Meade 10" lx200 EMC GPS

Beste leden ik heb jullie advies nodig,

Ik kan van iemand een Meade 10" lx200 EMC GPS (uit 2002) inclusief JMI carry case en een 2" diagonaal voor €1500. Mijn vraag is simpel het antwoord warschijnlijk niet.... is deze set de €1500 waard?

alvast bedankt,

Pepijn

Tsja. Daar is zo geen antwoord op te geven. Hoe goed is de optiek?
Het gaat om de oudere ECM coating inlaatspruitstuk van de acf (meen ik) maar hoeveel verschil dit maakt weet ik niet, sommige hebben het over 10%-15% andere zeggen dat je het verschil niet of nauwelijks ziet.

Ik heb nu een 8" dobson duw ik ben benieuwd of het het waard is om te upgraden.

Skyheerlen

Moderator
Beeldkwaliteit is veel meer dan coating. Bij Celestron zijn bepaalde bouwjaren berucht (rondom de komeet van Halley in de jaren ‘80). Deze Meade is wel wat jonger, maar ik heb geen idee of er daar ook slechte jaren bij waren. Zomaar kopen zonder gelegenheid om ‘m van tevoren te (ster-)testen zou ik niet doen.

Oke, bedankt! Ik ga van de week sowieso langs om even te kijken. Maar ik ga liever met teveel informatie op pad dan met te weinig vandaar mijn vraag. Nog tips met waar ik op moet letten?

In Rod Mollise's Used CAT Buyers's Guide (hier te downloaden) is een hoofdstuk over de LX200 te vinden. Pagina's 43 t/m 46.
Plus een checklist (waar moet ik op letten bij een gebruikte SCT?) op pag. 153 en 154.

Bovenaan Onderaan