Moeilijke focus met Tele Vue Nagler oculairen

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Hoi allemaal,

Nu een aantal weken de Tele Vue Nagler serie kunnen testen en vergelijken met de Explore Scientific °82 serie waar ik daarvoor ook heel content mee ben geweest.

Los dat het beeld iets scherper is en de kleuren en contrasten natuurlijker en mooier overkomen zijn er ook een paar kant tekeningen.

Zo merk ik dat ik de focusser bijna helemaal moet uitdraaien op mijn Skywatcher 12" flextube goto wil het beeld enigzins scherp worden en in focus komen.

Verder is het ook maar een millimeter of 2 waarin het beeld scherp is en is er niet veel marge. Ook vind ik het beeld best donker vergeleken met wat ik gewend was van de Explore Scientific °82 serie.

Met name de serie 3,5mm t/m 13mm (1,25") vertonen dit. De 17mm, 22mm en 31mm (2") zijn een stuk lichter maar hebben bijna dezelfde "late" focus.

Anderen dezelfde ervaring met de Naglers?
Wat kan ik optioneel nog met de focus doen?

Paar weken terug zat de focusser wel los en viel deze steeds vaker de buis in, ik heb toen het imbusboutje onderop weer vast/strakker gedraaid en nu loopt deze naar mijn inziens wel goed. Vind de focusser bij volledig naar binnen best diep liggen, kan deze verschoven zijn?

Alvast bedankt 🙂

Verder is het ook maar een millimeter of 2 waarin het beeld scherp is en is er niet veel marge. Ook vind ik het beeld best donker vergeleken met wat ik gewend was van de Explore Scientific °82 serie.
In principe is het beeld maar op één afstand scherp. Het feit dat je een traject noemt dat het beeld scherp is komt door het vermogen van je ogen om de accommoderen. Dat houdt in dat het oog zich aanpast aan de bundel die het krijgt aangeboden. Dat accommoderen wordt als je ouder steeds minder en dan komt een leesbril aan de orde. Bij een waarnemer die een leesbril nodig heeft zal het traject waarin hij een scherp beeld ziet kleiner zijn.
Een en ander is ook de oorzaak dat scherpstellen bij fotografie een veel belangrijkere factor is dan bij visueel werk. De sensor kan nu eenmaal niet accommoderen vandaar.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
In principe is het beeld maar op één afstand scherp. Het feit dat je een traject noemt dat het beeld scherp is komt door het vermogen van je ogen om de accommoderen. Dat houdt in dat het oog zich aanpast aan de bundel die het krijgt aangeboden. Dat accommoderen wordt als je ouder steeds minder en dan komt een leesbril aan de orde. Bij een waarnemer die een leesbril nodig heeft zal het traject waarin hij een scherp beeld ziet kleiner zijn.
Een en ander is ook de oorzaak dat scherpstellen bij fotografie een veel belangrijkere factor is dan bij visueel werk. De sensor kan nu eenmaal niet accommoderen vandaar.

Dat was pijnlijk om te lezen hahaha😅
Dus samengevat, ogen langer laten wennen of tijd voor een leesbril?!

Dank😉

Houdini

Donateur
Verder is het ook maar een millimeter of 2 waarin het beeld scherp is en is er niet veel marge.
In mijn ervaring is dat een goed teken, een aanwijzing dat het beeld écht scherp is.
Bij een combinatie van goede spiegel en goed oculair heb je een smal gebied waar alles haarscherp is. Dan heb je ook het meest baat bij een goede focuser (met b.v. een 10:1 reductie) die je gemakkelijk toelaat in die positie te komen.
Als je daarentegen een brede zone hebt waar het beeld min of meer even scherp blijft, dan wil dat dikwijls zeggen dat het beeld niet echt scherp is.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Goed om te lezen😉.

Ik heb inderdaad een 1:10 microfocusser besteld ergens in oktober vorig jaar maar deze is helaas nog onderweg n.a.v. corona problemen overal. Had deze ook al op mijn 8" gezet en dat was wel een verbetering inderdaad.

Dus in theorie zou ik mij geen zorgen moeten maken (behalve over de mogelijke leesbril)?!

Een en ander heeft niet met gewenning te maken maar ik wil eigenlijk opmerken dat als je heel duidelijk een precies punt vindt waar het beeld scherp is dat dat een teken is van goede optiek. Je heb dan een punt waar de scherpte echt opvalt en dat is een goed teken want als dat niet zo is ben je eigenlijk aan het zoeken waar het scherp is dus hoe duidelijker het punt is waar het scherp is hoe betere spul je hebt. Dit heeft niet te maken met meer of minder accommoderen maar het geldt voor iedereen, hoe beter het instel punt zich manifesteert des te beter de optiek.

(ik merk nu op dat toen ik dit bericht schreef ander hetzelfde punt naar voren brengt)

svdwal

Sander - Moderator
Een crayford focuser kan niet dieper komen door aan de instelboutjes te zitten. Het loopvlak op de focusbuis is de bepalende factor. Je zou een verlengstukje kunnen kopen.

sdn

Eris
Ik moet zeggen, met mijn twee Naglers merk ik niet dat ze moeilijk in focus komen. Maar goed, mijn F/6 versus jouw F/5 maakt wel een verschil. En verder is het vooral de vergroting, de 12mm is veel gemakkelijker dan de 5mm.

Bij 27mm vind ik het overigens juist weer moeilijker worden, dat komt omdat ik daar licht astigmatisch ben en dan de neiging heb het astigmatisme staartje weg te willen focusen. Wat natuurlijk niet helemaal gaat, dus dan blijf ik de focus verstellen.

Vergeet ook het effect van seeing niet. Hoe slechter de seeing, hoe minder kritisch de focus. Want je ziet het dan toch niet.

