Meade 178ED APO ECM 7" Refraktor

Mooie kijker,gebruik de mijne met veel plezier ! ( en op de bijbehorende originele LXD750 montering )

​classicscopes

Bijlagen

• Meade 178-ED APO 007 a.jpg
    Meade 178-ED APO 007 a.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 3
Dat was een zeer problematisch geval die amper goed te krijgen was.Maar het merendeel had goede tot zeer goede optiek ( zie link ).Door de slechte recensie op scopereviews is de kijker geheel ten onrechte in een kwaad daglicht komen te staan.De meeste zijn gewoon uitstekende ED kijkers en ook die van mij is prima in orde.( Rob Lafeber/Robtics heeft er ook al jaren eentje ).Bekijk de recensies maar eens op Excelsis en dan zie je dat bijna alle eigenaren zeer tevreden zijn met de optische prestaties.

http://www.excelsis.com/1.0/entry/meade-178ed-12-49.html?PHPSESSID=5ac3119c52f72ba2866708e6f8668

Kortom een goed exemplaar is zijn geld meer dan waard en een toekomstige klassieker ( de enigste in serie gebouwde 18cm ED Apo ooit )

classicscopes

Zo dat is wel een heavyweight met bijna 80kg.Maar ook die man had het zelfde probleem met de refractor.
Blijkbaar waren de eerste lenshouders niet goed,en de latere versie wel.

Csil

Aarde
Gefeliciteerd Classic Scopes.
Wist niet dat dat kon, een gewone sterveling met zo een ongelofelijk mooie machine.
Carpe Diem

Darkmatter

Donateur
Dat was een zeer problematisch geval die amper goed te krijgen was. Maar het merendeel had goede tot zeer goede optiek ( zie link ).Door de slechte recensie op scopereviews is de kijker geheel ten onrechte in een kwaad daglicht komen te staan. De meeste zijn gewoon uitstekende ED kijkers en ook die van mij is prima in orde.

Sorry maar dat vind ik dus nog steeds niet kunnen. Bij een kijker van deze prijsklasse is "het merendeel" en "de meeste" niet afdoende, ze zouden individueel gecontroleerd moeten worden. Bij een massaproductie grab&go scoopje hoef je daar niet op te rekenen maar bij een product als dit, wat toch het vlaggenschip van de productlijn is, mag er gewoon geen enkele slechte de deur uitgaan. Ook de enorme hoeveelheid tijd die eroverheen is gegaan om deze telescoop tot een acceptabel - maar niet uitstekend - prestatieniveau te krijgen geeft mij nu niet de indruk dat Meade de zaak serieus heeft genomen. Gelukkig heb jij wél een goede getroffen en er zullen er best een heleboel gewoon goed zijn maar ik zou zelf niet snel zo'n gok willen nemen.

Jarno

Geen gok? Buy a Takahashi:yes, kost wel iets meer.
Het is gewoon eigen aan de massa-boys, ook nu nog, en niet alleen Meade; geen enkele massa fabrikant levert gelijke telescopen.

Als je geluk heb tref je een hele goede; heb je pech dan tref je een redelijke, of iets er tussenin. Je kan er soms ook een goede uit laten selecteren, alleen betaal je daar ook weer extra voor.

Alleen als je er 1 treft zoals de Meade uit dat review dan kan je ze dat wel kwalijk nemen, zeker voor die prijs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb de kijker natuurlijk eerst getest voor aankoop en ben er zeer tevreden mee.Vrijwel geen kleurrand zichtbaar op de maan en scherpe beelden Jupiter met veel detail.Voor visuele doeleinden meer dan geschikt en veel beter dan achromaten ( en heb er vele gehad tot 15 cm aan toe........)Voor fotografie is zo'n FPL51 doublet natuurlijk veel minder geschikt en kom je uit op een FPL53 triplet.Er stond toen ik deze Meade 18cm kocht ook een 2e hands APM 18cm triplet te koop maar die was ruim 10.000 Euro duurder ! Ik doe niet aan fotografie dus heb echt geen triplet nodig van 15.000 Euro of meer ( het moet wel leuk blijven ).
De vorige eigenaar heeft hem 15 jaar in bezit gehad ( heeft nu een 15cm triplet voor astrofotografie ) en ook Rob Lafeber heeft er al vele jaren eentje.Dat zegt voldoende lijkt me.

​classicscopes

Je kan beter zeggen wat heeft Rob niet; niet normaal wat hij privé allemaal heeft staan.:shock::cool:
Daar zitten ook telescopen bij waar hij nog niet mee gekeken heeft, alleen maar voor de verzameling.

De Meade 178ED gebruikt hij ook echt hoor ! Kijk maar,hier in Wateren in het noorden van het land.

​classicscopes

Bijlagen

• Meade 178ED Rob Lafeber II d.png
    Meade 178ED Rob Lafeber II d.png
    171,2 KB · Weergaven: 7
En zo kijk je niet als de telescoop tegenvalt.

Klopt :lol:. Heb voor de aankoop kontakt met Rob gehad en het enigste minpunt is de eenvoudige focuser ( vrij grof zonder 1:10 reductie ). Hij raadde een FT of Moonlite aan. Heb inmiddels een Moonlite waar ik nog een montage adapter voor moet kopen. Maar kwa optiek is ook Rob tevreden, zeker voor de prijs waar je ze voor kunt kopen mocht je er eentje vinden.

​classicscopes

Er 1 vinden zal niet meevallen, ze zullen wel zeldzaam zijn.
Die 4000,- van de Duitse advertentie lijkt mij ietwat hoog, daar koop je toch een heel leuke 2ehands triplet voor zonder kleurfout.

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Geen gok ,buy a Takahashi:yes,kost wel iets meer.
Ongeveer een half jaar geleden hebben we zelfs een zeer matige Tak op de testbank gehad in Almere......met behoorlijke sferische abberatie en zelfs astigmatisme! Dus een goede naam is geen 100% garantie voor altijd topkwaliteit

Bovenaan Onderaan