• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Na alignen SkyPortal app met 3 sterren geeft GoTo een foutmelding.

Goeiedag! Vannacht met mn nieuwe Celestron Astro Fi Reflector naar buiten geweest. Jupiter gezien, heel gaaf! Ik zit alleen met een uitdaging. Als iemand me kan helpen door aan te geven wat ik verkeerd doe: graag! Mijn uitdaging is dat, met mijn GPS-positie correct ingevoerd, na het alignen met 3 sterren, de app zegt dat het door mij gekozen object (Jupiter, kan ik met mijn blote oog zien) niet getoond kan worden. Melding op de app is zoiets als: "cannot slew to ... because it is not within range". Doordat ik de telescoop niet op iets kan richten dat hij herkent, kan ik dat object ook niet laten volgen. Dus blijf je bezig met het centreren van het object in je oculair. Wat doe ik verkeerd?

John Baars

Moderator
Wellicht staat de waarneemhorizon te hoog ingesteld? Je kunt bij diverse monteringen instellen dat objecten lager dan een bepaald aantal graden gewoon niet worden getoond. Je kunt er wel handmatig naar toe slewen vanuit een positie die hij wel kent. Dan blijft hij ook volgen.
In de instellingen of manual deze instelling zoeken en uitzetten of op nul graden Altitude zetten. ( Of -35 graden Decl.)

Michel schmidt

Meteoriet
Dan heb ik dus ook een vraag over uitlijnen ik heb net een week de Celestron Fi ''6 150mm aangeschaft, krijg als ik ga uitlijnen ( wifi ) met skyportal bij het tweede opject ( mars ) een foutmelding. Doe ik iets fout en heb je voor mij een tip. Is het misschien beter eerst gewoon met de handbediening nexstar+ te gaan uitlijnen ?

Dan heb ik dus ook een vraag over uitlijnen ik heb net een week de Celestron Fi ''6 150mm aangeschaft, krijg als ik ga uitlijnen ( wifi ) met skyportal bij het tweede opject ( mars ) een foutmelding. Doe ik iets fout en heb je voor mij een tip. Is het misschien beter eerst gewoon met de handbediening nexstar+ te gaan uitlijnen ?
"...als ik ga uitlijnen..,.".
Ging het uitlijnen zelf wel goed?
Bij het uitlijnen is het essentieel dat de montering de juiste tijd (nu dus Middeneuropese tijd of een andere tijdzone met de juiste correctie in uren) en coördinaten van de waarneemlocatie herkent en gebruikt. Ik weet niet hoe betrouwbaar de automatische herkenning van tijd en locatie in de praktijk is, maar Celestron twijfelt er blijkbaar zelf een beetje aan, want in het manual van Astro Fi krijgt de gebruiker een waarschuwing om het zelf toch nog te contrroleren en te bevestigen:
"Open the SkyPortal app and confirm the time and location on your screen".
Is dit allemaal goed verlopen en komen (uitlijn)sterren goed in beeld?
Dan zou daarna Mars ook moeten lukken.

Michel schmidt

Meteoriet
"...als ik ga uitlijnen..,.".
Ging het uitlijnen zelf wel goed?
Bij het uitlijnen is het essentieel dat de montering de juiste tijd (nu dus Middeneuropese tijd of een andere tijdzone met de juiste correctie in uren) en coördinaten van de waarneemlocatie herkent en gebruikt. Ik weet niet hoe betrouwbaar de automatische herkenning van tijd en locatie in de praktijk is, maar Celestron twijfelt er blijkbaar zelf een beetje aan, want in het manual van Astro Fi krijgt de gebruiker een waarschuwing om het zelf toch nog te contrroleren en te bevestigen:
"Open the SkyPortal app and confirm the time and location on your screen".
Is dit allemaal goed verlopen en komen (uitlijn)sterren goed in beeld?
Dan zou daarna Mars ook moeten lukken.
nog een vraagje, is het dan niet beter om eerst zonder skyportal uit te lijnen, dus gewoon zonder wifi maar met de handbediener van nexstar+ die er bij zit. Uiteraard ga ik ook via skyportal de datum, locatie en tijd nog even goed nakijken, hoewel mijn mobiel correct de juiste coördinatie en datum en tijd vast stelt. Is het zo dat je elke keer als je ergens nar toe gaat weer moet uitlijnen, of onthoud de telescoop dit ?

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Dan heb ik dus ook een vraag over uitlijnen ik heb net een week de Celestron Fi ''6 150mm aangeschaft, krijg als ik ga uitlijnen ( wifi ) met skyportal bij het tweede opject ( mars ) een foutmelding.
ik denk even hardop....Probeer in plaats van Mars eens een ster in te geven, die staat tenslotte de gehele nacht op dezelfde plek ten opzichte van andere sterren. Aangezien een planeet beweegt ten opzichte van de sterren lijkt het me niet raadzaam om daarop uit te lijnen.
Is het zo dat je elke keer als je ergens nar toe gaat weer moet uitlijnen, of onthoud de telescoop dit ?
je hoeft voor visueel waarnemen normaal gesproken maar één keer per sessie uit te lijnen, tenzij je tegen de statiefpoten aanstoot of de stroom onderbreekt. Dan zul je opnieuw uit moeten lijnen

