NGC 6334 en NGC 6357 in Hubble palette

wvreeven

Moderator
Gedurende de afgelopen nachten ben ik in de weer geweest met mijn Esprit 80, ASI6200MM en ZWO smalband filters. Hier in Chili op 30 graden zuiderbreedte gaat de staart van de Schorpioen zowat door het zenit en nu in de winter is het vroeg donker en kan de nacht optimaal benut worden. Nou ja, tenzij je zoals ik vlak in de buurt van de Stille Oceaan woont en daarom veel last hebt van wolken. En meteen even schaamteloos een zeer mooie manier van informatie verstrekken gejat van @MaartenB:

🔭
: Sky-Watcher Esprit 80ED
📷
:ASI6200MM op gain 100 en -10ºC
⏱
:177 x 60 sec Ha, 240 x 60 sec OIII, 55 x 120 sec SII
ℹ️
: ZWO ASI120MC-S, TS 50 mm guidescope, ASIAirPro
🌍
:La Serena, Chili
📅
:26, 27 en 28 juli 2021

Eerst heb ik alle lights per kanaal in APP gestackt. Daarna remove light pollution in APP. En toen heb ik iets nieuws geporbeerd. Ik heb de drie gecorrigeerde integratieresultaten als light ingeladen in APP en deze op elkaar geregistreerd en genormaliseerd. De drie genormaliseerde bestanden heb ik daarna in PixInsight ingeladen, waarin ik normaliter star alignment en normalisatie zou doen. Daarin gewoon een channel combination gedaan en vervolgens de SHO workflow van LightVortexAstronomy gevolgd. Een beetje gespeeld met curves en vervolgens TGVDenoise toegepast. Dat laatste was misschien wat sterk maar ik vind het eigenlijk wel OK zo. Ik hoor graag wat jullie er van vinden!

NGC6334_6357-SHO.jpg

Wouter

Neo

Donateur
Interessante aanpak ;-)
In de verkleinde versie valt het niet op maar op 100% wordt de opname wel ongewoon wollig en de nevelslierten lijken bijna onscherp. Komt dat door de TGVDenoise? Qua achtergrond vind ik de opname wat aan de fletse kant en zou het donkercontrast wat sterker mogen waarmee de opname een stuk frisser wordt. Mooie compositie van het geheel... Alvast benieuwd naar variaties op het thema ;-)

wvreeven

Moderator
Dank voor de scherpe blik! Ja dat wollige komt idd door de TGVDenoise. Ik ga daar nog eens mee spelen. Ik heb een donkerder achtergrond geprobeerd maar dat vond ik snel té veel worden. Maar ik zal ook daar nog eens mee spelen.

Neo

Donateur
Als het hele beeldveld met nevels gevuld is dan kan je natuurlijk niet zomaar ergens een zwartpunt in gaan plempen, ik snap de terughoudendheid daarin en dat is ook te waarderen. Op een beeldscherm met een levendige weergave zal het vast ook weer anders over komen dan op een wat rustiger beeldscherm.

Rigel 4

Donateur
Ondanks de kritiek vind ik het een bijzonder fraaie plaat. Het is wat anders wat we altijd zien. TOPAZ DE NOISE mag geen wollig beeld geven bij verwijdering van de ruis. Ik denk dat het door iets anders veroorzaakt wordt. Omdat jij de afwerking bijzonder complex hebt gemaakt kan ik niet achterhalen wat het wollige effect vandaan komt. Maar het valt reuze mee. Laat diegene die kritiek heeft zelf maar proberen om zo'n opname te maken. Mij zou het niet lukken. Succes met het vervolg. Het is een plaat die de moeite waard is.

wvreeven

Moderator
Dank voor de lovende woorden @Rigel 4 maar @Neo heeft denk ik toch gelijk dat het door TGVDenoise veroorzaakt wordt. Ik zal de bewerking eens laten zien zonder die stap, dan is het verschil meteen duidelijk. Ik sta op het punt om van Chili naar Spanje te reizen dus dat zal ik over een paar dagen doen.

Extrafocaal

Donateur
Allereerst, dit is gewoon een hele fraaie plaat welke een normaal beeldscherm mooi vult en daarbij prettig oogt. Toch begrijp ik de opmerking over teveel ruisonderdrukking - het is gewoon jammer want er gaan vaak toch wel wat fijne structuren verloren. Ruis is gewoon een gegeven, het moeit niet storen maar hoeft ook niet volledig te worden onderdrukt - zeker niet wanneer daarbij juist weer storende artefacten ontstaan.

Tenslotte, wat is zo speciaal aan het normaliseren in APP? - zelf normaliseer ik bijna altijd voor het registreren en stapelen (maar wanneer na registratie geen zwarte randjes worden meegenomen kan het natuurlijk ook daarna). Het lijkt niet een lineaire histogram stretch want dan komt de nevel nog niet naar voren.

wvreeven

Moderator
Tenslotte, wat is zo speciaal aan het normaliseren in APP?
Ik denk dat er niets speciaals is. Maar de star alignment wilde niet lukken in PI en wel in APP dus toen heb ik ook meteen maar genormaliseerd. Anders had ik dat handmatig moeten doen in PI. De kleuren van de SHO combinatie kwamen er in APP naar mijn bescheiden menig niet goed uit en ik snap de tools in APP om de kleuren aan te passen niet. Daarom ben ik na het normaliseren naar PI gegaan.

wvreeven

Moderator
OK, ik heb opnieuw bewerkt. Ik had natuurlijk de tussenstappen niet opgeslagen dus ik ben opnieuw begonnen bij het combineren van de kanalen. Uiteindelijk heb ik eerst TGVDenoise en toen LocalHistogramEqualization toegepast. Ook heb ik de TGVDenoise minder agressief gemaakt. Uiteindelijk is de kleurbalans ook wat anders geworden maar ik vind hem mooier zo.

NGC6334_6357-SHO-stretched-sharp.jpg

Neo

Donateur
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Vrij spectaculair zelfs als je beide versies over elkaar legt!

De natuurlijke ruis werkt ook als een soort dithering om de zwakke gradaties in achtergrond mooier te verdelen. In de denoised versie zie je daar een vreemd soort vlekken/klonten ontstaan wat vaak een nadelig effect is van het ontruizen. Wat dat betreft heb je hier prachtig vergelijkingsmateriaal ;-)

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan