Mogelijke impact op Jupiter vastgelegd

Neo

Donateur
How cool... daar hoop je stiekem wel eens op en wie weet heeft menigeen zoiets al in zijn collectie zonder het zelf te weten. Grote kans dat je er na het stacken niets van terug ziet als je ziet hoe kort de inslag duurt.

Huubke

Uranus

meegja

Chaoot
Het was geen duitser maar een Braziliaan, Luis Pereira.
Het waren blijkbaar beiden en nog een 3e waarnemer volgens https://earthsky.org/space/impact-on-jupiter-september-13-2021/
Ik had het eerst gelezen op Spaceweather.com en daar hadden ze het over Harald Paleske. Hij heeft het ook waargenomen maar de foto op Spaceweather is van Luis Pereira. Foutje daar op de site en van mij door niet goed te lezen :)
Hier de foto van Harald: https://spaceweathergallery.com/indiv_upload.php?upload_id=177874

skyfan

over de datum
Leuk! Ik zat die avond ook naar Jupiter te kijken, de schaduw van Io was mooi te zien, maar na half twaalf was het wel erg dichtgetrokken, dus ik heb het op een uur na gemist.

meegja

Chaoot
How cool... daar hoop je stiekem wel eens op en wie weet heeft menigeen zoiets al in zijn collectie zonder het zelf te weten. Grote kans dat je er na het stacken niets van terug ziet als je ziet hoe kort de inslag duurt.
Ik doe weinig tot geen planeet captures. Maar mijn deepsky captures kijk ik daarom altijd wel even na.
Ik bekijk de FITS files met IrfanView achter elkaar af als een soort filmpje om tie zien of er zich niet iets stiekem op de achtergrond beweegt :)

Neo

Donateur
Mijn planeetopnames worden hier tijdens de opname al vrijwel 100% realtime bekeken maar met langere reeksen voor animaties wil de aandacht wel eens verslappen. Reden genoeg om dat detectieprogramma dat Huubke noemde er nog eens overheen te halen.

Bij Deepsky-opnames sneuvelen inderdaad vaak asteroïden, die overleven de kappa-sigma clipping meestal niet ongeschonden. ;-)

Huubke

Uranus
Men zou zelf geschoten deepsky beelden altijd moeten vergelijken met eerdere beelden van anderen. Zo verhoog je de kans op de ontdekking van een supernova.

meegja

Chaoot
Men zou zelf geschoten deepsky beelden altijd moeten vergelijken met eerdere beelden van anderen. Zo verhoog je de kans op de ontdekking van een supernova.
Ah ja, dat idd ook. Zelf maak ik dan gebruik van Aladin Desktop met de NED catalogus overlay. Soms wat druk omdat NED een heleboel info weergeeft maar dat maakt het ook weer interessanter :)

Bovenaan Onderaan