Je opmerking over ver naar buiten focusen herken ik wel. Alle Televue oculairen hebben daar bij mij last van. De 27mm panoptic zelfs zoveel dat deze net niet in focus kan komen. Die laat ik dus altijd 2mm uitsteken, door middel van een mepal ring.

EdwardB

Donateur
Zo merk ik dat ik de focusser bijna helemaal moet uitdraaien op mijn Skywatcher 12" flextube goto wil het beeld enigzins scherp worden en in focus komen.
Op de website van TeleVue staan tabellen waarin ook de posities van de veldstop staan vermeld. Zie onder F. Dit is t.o.v. de schouder, zie illustratie onderaan de tabellen. Een negatief getal betekent dat de veldstop zich boven de schouder bevindt. Je moet dan de focuser meer indraaien. De maten zijn gegeven in inch. https://televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=214

Van ES zijn er ook tabellen: https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw3FtJWFwNMscYrWRehzuBTj&cshid=1614236840064
Maten in millimeter.

Zo kan je het verschil uitrekenen en kijken of die overeenkomen met je ervaringen.

Laatst bewerkt:

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Ik moet zeggen, met mijn twee Naglers merk ik niet dat ze moeilijk in focus komen. Maar goed, mijn F/6 versus jouw F/5 maakt wel een verschil. En verder is het vooral de vergroting, de 12mm is veel gemakkelijker dan de 5mm.

Bij 27mm vind ik het overigens juist weer moeilijker worden, dat komt omdat ik daar licht astigmatisch ben en dan de neiging heb het astigmatisme staartje weg te willen focusen. Wat natuurlijk niet helemaal gaat, dus dan blijf ik de focus verstellen.

Vergeet ook het effect van seeing niet. Hoe slechter de seeing, hoe minder kritisch de focus. Want je ziet het dan toch niet.

Je opmerking over ver naar buiten focusen herken ik wel. Alle Televue oculairen hebben daar bij mij last van. De 27mm panoptic zelfs zoveel dat deze net niet in focus kan komen. Die laat ik dus altijd 2mm uitsteken, door middel van een mepal ring.

Ok zo te horen dus wel normaal.
Het staartje herken ik ook bij sommige inderdaad, dan blijf je draaien maar het gaat net niet weg haha..🙂

Jef De Wit

Donateur
Je kan eventueel ook met de positie van je hoofdspiegel spelen in de buis. De spiegel een beetje naar voor of naar achter plaatsen zorgt ervoor dat je je focuser iets minder of iets meer moet uitdraaien. Je hoeft niet noodzakelijk nieuwe gaten in de buis te boren, soms lukt het al met de collimatieschroeven. Ik heb dat moeten doen om zowel mijn Panoptic 24 mm aan de ene kant en al mijn Naglers aan de andere kant in focus te krijgen.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Je kan eventueel ook met de positie van je hoofdspiegel spelen in de buis. De spiegel een beetje naar voor of naar achter plaatsen zorgt ervoor dat je je focuser iets minder of iets meer moet uitdraaien. Je hoeft niet noodzakelijk nieuwe gaten in de buis te boren, soms lukt het al met de collimatieschroeven. Ik heb dat moeten doen om zowel mijn Panoptic 24 mm aan de ene kant en al mijn Naglers aan de andere kant in focus te krijgen.

Zou het ook helpen om de flextube niet maximaal uit te trekken maar wat korter te houden?

sdn

Eris
Zou het ook helpen om de flextube niet maximaal uit te trekken maar wat korter te houden?
Dat zal zeker werken mits je dat collimatievast kan doen (dus op alle geleiders even ver maar binnen tot op een fractie van een mm) en het mechanisme dan nog wel “pakt”. Je wil niet dat de buis dan langzaam of snel verder terugzakt. En als je de buis korter maakt komt de focus verder naar buiten te liggen, dus moet je de focuser dan nog verder uitdraaien.

Mjinde

Stofdeeltje
Dag Michel, we hebben dezelfde telescoop. Ik kocht deze in oktober vorig jaar, van een persoon die er niet tevreden over was. Hij heeft het ding in een opwelling verkocht en na 5 jaar stof laten vergaren opnieuw verkocht. Hij kloeg dat alles te weinig scherp werd. Het zicht dmv oculairen die hij erbij gekocht had (zo'n omegon koffertje) wordt totaal niet scherp als je ze volledig in de focuser steekt, ze een centimeter laten uitsteken wel.
Mijn ervaring is inderdaad dat je weinig marge hebt, en het ontbreken van een fijnregeling is inderdaad een minpunt. Even totaal uit focus en herbeginnen is mijn truk.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Dag Michel, we hebben dezelfde telescoop. Ik kocht deze in oktober vorig jaar, van een persoon die er niet tevreden over was. Hij heeft het ding in een opwelling verkocht en na 5 jaar stof laten vergaren opnieuw verkocht. Hij kloeg dat alles te weinig scherp werd. Het zicht dmv oculairen die hij erbij gekocht had (zo'n omegon koffertje) wordt totaal niet scherp als je ze volledig in de focuser steekt, ze een centimeter laten uitsteken wel.
Mijn ervaring is inderdaad dat je weinig marge hebt, en het ontbreken van een fijnregeling is inderdaad een minpunt. Even totaal uit focus en herbeginnen is mijn truk.

Hopelijk komt de micro focusser snel binnen kunnen we kijken of het wat scheelt.

Verder had ik met de ES °82 serie hier minder last van maar dat klopt dan ook wel als we het schema bekijken met fieldstop en in acht nemen dat de TV een betere kwaliteit zijn.

Bedankt voor je antwoord, weet ik in ieder geval dat het klopt bij deze telescoop 👍😉

Bovenaan Onderaan