Nederlander vliegt mee met Bezos

Observer

Uranus
Ik denk niet dat dat hem gaat worden.

We provide gravity. Luxury, artificial gravity, and size. There is no equal. The Future is in RotationTM
Een roterend ruimtestation om kunstmatige zwaartekracht te verkrijgen is science fiction.
Praktisch zijn er teveel bezwaren. Bewegende massa (mensen) in het station zouden de zaak verstoren. Op kleine schaal is het zeer instabiel.

Maar,... Vergeet de luxe. Een cylinder met slechts wat basis behoeftes voor een paar dagen op 200 Km hoogte. Als mensen betalen voor een jump van 10 minuten dan is hier zeker een markt voor. Wachten is op de ondernemer die het doet.

meegja

Chaoot
Ze hebben het over 1/6 Aardse zwaartekracht, weet niet of dat het "simpeler" maakt.
Maar inderdaad, zo'n cilinder-achtig iets zou zeker ook al meer dan genoeg animo hebben. Als ik een grote loterij zou winnen en alles zou in één keer aan zoiets besteed kunnen worden? Ik doe het zonder enige twijfel :)

Steem

Donateur
Bezos geeft de critici overigens voor een groot deel gelijk. Stukje van hier:
Dat gaat om dat critici vinden dat het geld in oplossingen voor problemen op aarde gestoken moeten worden, niet dat het het project zinloos is. De laatste zin komt heel erg overeen met waar ik op doel.

Rudy

Donateur
@Steem : Ja, dat ook. Toch denk ik eerlijk gezegd dat Bezos genoeg realiteitszin heeft om te erkennen dat het op z'n minst voor een gedeelte nu inderdaad 'joyrides for the wealthy' zijn. Los van andere effecten die het project heeft in de ontwikkeling van de ruimtevaart naar de toekomst.

PE1PQX

Donateur
"For the wealthy", was dat 50 - 60 - 70 jaar terug ook niet voor het vliegen en nog iets verder terug voor de cruiseliners?
Ik verwacht dat we over 20-30 jaar voor veel minder dan €1000,- of $1000,- een dergelijke trip kunnen boeken. Uiteindelijk zal het veel goedkoper gaan worden en mogelijk zelfs gemeengoed.

Bert Bogchelman

Moderator
Ach, het mag dan veel geld kosten, het geld komt uiteindelijk toch ook bij gewone techneuten en schoonmakers terecht die er een boterham aan hebben. Helaas staat Bezos niet bekend om z'n riante arbeidsvoorwaarden.

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
het geld komt uiteindelijk toch ook bij gewone techneuten en schoonmakers terecht die er een boterham aan hebben.
Economie betekent eigenlijk de kunst van de omgang met schaarste. Wat we er van hebben gemaakt is het omgekeerde: de maximalisatie van consumptie.
Wanneer iemand iets verspilt, dan schaadt hij daarmee niet alleen zijn eigen portemonnee, maar de gehele gemeenschap. Geld dat wordt uitgegeven aan zinloze dingen is geld dat ook anders had kunnen worden ingezet. Geld is namelijk een goed dat staat voor een deel van de welvaart.

You cannot have a cake and eat it. There's no such thing as a free lunch. Geld dat wordt verspild, is een stukje welvaart dat wordt verspild, ongeacht wie het doet. Die schoonmaker of techneut had immers ook iets nuttigers voor de gemeenschap en daarmee voor zichzelf kunnen doen. Er zou dan geen verspilling, geen verlies van welvaart hebben plaatsgevonden, maar een toename van welvaart. Voor iedereen.

Daarmee zeg ik niet dat alles wat niet rechtstreeks nuttig lijkt daarom ook zinloos en pure verspilling is. Dan zou R&D ook zinloos zijn, terwijl ik daar zelf veel mee bezig ben geweest en nog steeds ben. Echter, het helpt niet als we een vervormde kijk op economische vraagstukken hebben.

rweust

Donateur
Voor mij valt deze commerciële ruimtevaart ook een beetje in dezelfde categorie van wie het grootste superjacht heeft. Het blijven altijd speeltjes voor de allerrijksten. Natuurlijk hebben veel mensen er werk aan, maar levert het eindresultaat nu zoveel op voor de mensheid?

Voor het milieu in ieder geval niet. Bezos is handig genoeg om een nieuwe raketmotor te ontwikkelen die op vloeibaar waterstof en zuurstof werkt en om zijn bedrijf Blue Origin te noemen, maar alleen al om deze waterstof en zuurstof voor één kort reisje van 10 minuten te maken is wel zo'n 250 ton CO2 in de atmosfeer gepompt. Tel naast deze CO2 uitstoot voor de brandstof ook nog even alle logistiek, techniek en ondersteuning en je weet, zelfs als alles aan de raket meermaals hergebruikt wordt, blijft dit een zeer zwaar energieverslindende en milieubelastende bezigheid.

Waar Musk met SpaceX nog inzet op gebruik voor onderzoek, satelietlancering en bevoorrading van ruimtestations, doen Bezos en Branson dit amper. Het gaat vooral om de lol voor de rijken, ten koste van energiebronnen en milieu. Ik zal er eerlijk gezegd geen traan om laten, als dit stopt.

Laatst bewerkt:

Michael777

watcher of the skies
Och zoals ik al eerder opmerkte, een ballistisch vlucht is niets nieuws, momenteel beschikken ze over betere apparatuur en middelen als destijds in de 60 tiger jaren met project Vostok en project Mercury het geval was maar voor mij niets baanbrekends of revolutionairs in deze vlucht te ontdekken.
Ik vond de hele reportage een grote emo show, het had zelfs iets sektarisch.
Echte noviteiten en doorbraken in de ruimtevaart gaan de komende decennia in toenemende mate uit Rusland en China komen.

Laatst bewerkt:

rweust

Donateur
Niet helemaal, de motor is nieuw ontwikkeld, daarnaast het landen en hergebruik van de raket is ook wel een knap geslaagde, technische prestatie. Maar het blijft een erg dure, energieverslindende en flink milieubelastende manier om maximaal 6 man even kort van de ruimte te laten genieten. Het is dan ook erg onwaarschijnlijk dat deze ruimtereizen gemeengoed gaan worden in de toekomst. Het blijft echt wel bij een duur uitstapje, puur en alleen voor de allerrijksten op aarde.

De investeerders, waaronder met zekerheid Bezos, hebben vast wel een marktonderzoekje gedaan naar het animo onder de rijken en de bedragen die men over heeft voor zo'n ruimte tripje, voor ze geld in dit bedrijf en project hebben gestoken. Mij steekt vooral het onechte sausje van milieuvriendelijkheid (de waterstof-zuurstof motor, hergebruik, etc.), maatschappelijke vooruitgang en wetenschappelijke waarde wat er over dit project gegoten wordt. Daar gaat het Jeff en zijn investeerders in eerste instantie totaal niet om. Er zal eerst gewoon verdiend moeten worden aan commerciële ruimtereisjes en verkoop van de raket en/of technologie aan anderen. Prestige is een tweede reden waarom men dit doet. Verdere ontwikkelingsopdrachten voor NASA en andere overheden zijn in derde instantie leuke bijverdiensten en daarna komt misschien pas het maatschappelijke aspect en het milieu.

Inderdaad, veel te veel show en verhulling. Dit is echt geen energiezuinig en milieuvriendelijk project, noch iets waar de hele mensheid op voorruit gaat.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan