Maanschets: Vallis Rheita (Lunar 58)

Jef De Wit

Donateur
Het was lang geleden dat ik een maanschets maakte. Mijn eigen huis staat in de zomer en herfst meestal in de weg om de eerder lage maan te zien. Het is niet mijn meest fotogeniek resultaat geworden (ondanks 2 uur tekenen)... maar de geologische ontstaansgeschiedenis van Vallis Rheita maakt dat allemaal goed! En eindelijk nog eens een Lunar 100 (nummer 58) kunnen afvinken is altijd leuk. Ter info: de originele schets meet op z'n langst 12 cm.

Rheita Valley (L58) afgewerkt.png

Bij de vorming van Mare Nectaris (zo'n 700 km naar het noorden) vlogen de brokstukken in het rond. Enkele van die brokstukken schraapten het 500 km lange Vallis Rheita uit het maanoppervlak. Daar wil je niet in de buurt geweest zijn! De vallei bestaat uit twee delen. Een eerste - breder, maar minder contrastrijk - deel loopt van krater Rheita tot aan Young D. Vanaf Mallet start het tweede deel, onder een iets andere hoek. Dit deel is smaller maar helderder en eindigt bij Mallet K.

Rheita Valley (L58) afgewerkt labels.png

Roel

R3ndang666
Wow!

Wat heb je dat berggebied bij de terminator goed getekend. Het ruwe, spikkelige pastel geeft er precies de juiste hoeveelheid structuur weer. Ook het stuk tussen Young C en Reita is erg mooi gedaan, alsof iemand met een guts door je tekening is gegaan om de vallei uit te graven.

Ik vind het één van je beste tekeningen!

Bovenaan Onderaan