Nederlander vliegt mee met Bezos

Rudy

Donateur
Volgende week vliegt de 18-jarige Nederlander Oliver Daemen mee met Jeff Bezos, hier meer. Anders dan bij de vlucht van Richard Branson is het de bedoeling om de Kármánlijn te overschrijden. Als het allemaal lukt is Daemen de vierde in Nederland geboren persoon die dit doet. Lodewijk van den Berg, Wubbo Ockels en André Kuipers gingen hem voor.

Leuk uitstapje in de zomervakantie, is weer 'ns wat anders. :)

1280x720a.jpg

Steem

Donateur
Tja je kan wel gaan miepen over hoe belachelijk veel geld het is en hoe ontzettend bevoorrecht hij is als 18-jarige maar feit is natuurlijk dat het ontiegelijk geweldig voor hem is. En de hele bedoeling van dit soort commerciele vluchten is om de ruimtevaart verder open te stellen (en er geld aan te verdienen). Ongetwijfeld komt hier heel veel interessante informatie en kennis uit. Er zijn terechte vragen over het effect op het milieu van deze nieuwe vorm van toerisme, maar wellicht komt hier juist een schonere oplossing uit. We gaan het meemaken. Het is dan nu echt begonnen.

Michael777

watcher of the skies
Totaal oninteressante vorm van ruimtevaart, beetje spielerei voor mensen die van gekkigheid niet weten hoe ze hun centjes moeten spenderen.

Steem

Donateur
Dat werd natuurlijk ook gezegd over de auto. Eerst een eigenaardigheid, toen speelgoed voor de rijken en nu rijdt iedereen er in rond en rijden ze sneller, verder en veiliger. Even los van de discussie of wij als mens de ruimte in moeten maar dit is natuurlijk een geweldige drijfveer voor de ruimtevaart.

Rudy

Donateur
beetje spielerei voor mensen die van gekkigheid niet weten hoe ze hun centjes moeten spenderen.

Ach, iedereen heeft een hobby nodig, ook als je een hele dikke portemonnee hebt. ;)

Maar ik snap je punt wel, het heeft niet direct "nut". Maar het is wel een stap in de ontwikkeling, wat @Steem ook aangeeft.

Michael777

watcher of the skies
Inderdaad volkomen nutteloos, ik vind het meer het ''wiel'' voor de zoveelste keer uitvinden, qua innovatie draagt het 0,0 bij.

Steem

Donateur
@Rudy zegt ook niet direct nut, dat is wat anders dan compleet nutteloos. Door dit commercieel te maken gaat er nog meer geld in gepompt worden. En daar komt innovatie uit. Bedrijven gaan concurreren en zijn niet bezig met een overheid te overtuigen van het nut ervan. Dat is ontzettend goed voor de ontwikkeling. Nu zijn het niet alleen de ruimtevaartinstanties die draaien op belastingsgeld maar ook bedrijven die het moeten hebben van geld van de consument. En dat is in het verleden altijd goed geweest voor nieuwe innovatie en kennis.

Rudy

Donateur
Bezos geeft de critici overigens voor een groot deel gelijk. Stukje van hier:

Bezos says critics are 'largely right'​

Earlier in the day, during an interview that aired on "New Day," Crane asked Bezos, "There have been a chorus of critics saying that these flights to space are, you know, just joyrides for the wealthy, and that you should be spending your time and your money and energy trying to solve problems here on Earth. So what do you say to those critics?"
Bezos didn't tap dance around the question: He said, "Well, I say they're largely right. We have to do both. You know, we have lots of problems here and now on Earth and we need to work on those, and we always need to look to the future. We've always done that as a species, as a civilization. We have to do both." He said this mission is about "building a road to space for the next generations to do amazing things there, and those amazing things will solve problems here on Earth."

Observer

Uranus
En weer veilig terug...

Nu nog een sprongetje van 10 min.
Maar hoelang zou het duren voordat het sprongetje plaatsmaakt voor een verblijf van enkele dagen in een ruimtehotel.

