Mijn analemma project

Vorig jaar in januari ben ik begonnen met mijn analemma project van de zon. Het was technisch en praktisch uitdagend.
-Waar zet ik mijn camera neer? (slaapkamer, zijraam)
-Hoe krijg ik de analemma op mijn foto? (camera in portretstand/verticaal)
-Gaat het passen? (cameralens op 18mm gezet; tijdstip foto plannen, linksboven zie je raamkozijn)
-Camera mag niet verschuiven (kids, geen verstoppertje daar)
-Hoe krijg ik de zon goed op de foto? (Hoya infrarood R72 filter om het felle zonlicht te dempen)
-Werkt de timer goed? (ik had last van 2sec afwijking per dag, lijkt niet veel, maar moest dit achteraf met photoshop corrigeren)
-Accu lading voldoende? (1 lading was zeker goed voor een half jaar; ik heb de accu 1 keer opgeladen; canon 20D)
-De raamkozijnen werden in het afgelopen jaar geverfd. (camera niet stoten; wel gebeurd, geen gevolgen gelukkig)
-Hoe combineer ik de foto's? (photoshop, layer properties van "normaal"-->"lichter")

Zulk soort dingen kwamen er bij kijken. Maar het is de moeite waard, zeker als je nog een camera een jaar lang kunt missen.
Met een digitale camera is het ook mogelijk om tussentijds foto's van de camera af te halen om te controleren of alles goed gaat. Dat maakt het wachten iets minder lang :)

Click image for larger version  Name:	image_93003.jpg Views:	1 Size:	202.3 KB ID:	1367315

Ik heb uiteindelijk 153 foto's met de zon erop verzameld (de overige dagen waren op het moment van fotograferen bewolkt).
Deze gecombineerd tot deze foto. In de winter staat de zon laag, in de zomer hoog. Door de elipsvormige baan van de aarde om de zon ontstaat er zo een 8-vormige analemma.
Hieronder zonder de achtergrond (achtergrond is gemaakt zonder de R72 filter; aan het begin van het project, 30min later, te zien aan de zon die verder staat). Ook heel mooi met de wolken die oplichten op sommige dagen.

Click image for larger version  Name:	analemma zonder achtergrond vierkant.jpg Views:	1 Size:	152.0 KB ID:	1367316

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Allemachtig! Dit is echt heel mooi!! Het is opvallend hoe laag de zon in de winter staat. Ook opvallend dat je zoveel beeldjes wist te fotograferen; op de helft van de dagen (365/2 = 153 ongeveer) was het dus helder rond de middag.

Even een technical question: de waasjes rondom de zonnebeeldjes, komen die doordat je door de ruit heen gefotografeerd hebt?

Super dat je dit zo opgepakt hebt; heel, heel ruig!!!

De waasjes rondom bepaalde zonnen komt doordat de zon net tussen de wolken door schijnt. Dat in tegenstelling tot wanneer het helder was, waar je dan alleen een heldere stip/cirkel van de zon ziet. Als je goed kijkt zijn er ook reflecties door het raam en lensoptiek. Die vallen iets buiten de 8-vorm. Het geeft wel een mooie warme rokende analemma :)

Extrafocaal

Donateur
Dit is inderdaad echt heel erg fraai! Knappe planning en uitdagend - er kan inderdaad zoveel fout gaan (heb je ook regelmatig het venster gewassen ;)). Bovenal geeft het resultaat veel stof tot nadenken, i.e. hoe de ontstane 'figuur' precies te verklaren en dus te begrijpen.

toolmaker

Donateur
Wow wow Wow, heel cool.
Altijd leuk iets te zien wat niet al een tiental keren voorbij is gekomen op het forum.

ArnoM

Donateur
Erg gaaf gedaan! Mooi om te zien en goed uitgevoerd.
Op welk tijdstip zijn de foto's gemaakt? Iets van 13.00uur wintertijd? Neem aan als de zon op zijn hoogst staat, maar weet even niet hoe laat dat is.

oetie

Obscuur Object
Wat gaaf! Ik ben net wakker en zit nu al te stuiteren op mijn stoel. Heel mooi, vooral ook die rokerige zonnetjes in het tweede beeld. Ik zit al meteen te denken waar ik zo'n camera zou kunnen neerzetten bij mijn werk XD

Ik heb nog nooit zoiets gezien - wat een leuk idee en prachtig uitgevoerd. Ik hou wel van dit soort langetermijnprojecten! Mooi altijd, als fotografie dingen kan laten zien die met het blote oog niet zichtbaar zijn, hetzij door dat het licht te zwak is (dso's) of. zoals hier, zich in een tijdsdomein bevinden waar onze ogen totaal niet mee overweg kunnen (1 jaar). Supermooi!

Neo, goed opgemerkt hoor! Als ik een ND filter had (heb ik dus niet), dan had ik die gebruikt, is zeker netter. Of solar folie, maar daar wilde ik de schaar niet in zetten omdat ik die wel eens voor mijn telescoop gebruik. Puur praktisch, ik had nog een R72 filter liggen. Het zonlicht moest zodanig afgezwakt worden dat deze als een schijf gefotografeerd kon worden. Hoeveelheid infrarood voor de camera valt denk ik mee omdat deze niet is gemodificeerd (standaard IRblocking filter aanwezig).

Bovenaan Onderaan