Mijn eerste bezoek aan Rubin Observatory sinds vele maanden

wvreeven

Moderator
Begin vorig jaar ben als software ontwikkelaar ik voor LSST gaan werken. Inmiddels is dit observatorium omgedoopt naar het Vera C. Rubin Observatory, of kortweg Rubin Observatory. Ik heb tussen eind juni 2020 en eind januari 2021 wegens persoonlijke redenen in Spanje nabij Madrid gewoond en nu ben ik weer terug in Chili. Vanaf gisteren zal ik iedere maandag en zo nu en dan ook op vrijdag naar het observatorium gaan om daar in persoon aanwezig te zijn om ondersteuning te bieden bij software tests. De rest van de tijd werk ik thuis in La Serena.

Ik plaats hier wat foto's van mijn eerste bezoek aan Rubin Observatory sinds maart vorig jaar. Er is flink wat voortgang geboekt in de tussentijd. De koepel is bijna dicht en er is flinke vooruitgang geboekt met het bouwen en in elkaar zetten van verschillende onderdelen van de toekomstige telescoop.

Gisteren ben ik om 05:30 opgestaan om de bus vanaf de kantoorruimtes naar de bergtop te nemen. Deze wordt door Rubin Observatory ingezet om het personeel te verplaatsen. De bus heeft 1h 45m nodig om boven te komen. De meesten slapen onderweg maar ik kon vanmorgen de slaap niet vatten. Dan maar met mijn mobiele telefoon wat sfeer plaatjes schieten. Het zijn niet de beste foto's want ik heb ze genomen vanuit de rijdende en schokkende bus. De weg naar boven is een geprepareerd zandpad met veel losse stenen.

IMG_0827.JPG

IMG_0828.JPG

Eenmaal aangekomen ziet het er zo uit:

IMG_0836.jpeg

Geheel links het gebouw van de hoofdtelescoop. Recht die van de hulptelescoop die transparantiemetingen van de lucht gaat doen. Daar net links van de koepel van de DIMM telescoop die seeingmetingen gaat doen. Het gebouw van de hoofdtelescoop ziet er van wat dichterbij nu zo uit:

IMG_0831.jpeg

Geheel rechts natuurlijk de koepel waar men bezig is om louvers (panelen die open en dicht kunnen om de luchtstroom in de koepel te helpen reguleren) te installeren. Daaronder de ruimte waar de telescoop montering op komt te staan. Het grootste deel van het gebouw is de enorme constructiehal waar nu aan alle onderdelen van de telescoop gebouwd wordt. Later zal deze vrijwel leeg zijn en zal zich daar alleen de coating chamber, waar de spiegel zo nu en dan opgepompt wordt, bevinden. Geheel links onder de kantoorruimtes.

Eerst even ontbijten. Zowel in de bus als in het restaurant worden we geacht scherpe corona-maatregelen in acht te nemen. Zo ziet het restaurant er nu uit.

IMG_0830.JPG

wvreeven

Moderator
Dan wat opnames van de verschillende onderdelen van de telescoop. Deze zit nog lang niet in elkaar dus alles ligt nog los verspreid in de constructiehal. Dit is de commissioningcamera. Deze zal alleen tijdens commissioning, de periode van tests en calibratie van alle apparatuur voor dat de telescoop aan zijn echte waarnemingen gaat beginnen, gebruikt worden en heeft een veel kleiner beeldveld dan de echte camera.

IMG_0832.jpeg

Dan de ophanging van de camera waar ook de rotator van de camera, om beeldveldrotatie te voorkómen, in zit. De camera gaat dus in dat gat aan de voorkant gemonteerd worden. Geheel linksonder een bureautje waar ik gisteren het grootste deel van de dag heb doorgebracht omdat een collega van me via internet een deel van de rotator aan het testen was.

IMG_0833.jpeg

Dan de bovenkant van de telescoop waar de secundaire spiegel en de ophanging van de camera in komen. Dit gevaarte is bijna 10 meter breed! De witte ring is een dummy secundaire spiegel en zal later vervangen worden door de echte. De ophanging van de camera komt binnen de centrale ring waar die grote spoelen zichtbaar zijn. Als je goed kijkt zie je in het midden vlak boven de witte ring grote, zwarte zuigers waarvan er zes zijn. Deze gaan meehelpen met de collatie van de telescoop en kunnen de secundaire spiegel tot op 10 micron nauwkeurig plaatsen. Vergelijk dat maar eens met ons met onze Cheshires of laser collimators en schroevendraaiers!

<foto wil niet goed uploaden>

En tenslotte de coating chamber waar de hoofd/tertiaire spiegel (één blok glas van 8m 40 doorsnee) in zijn geheel in past.

IMG_0834.jpeg

En zo lopen we er rond:

IMG_0824.jpeg

De tests zijn overigens goed gegaan en ik ben inmiddels weer op zeeniveau. Volgende week ga ik er weer heen.

