NGC 7000 een begin van het zomerseizoen.

Rigel 4

Donateur
Ik kon slechts een H Alpha opname maken van dit object omdat er weer eens bewolking op kwam zetten, het was diep in de nacht toen ik deze opname heb gerealiseerd. Kijker was de FSQ 106 mm F 5 en een SBIG STT 8300 M met een H Alfa filter van 7 NM . Belichtingstijd was 20 minuten. Het was kraakhelder. Jammer dat ik geen kleurenplaat kon maken, ik wou S 2 en O III er nog aan toe voegen. Maar deze opname mag er zijn en die kleurenplaat komt er wel t.z.t. Bedankt voor het aanschouwen.
Untitled1557 NGC 7000 H Alpha Image 03-05-2021-denoise-denoise.jpg

Rigel 4

Donateur
Ik heb inmiddels bij Gerd Neumann in Hamburg filters gekocht van 36 mm voor mijn STT 8300 M filterwiel, het zijn een H Alpha filter , een S 2 filter en een O III filter allemaal in 12 NM, ik wil graag eens zien wat er uit komt. Ik heb er opnamen mee gezien van dezelfde filters en ik was er van onder de indruk. De omstandigheden om hier mee te werken moeten wel gunstig zijn: een transparante hemel, weinig of geen vocht en een grensmagnitude van 6 in het zenit. dat kan ik hier halen. Met de BS 250 op F 2,8 moet het mogelijk zijn om hier fraaie opnamen mee te realiseren. De Epsilon kan de STT 8300 dragen maar het is een lomp geval op een dergelijke kijker een DSLR is beter geschikt voor dit werk.

Rigel 4

Donateur
Meestal als ik ga opnemen test ik de volg inrichting en de volg chip met een belichtingstijd van 60 seconden zodat ik kan zien of er te veel volg fouten in zitten en is dat het geval dan moet ik een nieuwe calibratie uit voeren. Dat komt in de praktijk zelden voor. Deze keer ging het perfect en de Go TO was goed ingesteld, Wega stond aardig inhet centrum van de opname.
Untitled75 Wega Star test 03-05-2021-denoise-denoise.jpg

Bovenaan Onderaan