Meade ldx75 koppelen

Martinb

Atoom
Ik wil mijn Meade ldx 75 koppelen met me laptop. Ik kom er niet erg uit wie kan mij even de juiste richting in sturen ,met hoe en wat.

Thnkss mart

kawanda

Quaoar
Je moet een speciale seriele kabel kopen/maken en dan is dat gemakkelijk. Deze kabel gaat van RJ11 naar DB9 (serieel) en dan nog een USB/serieel kabel.

of https://nl.aliexpress.com/item/32826336120.html

of je maakt de kabel zelf: (merk wel op dat je RJ10 moet hebben. RJ11 is te breed, een kabel van een klassieke telefoonhoorn is correct)

Kabel inpluggen in de Autostar 497 controller en dan via USB in de PC. In Ekos/Kstars neem je de Meade LX 200 Autostar.
Hiermee is guidance mogelijk.

NVDW

Lave System
Normaal ga je ook de drivers moeten installeren van de USB to serial. Althans bij de mijne heb ik dat moeten doen in Windows 10.

Ray 0118

Carbo
Beste Martin,
Een seriële kabel is niet nodig. Wat je wel nodig hebt is een Meade 07505 N0. 505 cable connector set.
Een stekkertje gaat in onderzijde van de #497 Autostar handbox en de andere in jouw laptop.
De prijs is ongeveer €25,00 voor het setje en kan je via Teleskop-Express bestellen.
Om je mount te bedienen heb je nog ASCOM software te downloaden en die is gratis.
Succes gewenst!

Bijlagen

• images6.jpg
    images6.jpg
    4,9 KB · Weergaven: 5
  • meade-pc-kabel-505-autostar.jpg
    meade-pc-kabel-505-autostar.jpg
    12,9 KB · Weergaven: 5

kawanda

Quaoar
Een seriële kabel is niet nodig. Wat je wel nodig hebt is een Meade 07505 N0. 505 cable connector set.
Wil niet betuttelend klinken maar deze kabel is een seriële kabel waarvoor je dus die serieel naar USB cable extra nodig hebt.
"Includes a 6-foot RS-232 cable and a DB-9 serial adapter", RS232is het seriële protocol en DB9 is een seriële connector. Deze DB9 zat vroeger op laptops maar is intussen een zeldzaamheid geworden en daarom heb je die USB naar DB9 nodig. Merk op dat 25 EUR redelijk stevig is. Ik heb de kabel zelf gemaakt, maar dan moet je wel kunnen solderen.

NVDW

Lave System
Wil niet betuttelend klinken maar deze kabel is een seriële kabel waarvoor je dus die serieel naar USB cable extra nodig hebt.
"Includes a 6-foot RS-232 cable and a DB-9 serial adapter", RS232is het seriële protocol en DB9 is een seriële connector. Deze DB9 zat vroeger op laptops maar is intussen een zeldzaamheid geworden en daarom heb je die USB naar DB9 nodig. Merk op dat 25 EUR redelijk stevig is. Ik heb de kabel zelf gemaakt, maar dan moet je wel kunnen solderen.
Inderdaad. Je hebt een USB to serial nodig ook tenzij de laptop een seriële poort heeft. Ja,een zeldzaamheid nu.

Ray 0118

Carbo
Zoals je op de foto van het setje kunt zien, zit er ook een seriële stekker bij. Je kan dus verschillende aansluitingen maken. Tja, het is wat duurder maar werkt wel.

Bovenaan Onderaan