Wouter

Laatst bewerkt:

Steem

Donateur
Vraag je het wel in het Spaans?

Gaaf verslag! Leuk dat je ons zo meeneemt in je avontuur daar. Voelt het goed weer terug te zijn?

Eelco

Aarde (meestal)
Goed te zien dat er in ieder geval vooruitgang is, ik zal zeker één van de gebruikers van deze telescoop zijn!

Wel een smal weggetje omhoog, vergeleken met die van ALMA :)

wvreeven

Moderator
Voelt het goed weer terug te zijn?
Ja en nee. Mijn verloofde is met me meegekomen en gaat helaas over 2,5 week weer terug naar Spanje. Dat is het deel dat niet goed voelt en dus binnenkort nog veel minder goed gaat voelen. Dus gaan we er maar gewoon het beste van maken tot zij ook in Chili kan komen werken.

Los daarvan is het gaaf om hier terug te zijn. Chili heeft een cultuur met een vreemde mix van Zuid-Amerikaanse dingen en USA dingen. Aan de ene kant is alles natuurlijk in het Chileens dat toch wel erg anders is dan het Castellano dat in Spanje wordt gesproken. Aan de andere kant rijden er hier erg veel pick ups rond en er zijn geweldig veel burger bars. Even wennen maar wel tof. Helaas gaat het qua covid momenteel niet erg goed hier en het is maar bezien hoe zich dat gaat ontwikkelen. Het is zomervakantietijd nu en er zijn veel mensen uit Santiago hier op vakantie. Die lijken het virus met zich mee te hebben genomen.

wvreeven

Moderator
Goed te zien dat er in ieder geval vooruitgang is, ik zal zeker één van de gebruikers van deze telescoop zijn!

Wel een smal weggetje omhoog, vergeleken met die van ALMA :)
Mooi, dat wist ik niet. Ben je ook nog op de een of andere manier betrokken bij de Rubin Observatory science community?

De weg is breder dan hij lijkt. Twee autobussen kunnen elkaar makkelijk passeren. Per slot van rekening zijn de spiegels van Gemini en LSST (beide meer dan 8 meter breed) erover naar boven vervoerd. Maar ik vind het toch vreemd dat de weg onverhard is terwijl die van La Silla bijvoorbeeld wel geasfalteert is. Het schijnt een kwestie van geld te zijn waarbij geen van de vier observatoria (CTIO, SOAR, Gemini en Rubin Observatory) het geld wilde ophoesten en blijkbaar is samenwerking ook niet gelukt. Nu alle Amerikaanse observatoria over de hele wereld samengegaan zijn in NOIRLab (Rubin Observatory nog niet omdat we nog in de constructiefase zitten maar dat gaat wel gebeuren) zal dat misschien wel een keer aangepakt gaan worden.

Eelco

Aarde (meestal)
Mooi, dat wist ik niet. Ben je ook nog op de een of andere manier betrokken bij de Rubin Observatory science community?
Nog niet direct, maar we zijn ons wel aan het voorbereiden: https://arxiv.org/abs/2011.15030 :)
De weg is breder dan hij lijkt. Twee autobussen kunnen elkaar makkelijk passeren.
Twee maar? Er passen er vier naast elkaar op de weg naar ALMA ;)
Maar ik vind het toch vreemd dat de weg onverhard is terwijl die van La Silla bijvoorbeeld wel geasfalteert is. Het schijnt een kwestie van geld te zijn waarbij geen van de vier observatoria (CTIO, SOAR, Gemini en Rubin Observatory) het geld wilde ophoesten en blijkbaar is samenwerking ook niet gelukt.
Lijkt me ook een kwestie van geld ... de weg naar Paranal (niet erg lang) is ook geasfalteerd: ESO lijkt wat rijker en wij Europeanen houden wat meer van comfort dan de Amerikanen of Mexikanen (de weg naar de LMT is ook hobbeldebobbel)

PaulVolman

Donateur
Wat een erg mooi project is dit geworden! Ik ben al eerder gevaccineerd in dit project en dan met name de constructie van de hoofdspiegel met zijn dubbele brandpunt. Ik heb in 2016 een lezing hier over gehouden bij ons op sterrenwacht Saturnus te Heerhugowaard. Nu is het des te mooier om ook eens in de "keuken" te mogen kijken.

wvreeven

Moderator
Gave locatie, om software te testen
Mooi dat het niet op afstand kan :)
Zoals ik al schreef heb ik zeven maanden nabij Madrid gewoond en onderwijl gewoon door geprogrammeerd. Dus dat kan zeker wel op afstand. Maar zodra de software samen met de hardware getest wordt, mag dat om veiligheidsredenen niet zonder plaatselijke supervisie gebeuren. Ik neem aan dat je begrijpt dat ik me daar graan vrijwillig voor aanmeld :)

Bovenaan Onderaan