Mars met minimale middelen

Afgelopen zaterdagavond 19 november '22 om circa 11 uur wilde ik eigenlijk van de heldere hemel gebruik maken om mijn oefeningen met de ZWO planetencamera (einddoel: Mars in oppositie vastleggen) te hervatten. Maar eenmaal buiten met de oostenwind vol in het gezicht vond ik het toch te koud om langdurig met telescoop en laptop aan de slag te gaan.

Wel even snel met de Nikon P1000 op statief wat video's van Mars geschoten. Totaal 6x30 seconden, 30 frames/sec., ISO 125, sluitertijd 1/100 sec., diafragma f/8, maximale zoom (539mm), en het geheel in een tijdsbestek van 14 minuten (niet langer met het oog op de rotatie). En daarna gauw naar binnen.

Van de in totaal ruim 5000 frames de beste 10% gestackt en nabewerkt. Het resultaat staat hieronder. Wat minder flets dan de meeste Mars-interpretaties hier op het forum, maar hij doet zijn naam 'Rode planeet' in ieder geval eer aan.

Mars 191122.jpg

ReneW

Mars
Een verrassend goed resultaat met deze bescheiden setup.
Die 14 minuten is lang genoeg om een zekere mate van rotatieblur te krijgen. Lijkt me de moeite waard om de data op te splitsen in (4-6) stacks voor de-rotatie in WinJupos.

Die 14 minuten is lang genoeg om een zekere mate van rotatieblur te krijgen.
Vraag me af hoeveel minuten een opnamesessie van Mars maximaal mag duren voordat je een zekere mate van rotatieblur krijgt.

Op het forum cloudynights.com las ik het volgende over de gasreuzen:
Note that you can only stack ~3 minutes on Jupiter and ~6 minutes on Saturn before each planet's rotation starts to smudge details in the stack.

De rotatietijd van Mars is ongeveer 2,5x zo lang als die van Jupiter en de schijnbare doorsnede van Mars eind November 0,4x die van Jupiter. Als de maximale opnameduur evenredig is met de rotatietijd en omgekeerd evenredig met de schijnbare doorsnede dan zou de maximale opnemeduur voor Mars momenteel ongeveer 3x2,5/0,4=19 minuten bedragen. Correct me if I'm wrong.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan