Mijn eerste bezoek aan Rubin Observatory sinds vele maanden

Jeffrey

Venus
Ik heb al meerdere malen aangegeven mijn achtertuin beschikbaar te willen stellen voor een test-versie van 10 tot 20% diameter van het origineel maar tot dusverre is dat aan dovemansoren besteed helaas :(
Dat pak je ook verkeerd aan. Je moet een gewoon een 2 inch freeskop meenemen, zodat je je nagler 33 erin kunt zetten. Dan kunnen ze geen nee meer zeggen :-D

Bijlagen

• Untitled.png
    Untitled.png
    4,9 MB · Weergaven: 21

wvreeven

Moderator
Dat pak je ook verkeerd aan. Je moet een gewoon een 2 inch freeskop meenemen, zodat je je nagler 33 erin kunt zetten. Dan kunnen ze geen nee meer zeggen :-D

Ik denk niet dat het er ooit van gaat komen maar áls ik ooit de kans krijg om door die 8 meter telescoop te kijken dan zal ik geen nee zeggen. M 83 passeert hier dicht langs het zenit dus dat lijkt me wel een mooi object voor dat experiment :)

Eelco

Aarde (meestal)
Je bent altijd van harte welkom hier! Dat geldt voor iedereen op dit forum. Ik denk overigens dat het voorlopig niet gaat lukken om daadwerkelijk het observatorium te bezoeken want we hebben zeer strikte covid regels. Maar hopelijk gaat dat op den duur veranderen :)
Als ik m'n 1-2 jaarlijkse trips naar Chili weer kan hervatten zal ik zeker eens proberen langs te komen :)

Josan

Pluto
Mooi verslag. Die transparante lucht daarboven! Smullen!
Wat die weg betreft. Wat zal dat een stofbende geven als daar overheen gereden wordt! Alleen al daarom wil je zoiets niet in de buurt van je optiek hebben. Kijkertjes van vele tientallen miljoenen neerzetten en dan geen paar ton over hebben voor asfalteren van dat karrepad. Vreemd.

wvreeven

Moderator
Mooi verslag. Die transparante lucht daarboven! Smullen!
Wat die weg betreft. Wat zal dat een stofbende geven als daar overheen gereden wordt! Alleen al daarom wil je zoiets niet in de buurt van je optiek hebben. Kijkertjes van vele tientallen miljoenen neerzetten en dan geen paar ton over hebben voor asfalteren van dat karrepad. Vreemd.
Ja je hebt helemaal gelijk. Maar er is daar overal stof dus dan maakt een stoffige weg niet zo heel veel uit. En alle vervoersmiddelen dienen de berg ruim voor de waarnemingen beginnen te verlaten dus zo houden we het stof ook wat beter onder controle.

Steem

Donateur
Ja en nee. Mijn verloofde is met me meegekomen en gaat helaas over 2,5 week weer terug naar Spanje. Dat is het deel dat niet goed voelt en dus binnenkort nog veel minder goed gaat voelen. Dus gaan we er maar gewoon het beste van maken tot zij ook in Chili kan komen werken.
Dat zijn heftige dingen. Hopelijk kan ze snel definitief die kant op. Heel veel succes!

Eelco

Aarde (meestal)
Wat die weg betreft. Wat zal dat een stofbende geven als daar overheen gereden wordt!
Daarom is er meestal een (erg lage) maximum snelheid ... dat valt dus reuze mee. Boven op de berg zelf is alles wel geasfalteerd (als de boel eenmaal klaar voor gebruik is)

Laatst bewerkt:

SereN

Pluto
Maar er is daar overal stof dus dan maakt een stoffige weg niet zo heel veel uit. En alle vervoersmiddelen dienen de berg ruim voor de waarnemingen beginnen te verlaten dus zo houden we het stof ook wat beter onder controle.
Bij 'ons' in de bagger hebben we ook vaak zand/gravel wegen waarop zwaar transport (dumper trucks, wheel loaders, ...) frequent moet passeren, en daar rijdt dan meestal ook wel een sproeiwagen op en af om het losse zand wat te laten neerslaan. Maar zoals Wouter zegt, er vliegt daar zoveel stof rond, het stof geagiteerd door het transport zal 1. wel meevallen en 2. onder controle gehouden worden.

markus17

Quaoar
Leuk! Ik kreeg die gigantische kijker een paar maanden geleden voor de neus. Ik heb even snel gezien maar die link ontbreekt volgens mij nog:

Morgen ga ik dit draadje en de foto's even met aandacht bekijken.

Bovenaan Onderaan