Maanschets: Rima Hesiodus

Jef De Wit

Donateur
De maan stond prachtig te blinken in de Wintercirkel, geen wolkje te bespeuren, geen diepvries temperaturen meer,… dit smeekte om een schets. Mijn oog viel op Rima Hesiodus, niet zover van Rupes Recta. In veel gevallen lopen rillen (= ineengezakte lavatunnels) evenwijdig met de rand van een zee. Maar Rima Hesiodus staat loodrecht op Mare Nubium (= linkerkant van de schets). De rille loopt zelfs door de (krater)rand van Mare Nubium (= bergrijk gebied in het midden van de schets) naar Palus Epidemiarum (= rechterkant van de schets). Ik heb eerst 1,5 uur aan de omgeving gewerkt en pas op het einde de rille geschetst (dat nam slechts 1 minuut in beslag!). Omdat de verhoudingen van de schets niet helemaal correct zijn, heb ik een keuze moeten maken: ofwel de rille recht weergeven (maar dan liep hij niet meer correct door de omgeving) ofwel de rille de omgeving laten volgen (maar dan liep hij niet meer recht). Ik koos voor de laatste optie.

Rima Hesiodus afgewerkt.png

Roel

Totaal niet relevant
Perfect hoe je die lichtinval weet vast te leggen. Het is echt alsof er een lamp op schijnt. Knap.
Het scheelde trouwens een haar of we hadden tegelijkertijd exact hetzelfde gebiedje geschetst!

Jef De Wit

Donateur
Nog vergeten te zeggen dat de het klein kratertje plakkend tegen Hesiodus (Hesiodus A) een dubbel geringde krater is.

Het scheelde trouwens een haar of we hadden tegelijkertijd exact hetzelfde gebiedje geschetst!
Dat had leuk geweest. Kijk al uit naar jouw schets!

Bovenaan Onderaan