• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Mijn ervaring met de Celestron Skymaster pro 15x70 verrekijker.

Ad van Riessen

Meteoriet
De verrekijker

Een polycarbonaat en aluminium behuizing maakt SkyMaster Pro duurzaam en licht van gewicht. De beschermende rubberen buitenkant van de behuizing is ergonomische en de rubberen textuur ligt prettig in de hand en de centrale scherpstelschroef in het midden draait soepel.

Er zit een gekartelde ring op het rechter oculair; dit maakt het gemakkelijk om de dioptrie aan te passen Met of zonder handschoenen aan.

RSR “Reflex Sight Ready” Rail en als je deze te vast draait, gaat hij kapot, dit komt omdat hij van plastic is gemaakt en dit is mij helaas over komen.

De statiefadapter die bij de Sky Master Pro wordt meegeleverd maakt het niet alleen mogelijk om de verrekijker aan een statief te bevestigen. Voor extra stabiliteit tijdens langere observatie. Maar bevat ook een verwijderbare rail voor het bevestigen van een red-dot zoeker. Wanneer deze met de verrekijker is afgestemd, kunt u met behulp van de zoeker snel objecten vinden en ze in de verrekijker centreren.

Red dot zoeker zit er niet bij, deze kun je apart bestellen.

Controle gedaan met de zaklampje en de binnenkant van de objectiefbuizen is over de hele lengte geribbeld, wat suggereert dat de controle van strooilicht goed moet zijn.

De prisma’s zaten in een metalen omhulsel tegen het strooilicht.

Randontscherpte begint bij 80% , maar dit baat mij geen zorgen, omdat ik het aandachtspunt toch centraal stel.

De Maan

De nabijheid van een maan in het eerste kwartier resulteerde niet in spookbeelden of valse reflecties. De randen van de kraters waren mooi scherp.
M45: de sterren zagen mooi scherp,kleurweergave was erg goed

Uranus is mooi blauwgroen

Celestron bestrijdt de plaag van strooilicht op twee manieren: de XLT-multi-coatings verhogen de lichtdoorvoer en verminderen de kans dat interne reflecties spookbeelden vormen. De objectiefbuizen bevatten ook twee lichtschotten, die reflecties van de binnenkant van de buis effectief elimineren. Het gevolg is een uitstekend beeldcontrast.

Wat krijg je!

Statiefadapter, Reflex-zichtrail (RSR), verrekijkertas, lensdoppen, Nekband, Lensdoekje, Handleiding.

Er zaten ook gevleugelde oculairkapjes bij en deze heb ik niet gebruikt.

Conclusie:

Het is een aanzienlijke verbetering , met helderdere, scherpere afbeeldingen en een betere kleurweergave en kleurcorrectie.

Hij weegt 1702g, wat betekent dat het in de hand kan worden gehouden voor korte periodes.

Verder review’s kun je op de Binocular sky van S Tonkin vinden zoals

Bresser SF 15x70

Celestron Skymaster 20x80 pro

Celestron Echelon 16x70

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan