Mozaïeken was nog nooit zo gemakkelijk met ASIAIR 2.0

schoenmaker

aka Koplamp
Sinds een aantal dagen is de nieuwste versie van de ASIAIR software/firmware uit! En dit keer is mijn favoriete gebruiksmodus van dit apparaat nog beter geworden.

Zoals ik al een paar keer in mijn YouTube filmpjes uit de doeken gedaan heb is de Plan modus mijn grote favoriet. Lui als ik ben, stel ik alles in en laat het apparaat de boel volledig geautomatiseerd uitvoeren.

Tot voor kort was het schieten van meerdere objecten in 1 nacht, met als doel er een mozaiek van te maken een klusje dat wat voorbereiding op de computer nodig had. Via Telescopius.com kon je een mozaiek plannen en middels CSV naar je ASIAIR brengen. Dit leverde nogal eens gedoetjes op.

Met versie 2.0 is dit nu allemaal in-app te regelen.
1667212585079.png

Ik zal hier binnenkort maar weer eens een YouTube video van produceren, want de reeds bestaande filmpjes van mij over de Plan modus zijn verouderd met deze nieuwe update.

Voor het testen heb ik bovenstaand mozaiek eens een nachtje gedraaid en dat leverde (met veel te weinig data - en ook nog eens voornamelijk veel cirrus) onderstaand resultaat op. Niet gek, als je het mij vraagt.

Het aaneen plakken van de 4 afbeeldingen deed ik met Photoshop. De preprocessing en stacking uiteraard in Siril.

Een paar gegevens:
Telescoop: William Optics GT81
Camera: ASI2600MM Pro (-10C)
Filters: Optolong Ha en OIII (3nm)
ASIAIR Pro
Elk paneel bestaat uit 10x Ha en 10x OIII van elk 180s. Bij 1 paneel heb ik ergens data kwijt gemaakt in mijn enthousiasme en die heeft slechts 6x OIII)

Ruwe stacks na uitlijning in Photoshop:
mosaic uitgelijnd AF.jpg

Geblend en bewerkt tot een egale afbeelding:
m38-mosaic bx-astroforum.jpg

Met annotatie door Siril ingetekend:
1667213039692.png

schoenmaker

aka Koplamp
Het mozaiek nog eens geschoten met een nieuw resultaat met meer data... Maar of het beter is gelukt...?

Bovenaan Onderaan