Nexus push to geïnstalleerd op mijn dobson

nop

Admin
Vandaag was er het beloofde pakketje van Hofheim: de push to ombouwkit met encoders. Installatie was rechttoe recht aan.

IMG_4438D.JPG
Het pretpakketje (ventilatortje had ik ook meebesteld, maar heeft natuurlijk niets met de push to te maken)
Eng: drie gaatjes boren. Maar dat ging ook goed (ik heb 2 linkerhanden weet je)

IMG_4442D.JPG
De horizontale encorder zit er in (AZ). Was een makkie

IMG_4440D.JPG

De verticale nu ook, en die ligt netjes op de banaan.

IMG_4441D.JPG
Het Nexus kastje is klein, er zit een USB oplaadbare batterij in die volgens fabrikant 11 uur meegaat.
IMG_0874.JPG
Vervolgens heb ik de iphone 12 mini op de nexus aangesloten dmv een wifi verbinding. Een paar instellingen gedaan in SkySafari en het werkte meteen out of the box!
Natuurlijk is het bewolkt, maar ik heb binnen wat virtueel kunnen zwiepen en het komt behoorlijk nauwkeurig over (geen vertraging in de uitlezing bijvoorbeeld).
Een echte test onder de hemel volgt hopelijk snel. In ieder geval een mooi systeem erbij en veel plezier gehad met de installatie.
Wordt vervolgd!

nop

Admin
61A0E76A-6AA2-454C-9CB6-2729CF10FC81.jpeg

Gisteravond een proefritje gemaakt onder zwaar slechte omstandigheden (maar goed, sterren zichtbaar!). Ik heb wat kabelgeleiders en klittenband gebruikt om de nexus te bevestigen en de telescoop is mooi in balans (de spiegelbak was iets te licht voor mijn vrij zware XW oculairs en de zoeker (die ik nu niet meer nodig heb) voegde daar ook wat aan toe)

Instellen was echt supermakkelijk. Ik moest in Sky Safari wel eenmalig de encoder-resolutie in negatieven aangeven (ik zat in Australie volgens mijn appje)
Verbinden met het netwerk dat het kastje voor je opzet. Alignen op 2 of 3 sterren/pla en daarna zwiepen naar je doel (in mijn geval Minkovski 2-2, niet dat ik m kon zien trouwens).

IMG_4445.PNGIMG_4446.PNGIMG_4448.PNG

Dat werkte heel makkelijk! Gewoon de kruisharen op je schermpje volgen en het doel staat in het midden van het beeld.
Nu maar hopen op een echt mooi achtertuin-nachtje. Wordt vervolgd..

Bijlagen

• IMG_4447.PNG
    IMG_4447.PNG
    1,8 MB · Weergaven: 3

rweust

Donateur
Leuk topic dit, ben benieuwd hoe dit werkt. Zelf kan ik amper een paar sterrenbeelden en heldere sterren vinden, gebruik daarom vooral de NEQ6 Synscan met mijn Newton, zat dus al een tijdje te denken aan push to op een dob die ik nog moet bouwen.

nop

Admin
Het is (zoals bij veel goto/push to systemen) wel handig om een paar heldere sterren te kennen. Maar zelfs daar kan een app je bij helpen.
Maar zo werkt 't
- Kies een heldere ster (planeet kan ook). In mijn geval Capella
- Druk align
- Kies een stuk verderop een andere heldere ster (in mijn geval Mars)
- Druk align
- En om het wat nauwkeuriger te maken nog een derde ster erbij, ik had eentje van de tweelingen.
Dan kun je vervolgens in je planetariumprogramma een object zoeken, vastzetten en je zwiept gewoon op het beeldschermpje naar het object toe. Je ziet de kruisharen bewegen over de hemel (op je smartphone bijv).

nop

Admin
Aah, frusterend avondje gehad gisteren. 80% bezig met kabeltjes en haperende techniek en 20% met waarnemen. Da's precies wat ik niet wil (en de reden waarom ik ooit gestopt ben met astrofotografie) . De Nexus was heel raar aan het doen: geen signaal op de AZ kabel en hele rare haperende bewegingen. Vanochtend alles doorgemeten met de multimeter en na het uitzetten van de wifi thuis (bleek op hetzelfde signaal te zitten) deed alles het weer. Interferentie was de veroorzaker dus. Heb je in het veld niet zo'n last van maar in de achtertuin dus wel.

Bovenaan Onderaan