Maanschets: Mare Smythii

Jef De Wit

Donateur
Mare Smythii doet waarschijnlijk bij velen geen belletje rinkelen. Dit inslagbekken op de maan meet nochtans zo'n 400 km in diameter. Maar het zit - letterlijk - op de oostelijk maanrand (ter hoogte van de evenaar). Je hebt goede libratie nodig om 'm fatsoenlijk te zien. Zit de libratie tegen zie je 'm zelfs helemaal niet!

Op 7 januari was de oostelijk maanrand naar ons gekeerd en kon ik het volledig bekken op papier zetten. Het was een van de weinige Lunar 100 objecten die ik nog moest schetsen (ter info: het is nummer 73). Vijf minuten nadat ik klaar was met tekenen, trok het dicht. Af en toe mag het ook eens meezitten. De originele schets meet 12 op 3.5 cm.

Mare Smythii afgewerkt.png

Hieronder een poging tot de identificatie van enkele kraters. Omdat de terminator al een eindje verderop zat en we vanop aarde zo schuin op Mare Smythii kijken, was dat geen gemakkelijke puzzel. Als ik ergens de mist ben ingegaan, geef je maar een seintje.
Edit: met de hulp van twee fantastische foto's van @aerts leo kon ik enkele kraters bevestigen en eentje corrigeren. Nieuwe versie:

Mare Smythii afgewerkt labels.png

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan