke prachtplaten voor een zeer groot deel in de duisternis van de achtergrond.
Maurice beschikt uiteraard over sublieme bewerkings-skills. En een donkere hemel helpt absoluut en dan vooral in het reduceren van de benodigde totale belichtingstijd voor dit soort objecten. Maar ik denk dat ik, tezamen met nog een aantal mede forumleden alhier de afgelopen periode toch ook wel hebben laten zien dat dit soort objecten prima vanuit Bortle 5-6 gebieden gefotografeerd kunnen worden, alleen gaat dat dan wel in de tientallen uren belichting lopen.

Maurice beschikt uiteraard over sublieme bewerkings-skills. En een donkere hemel helpt absoluut en dan vooral in het reduceren van de benodigde totale belichtingstijd voor dit soort objecten. Maar ik denk dat ik, tezamen met nog een aantal mede forumleden alhier de afgelopen periode toch ook wel hebben laten zien dat dit soort objecten prima vanuit Bortle 5-6 gebieden gefotografeerd kunnen worden, alleen gaat dat dan wel in de tientallen uren belichting lopen.
Inderdaad tientallen uren en dan nog komen de stofwolken nauwelijks uit de verf. Wel is het inderdaad zo dat je ook bij Bortle 5/6 (bij mij is het 6/7) verbazingwekkende platen kan laten zien, echter toch moeilijk te vergelijken met die bij een niet lichtvervuiling achtergrond.

Knap hoe je die donkere stofwolken erdoor hebt gekregen, knappe nabewerking
Maar uiteraard ook de donkere locatie die daarin veel meehelpt

grts
Sieg

Een donkere hemel maakt hét verschil bij het fotograferen van dit soort objecten. Maar voordat ik de reactie van Tim (Astrovirus) hierboven zojuist las, had ik net een reactie onder zijn opname van LDN 1251 gemaakt dat het een knappe prestatie is vanuit een lichtvervuilde omgeving.

Verder merk ik bij dit soort opnames dat het loont veel aandacht te besteden aan het wegwerken van gradiënten. Ik doe dat in APP. In de preview stretch ik het beeld dan maximaal, zodat kleur- en helderheidsverlopen in de opname goed zichtbaar worden. Ik blijf net zo lang (kleine) vlakjes bijplaatsten, totdat de achtergrond geen gradaties in kleur en tint meer vertoont.

Terug
Bovenaan Onderaan