Mars is te helder voor details

Als ik door mijn telescoop naar mars kijk zie ik alleen een rode ster. Kan ik hier wat aan veranderen? Mijn telescoop is een newtonian 150/900. En ik gebruik de standaard oculairs van 8 mm en 20 mm zonder barlow.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Het kan zijn dat je ogen nog aan het wennen zijn aan het donker/licht contrast, wellicht nog wat langer kijken om details te kunnen zien.

Hangt ook een beetje van de seeing af, deze is de laatste weken niet echt super...🙂

Vragen of ze er het licht wat willen dimmen :)
Hier hetzelfde, als je langer blijft kijken zie je wel wat kleurschakkering, maar verwacht er niet te veel van.
Naar het schijnt is een juiste collimatie erg belangrijk voor details op de planeten, moet ik ook nog eens mee oefenen...

EdwardB

Donateur
De diameter van Mars is nu 1,5 maand na de oppositie weer geslonken tot 15 boogseconden. Een 2x barlow in je 8mm oculair kan op Mars zeker helpen.

Ook heb ik goede ervaringen met kleurenfilters in een 75mm refractor, met name het geelfilter. Een oranjefilter helpt wel meer met slechtere seeing maar het beeld wordt dan wel zwakker en bij een roodfilter helemaal. Dat is bij mijn refractor wel met 100 tot 150x dus kleine uittredepupillen en dus donkerder beeld. Als je in je 150/900 met het 8mm oculair kijkt, dan maken het oranje- en roodfilter het beeld wel beter zonder al teveel verdonkering, maar het schijfje is dan nog aardig klein nu Mars zich verder van de aarde vewijdert.

Laat je de telescoop goed afkoelen voor je gaat waarnemen?

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal! Zal de tips zeker in acht nemen. En nog eens kijken naar de collimatie van mijn telescoop. Een barlow is ook onderweg dus dat komt goed. Als laatste zal ik ook nog even naar filters kijken.

Mars is inderdaad al terug kleiner geworden, en Mars is al niet een groot bolletje, bij Jupiter en Saturnus zal je merken dat dit veel beter meevalt. Bij Mars zal je niet meer zien dan donkerder vlekjes op de planeetbol. Als je een planeet dan nog te helder vindt, is een gewone grijsfilter ook al heel wat, je hoeft dus niet meteen aan kleurfilters te denken.

Bovenaan Onderaan