Michel schmidt

Meteoriet
ik denk even hardop....Probeer in plaats van Mars eens een ster in te geven, die staat tenslotte de gehele nacht op dezelfde plek ten opzichte van andere sterren. Aangezien een planeet beweegt ten opzichte van de sterren lijkt het me niet raadzaam om daarop uit te lijnen.

je hoeft voor visueel waarnemen normaal gesproken maar één keer per sessie uit te lijnen, tenzij je tegen de statiefpoten aanstoot of de stroom onderbreekt. Dan zul je opnieuw uit moeten lijnen
Dus ik moet als ik met me kijker naar een andere locatie wel binnen me woonplaats, wel opnieuw uitlijnen, dat is niet iets wat de kijker ( nexstar ) onthoud of in een opgeslagen rijtje zet? verder nog een vraag als ik wil hebben dat mijn kijker een object blijft volgen is dat natuurlijk altijd in follow to of kan ik een planeet ook anders automatisch volgen.

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Dus ik moet als ik met me kijker naar een andere locatie wel binnen me woonplaats, wel opnieuw uitlijnen, dat is niet iets wat de kijker ( nexstar ) onthoud of in een opgeslagen rijtje zet? verder nog een vraag als ik wil hebben dat mijn kijker een object blijft volgen is dat natuurlijk altijd in follow to of kan ik een planeet ook anders automatisch volgen.
De Nextstar handcontroller slaat wel bepaalde informatie op zoals de coördinaten van de laatste sessie. Die coördinaten zijn wel nauwkeurig genoeg om in dezelfde plaats op een andere locatie waar te nemen, maar je moet desalniettemin je kijker in dat geval alsnog opnieuw uitlijnen op de sterren. De follow-to funtie ken ik niet. Voorheen toen ik nog gebruik maakte van de Celestron software begon de kijker automatisch te volgen zodra de uitlijningsprocedure klaar was.

ArnoM

Donateur
Paar maanden terug even gespeeld met een astro fi 130. Leuk systeem, maar wel 1 met gebruiksaanwijzing.
Als je je uitlijning doet, moet je ook aangeven naar welk object je uitlijnt. Dus als je je telescoop richt op Mars, moet je op je scherm ook Mars aantikken en dan pas de align doen. Volgend object hetzelfde.

Het kan zijn doordat je verkeerd hebt uitgelijnd, de astro fi de juiste slew limits niet goed meer herkend. Begin dan eerst in een klein gebied wat wel bereikbaar is met uitlijnen. Als dat is gelukt, maak dan je gebied steeds groter, zodat de slew limits weer op de juiste manier ingesteld worden.

Wat betreft het automatisch volgen: in je setup moet je ook "Sidereal rate" oid vinden. Het vinkje ervoor moet aan staan. Dan zal je telescoop na een geslaagde uitlijning objecten automatisch in beeld proberen te houden.

Doordat je astro fi een Alt AZ montering is, weet deze niet automatisch waar noord, zuid, oost en west is. Dat leer je hem door de uitlijning te doen. Dus alleen als je je set op dezelfde plaats hebt laten staan zal de uitlijning nog kloppen. Zodra je hem verplaatst hebt (en ook al stel je hem zo goed mogelijk op dezelfde plaats en manier weer op) zul je een nieuwe uitlijning moeten doen, want er zitten verschillen in. En niets zo frustrerends met een GOTO dan een object niet in beeld krijgen.
Oh ja: begin bij het opzoeken van een object altijd met het oculair met laagste vergroting (hoogste getal op oculair). Hierdoor heb je meer kans dat het object in beeld komt.

Michel schmidt

Meteoriet
Paar maanden terug even gespeeld met een astro fi 130. Leuk systeem, maar wel 1 met gebruiksaanwijzing.
Als je je uitlijning doet, moet je ook aangeven naar welk object je uitlijnt. Dus als je je telescoop richt op Mars, moet je op je scherm ook Mars aantikken en dan pas de align doen. Volgend object hetzelfde.

Het kan zijn doordat je verkeerd hebt uitgelijnd, de astro fi de juiste slew limits niet goed meer herkend. Begin dan eerst in een klein gebied wat wel bereikbaar is met uitlijnen. Als dat is gelukt, maak dan je gebied steeds groter, zodat de slew limits weer op de juiste manier ingesteld worden.

Wat betreft het automatisch volgen: in je setup moet je ook "Sidereal rate" oid vinden. Het vinkje ervoor moet aan staan. Dan zal je telescoop na een geslaagde uitlijning objecten automatisch in beeld proberen te houden.

Doordat je astro fi een Alt AZ montering is, weet deze niet automatisch waar noord, zuid, oost en west is. Dat leer je hem door de uitlijning te doen. Dus alleen als je je set op dezelfde plaats hebt laten staan zal de uitlijning nog kloppen. Zodra je hem verplaatst hebt (en ook al stel je hem zo goed mogelijk op dezelfde plaats en manier weer op) zul je een nieuwe uitlijning moeten doen, want er zitten verschillen in. En niets zo frustrerends met een GOTO dan een object niet in beeld krijgen.
Oh ja: begin bij het opzoeken van een object altijd met het oculair met laagste vergroting (hoogste getal op oculair). Hierdoor heb je meer kans dat het object in beeld komt.
THX

Bovenaan Onderaan