Ruudshift
Stofdeeltje
In een eerdere post (een Polarex 75/1200 project) had ik het over een objectief, waarschijnlijk een Lichtenknecker, met een defect. Nou, daar is'tie dan. Het objectief zat in een zware colimeerbare (?) cel. Er is geen vermelding van de maker te vinden, maar het is uit Belgie afkomstig en naar zeggen van eerdere verkopers een Lichtenknecker. Het objectief heb ik inmiddels uit de cel gehaald en ontdaan van vet, vergane kit en vuiligheid. Zoals op de foto's is te zien is de breking tussen het kroon- en flintglas verre van homogeen en ook (niet te zien) is het objectief niet volledig helder. Ik vermoed dus dat het een klassiek met Canada balsem gekit objectief is en dat de kit het nu begeeft.
Over herstel van zo'n objectief heb ik niet veel op Nederlandstalig sites kunnen vinden, wel op Cloudy Nights. De voorlopige strategie is proberen kroon- en flintglas in xyleen te scheiden en na schoonmaken het objectie olie-gescheiden te maken.
Alle informatie over aard en maker van het objectief en over herstel en, vooral, opnieuw monteren en te gebruiken olie zijn zeer welkom!

Over herstel van zo'n objectief heb ik niet veel op Nederlandstalig sites kunnen vinden, wel op Cloudy Nights. De voorlopige strategie is proberen kroon- en flintglas in xyleen te scheiden en na schoonmaken het objectie olie-gescheiden te maken.
Alle informatie over aard en maker van het objectief en over herstel en, vooral, opnieuw monteren en te gebruiken olie zijn zeer welkom!