MEADE LX90 clutch/koppeling schroefdraad.

nmaharts

sky-stalker
Goedendag,
Ik heb de koppeling van de LX90 vorkmontering in3D(solidworks) getekend alleen de correcte schroefdraad(amerikaans) weet ik niet, een europese M8bout past er net een klein beetje in dus vergelijkbaar met M8 maar dan amerikaanse maat, weet iemand deze maat zodat ik de correcte maat kan invoeren(LX90 8inch HELP)
Mocht iemand het 3D model nodig hebben dan laat je met me maar weten en zal deze u dan toesturen.
3D pdf toegevoegd.

08.jpg

10.jpg

Alvast bedant en clear skies,
Martin.

Bijlagen

• MEADE clutch koppeling 3D .pdf
    102,7 KB · Weergaven: 1

Bram R

Donateur
nmaharts, ik vermoed dat het UNC draad is.
Gezien je vraag heb je waarschijnlijk geen draadkammetje om het te controleren.

ScreenHunter_559 Nov. 22 12.36.jpg

Je kan bij de bout tellen hoeveel gangen draad er zijn over een lengte van 25,4mm
Dat zouden er dan 18 moeten zijn.

ScreenHunter_558 Nov. 22 12.31.jpg
ScreenHunter_557 Nov. 22 12.31.jpg

skywatcher

Donateur
De Amerikaanse "tegenhanger" van m8 is 3/8" 16.
Naast 1/4" 20 is deze ook te vinden op grotere statieven.

Bram R

Donateur
De Amerikaanse "tegenhanger" van m8 is 3/8" 16.
Naast 1/4" 20 is deze ook te vinden op grotere statieven.
Ik denk dat dit niet juist is.
Nmaharts geeft aan dat een M8 bout er net in past.
3/8" heeft een buitendiameter van 9,5mm, In een draad gat van 3/8" rammelt een M8 bout.
1/4" heeft een buitendiameter van 6,3mm. In een draad gat van 1/4" gaat een M8 bout niet passen.
Nmaharts woont helaas een beetje te verweg, ik zou het met plezier voor je opmeten.

nmaharts

sky-stalker
Goedendag,
Hier een filmpje van de M8 bout een klein stukje indraaiend de koppeling en inderdaad ander schroefdraad, is er iemand die aan de hand mij kan vertellen welk schroefdraad dit is, zodat ik de correcte schroefdraad in het 3D model kan doen.
Alvast bedank,
Martin.
Naamloos 4.gif

Grote kans dat het 5/16 x 24" is. Deze draad heeft een buitendiameter van 7,94 mm met een spoed van 24 gangen per inch wat 1,06 mm is. M8 heeft een spoed van 1,25 mm, Mogelijk kan je zien dat de spoed iets kleiner is dan die van M8 en zo vast stellen dat het inderdaad 5/16 x 24" is.

Bovenaan Onderaan