Rudy

Donateur
Het moet niet altijd plezant zijn he Rudy :)

Nou, nu je het zegt. Aan de ene kant is zo'n ritje als vandaag wel aardig, je vliegt met een bloedgang omhoog, je bent een tijdje gewichtloos, etc. Maar het is wel allemaal erg kort en krachtig. Dit is vooral leuk voor mensen die houden van de achtbaan. Zou misschien dit wat leuker vinden, lekker lang in alle rust genieten van het uitzicht.

PE1PQX

Donateur
Ook de 'professionelen' zijn met een sprongetje begonnen, dat de Russen deze stap overgeslagen hebben zo'n 60 jaar terug is maar bijzaak :sneaky:
Zijn deze 4 nu ook astronaut?? Ik weet het niet... Enerzijds wel, ze zijn over de 100km-lijn heen gegaan (apogee zat rond de 107km meende ik gehoord te hebben van de commentatoren). Anderzijds zijn het 'slechts' betalende dagjesmensen, in die zin juist weer niet. (Een dagje Space Expo bezoeken maakt je ook geen rocket-scientist).
Ik laat deze beslissing maar even in het midden voor me zelf...

Zou ik het doen als ik de kans kreeg?? Waarschijnlijk niet... Een korte 'hop' met gewichtloosheid kun je ook in de vomet-comet maken, is vast een heel stuk goedkoper en duurt bij elkaar opgesteld ook langer, je maakt meerdere parabool duiken achtereen.
Pas als er de kans/mogelijkheid is om één orbit te maken neig ik meer naar 'ja - ik doe het!'

Wel mooi om te zien dat er naast een 18 jarige ook een 82 jarige mee gegaan is n.l. Wally Funk - één van de Mercury 13 dames.
Het leeftijdsrecord van oudste persoon tijdens een lancering van John Glenn (77jr) in de ruimte is daarmee verbroken, maar ook het record van de jongste: deze stond op naam van German Titov; hij was 26 ten tijde van Vostok 2.

Rudy

Donateur
Titov; hij was 26 ten tijde van Vostok 2.

Nou ja, bijna 26. :)

Vorige week meldde de media dat Daemen 18 jaar is (ook te lezen in de openingspost), maar het blijkt nu dat hij nog maar 17 is. Geboren op 20 augustus, 2003. Tenminste, dat is te lezen op de Engelstalige Wikipedia, in het artikeltje over hem. Ik zie dat sommige media nog steeds zeggen dat hij 18 is, dus hoe zit het?

Laatst bewerkt:

meegja

Chaoot
En weer veilig terug...

Nu nog een sprongetje van 10 min.
Maar hoelang zou het duren voordat het sprongetje plaatsmaakt voor een verblijf van enkele dagen in een ruimtehotel.
Als het allemaal volgens planning verloopt, zou dit al in 2027 kunnen gaan gebeuren (maar waarschijnlijk heeft het wel een paar jaar langer nodig).
Het heet Voyager Station en je kan al reserveren. Uiteraard zal het een flinke zak duiten kosten :p
https://voyagerstation.com .... en ja, het is echt ;)

• Leuk
Waarderingen: Rudy

meegja

Chaoot
Totaal oninteressante vorm van ruimtevaart, beetje spielerei voor mensen die van gekkigheid niet weten hoe ze hun centjes moeten spenderen.
Ja en nee.
Voor nu is het inderdaad zo. En hoe de rijken er mee omgaan kan inderdaad wat raar overkomen.
Maar of jij en ik het nou leuk vinden of niet, voor nu is het een begin en de enige manier om kosten naar beneden te brengen in de toekomst.
En in een zekere vorm ook een bewijs: als de miljardairs zélf al omhoog durven in hun product, is dat marketing en een "bewijs" dat ze vertrouwen hebben in hun eigen product.

Bovenaan Onderaan