Museumnacht in Hofwijck, thuis van Christiaan Huygens

John Baars

Moderator
Museumnacht in het Huis van Christiaan Huygens.

Eens per jaar blijven diverse musea in Nederland tot diep in de nacht open voor het publiek, vaak met speciale tentoonstellingen en natuurlijk in samenwerking met lokale horeca.

Publiekssterrenwacht Rijswijk was dit jaar uitgenodigd om mee te doen in het huis van Christiaan Huygens, de ontdekker van Titan en de eerste die doorhad dat er ringen om Saturnus draaiden. We waren dus aanwezig met een 7 inch Apochromatische refractor en, om te demonstreren dat het ook gemakkelijk kan, met mijn GnG Alt-Az 102 mm Maksutov. Onze doelen waren Jupiter en Saturnus, die gedurende de avond gelukkig net boven de bomen bleven.
OLUE6239 - kopie.JPG
Bezoekers staan in de rij. De naam van Neerlands kleinste buitenplaatsje is Hofwijck. Jupiter is op de foto zichtbaar. Vanuit deze tuin moet ook Titan ontdekt zijn...
Ik sta rechts op de foto.

PJAT9975 - kopie.JPG
De 7 inch CFF Apochromaat. De eigenaar staat er achter.

Het evenement op Hofwijck trok ruim 300 bezoekers. Binnen waren er lezingen over Constantijn en Christiaan Huygens, (door de gebroeders Huygens zelf) en op de optiekzolder waren diverse uitvindingen van Christiaan te bewonderen. Een bierproeverij beneden in de 17e eeuwse keuken van het gebouw zal ongetwijfeld aan de feestvreugde hebben bijgedragen.

Bezoekers werden verwelkomd door de gebroeders Huygens.
HTSA8696 - kopie.JPG

Vanaf 20.00 uur waren mijn collega-sterrenwachter en ik druk in de weer om de enorme stroom bezoekers een blik te gunnen op de twee planeten. Het aantal keren dat ik "wow" hoorde roepen was niet meer te tellen. Vooral bij de grote Saturnus telescoop natuurlijk. Zelfs Christiaan kwam langs om "zijn Titan en Ringen" te zien. Ongeveer 20% van de bezoekers kon door de kleine Maksutov behalve de maantjes ook wolkengordels op Jupiter zien, een stuk of 5 van hen zagen zelfs kleuren en een enkeling nòg twee smalle gordels! Interessant was dat niemand behalve wijzelf de GRS opmerkte. Vanaf 23.00 uur wisselden we van doel. Toen Saturnus achter de bomen wegzakte kon de grote refractor er niet meer bij en kon ik veel gemakkelijker een hogere positie innemen bij de ingang. Vanaf dat moment kreeg ik de "wow" lawine over me heen!

Het was een aangenaam uitstapje, temeer omdat we meegelift hebben op de publiciteit die het museum eraan gegeven had. De event-manager vertelde dat wij op onze beurt een extra trekker waren geweest. We verwachten dit winterseizoen dan ook flink wat bezoekers!

Laatst bewerkt:

oetie

Obscuur Object
Whaa wat een ervaring moet dat zijn geweest! Prachtige plek om te mogen outreachen, super gedaan! Bij ons is Museumnacht in november, dat geeft ons eigenlijk nét niet genoeg tijd om voor te bereiden (ieder academisch jaar een nieuw team moeten opleiden helpt niet wat dit betreft).

Adelaar

Donateur
Wat een geweldig evenement! Ik wou dat ik er bij was geweest... Doet me er trouwens aan denken dat ik altijd nog eens de bijzondere Huygens-biografie 'Titan kan niet slapen' van Cees Andriesse wil lezen...

Wat een geweldig evenement! Ik wou dat ik er bij was geweest... Doet me er trouwens aan denken dat ik altijd nog eens de bijzondere Huygens-biografie 'Titan kan niet slapen' van Cees Andriesse wil lezen...
Daar had ik inderdaad ook wel bij willen zijn! Helemaal nu ik net een andere biografie van Christiaan Huygens uitgelezen heb: Een eeuw van licht, geschreven door Hugh Aldersey-Williams. Ik kwam op dit boek naar aanelding van een artikel erover in Zenit. Het boek is een aanrader!

Bovenaan Onderaan