Maanschets: Clavius

Roel

Totaal niet relevant
Bizar: precies een week geleden zat ik achter de telescoop bij een temperatuur van -9 graden, gisteren was dat een aangename +9 graden! De maan stond rond 20:00u al hoog in het zuiden, en de seeing was prima. Eigenlijk is het dan praktisch verplicht om een maanschets te maken, dus al snel kwam het witte potloodje uit de koffer.

De nieuwe 102mm refractor gaf een haarscherp beeld; 204x vergroten was geen enkel probleem. Ik koos ervoor om de grote krater Clavius (225km) te tekenen: iets wat ik al langer wilde doen, maar nooit echt goed aandurfde. Er is zoveel detail te zien dat het lastig is om een tekening af te krijgen voordat de schaduwen weer heel anders staan. Maar de omstandigheden waren goed en ik zat lekker in mijn vel, dus hoppa!

Het beeld was ontzettend gedetailleerd. De kratervloer was naast de vier bekende kraters bezaaid met nog veel meer kleine putjes, ik heb ze niet eens allemaal kunnen tekenen. Bovendien werden ze door de snel verslechterende seeing steeds minder goed zichtbaar…

20210221_204216.jpg

Omdat het beeld door de refractor met zenitspiegel 180 graden gespiegeld is, heb ik de schets na het inscannen weer in de goede oriëntatie gezet. Verder heb ik geen bewerkingen toegepast. Op de originele tekening is Clavius ongeveer 10cm in diameter.

Schets_maan_Clavius_20210221_800px.jpg

Jef De Wit

Donateur
Indrukwekkend. De meeste schetsers zouden na Clavius uitgeput op de grond vallen, jij doet er nog twee extra kraters bij (y)

Roel

Totaal niet relevant
Haha! Nou, als de tijd niet zo zou dringen (man, wat veranderen die schaduwen snel) had ik die ook nog wel wat beter afgewerkt. Komt een beetje omdat ik verkeerd begonnen ben: ik denk dat ik de volgende keer het best aan de kant van de terminator kan beginnen en van daaruit naar de meer verlichte zijde toe moet werken - daar veranderen de schaduwen wat minder snel.

Roel

Totaal niet relevant
Net als @Jef De Wit heb ik mijn schets ook eens vergeleken met een foto van dezelfde avond. Ik heb heel brutaal de foto van @gerrit hiemstra genomen (laat het gerust weten als je dat liever niet hebt) en de beide afbeeldingen in dezelfde orientatie naast elkaar gelegd:

vergelijking.jpg

En oei: er komen toch wel wat verschilletjes aan het licht op deze onverbiddelijke pijnbank: de grootste krater in Clavius is bijvoorbeeld duidelijk iets te klein en de twee grotere kraters rechtsonder Clavius liggen ook niet helemaal lekker. :D

Houdini

Donateur
Je bent wel erg streng voor jezelf - zelfs met de kleine afwijkingen blijft dit een heel mooie en natuurgetrouwe tekening.

• Leuk
Waarderingen: Roel

Roel

Totaal niet relevant
Haha, dank jullie wel!

@Pindaklaas Ik gebruik gewoon zwart "kopieerpapier" van Clairefontaine (160 grams). Geen idee of dat de beste keus is, het is het eerste wat ik tegenkwam en het bevalt goed.

Ik heb ook wel eens zo'n groot vel dun karton bij de Primera gekocht en in kleine stukken geknipt: werkt ook goed en is zelfs nog wat matter dan die Clairefontaine vellen. Dat kan van belang zijn als je de schets fotografeert in plaats van scant; minder vervelende gradient bij het matte vel.

Bovenaan Onderaan