NeoWise opnieuw bewerkt, maar nu met Siril

schoenmaker

Didymos
NeoWise? Dat is toch die komeet van 2 zomers geleden? Inderdaad. En twee zomers geleden deed ik alles (nou ja alles?) nog met Deep Sky Stacker.
Dat programma gebruik ik eigenlijk al een tijd niet meer sinds ik ben gaan werken met het eveneens gratis Siril. En vorige week verscheen er opeens een tutorial op de Siril website die uitlegt hoe je met Siril komeet opnamen kunt bewerken.

Dat moest ik eens even uitproberen.

Het ging niet zonder slag of stoot, moet ik erbij vermelden. Mijn data was dan ook niet top. En 1 van de stappen in de tutorial vraagt om een Photometric Color Calibration. Daar is een platesolve voor nodig en daar liep ik even op vast.

1642107225833.png

Met zo'n bak ruis en sterren die nauwelijks als sterren te herkennen waren moest er dus iets gebeuren. Een andere tutorial op de site liet iets doorschemeren over de zogenaamde Dynamic PSF Tool en dat deze benut kon worden om de ster-detectie van het programma te "helpen". Dat bleek inderdaad de gouden greep. PlateSolve succeeded. En daarmee ook de kleurcorrectie.

Vervolgens kwam er aan het einde van de tutorial deze plaat uitgerold:
2020-07-12 Neowise nabij NGC2380 - Siril AF.jpg

Ja, ik hoor het jullie al denken... is dat alles!? Nou vergelijk het maar even met wat er destijds uit Deep Sky Stacker kwam rollen... ;-)
2020-07-12 Neowise nabij NGC2380 - DSS AF.jpg

• Leuk
Waarderingen: Jacq
Bovenaan Onderaan