Maan mozaïek 21-2-2021

Zondagavond leken de omstandigheden geschikt om weer eens een maan mozaïek te maken. Gebruikt werd een 250mm F4,8 newton met deze keer een 3x barlow en de Asi 533mc.
Dat betekend dat het een opname met kleur zou worden. Er zijn 18 deelbeelden gemaakt van 2100 x2100 pixels. Het opnemen kost minder dan een uur maar het uitwerken bijna een dag.
Ik laat hier een snel verkregen resultaat in zover je hier van snel kunt spreken. Mijn labtop met i7 processor en 1TB SSD disk spugende pas om 16.00 uur (gestart om 9 uur) de laatste ruwe stack uit. Al eens eerder had ik gemerkt dat het werken met kleur een extra probleem oplevert. De onderlinge frames moeten onderling perfect wat helderheid en contrast betreft op elkaar afgestemd zijn en met de kleur daar ook nog bij lijkt dat bijna een onmogelijke opgave. De hele sessie leverde een geweldige datastroom op en een volgende keer kan dat minder want de 533 met een F4,8 kijker met 3x barlow in te veel van het goede. Een volgende keer zal mogelijk een 2x gebruik gaan worden want het resultaat hier is verkleint tot 50%. Zoals gezegd is dit een snelle uitwerking en zal een keer overgedaan worden voor een beter resultaat.

Maan-21-2-2021-250nw3xbarlow-533mc.jpg

Dat de kleur niet goed is kan je hier zien als je de saturatie ver doorvoert.

Maan-21-2-2021-kleur-533mc.jpg

Dus nog een keer proberen dat beter afgestemd te krijgen

Laatst bewerkt:

Neo

Donateur
Vreemd, die kleurverschillen, ook in de naden is het hier en daar wat rommelig met de details die niet goed doorlopen.
Waarmee bouw je de mozaiek en zijn de randen van je stacks al schoon en strak voordat je ze samenvoegt?

Ik maakt dit gewoon met Photoshop.

Neo, dit is een echte snelle bewerking en moet er een keer meer tijd voor nemen. Het lijkt erop dat ik af en toe niet zorgvuldig genoeg de feathering heb gekozen bij knippen en plakken. Haverwege de sessie heb ik me laten verrassen door het vollopen van mijn opslagmedium en daarom zit er een bepaalde tijd tussen de eerste helft en de tweede helft van deze reeks wat mogelijk de condities meer dan gebruikelijk heeft beïnvloed zodat alles uitwerken zonder dat je aan de schuifjes moet komen een stuk moeilijker is. Maar dat is hier niet alleen de reden want dan zou het verschil in de reeks een bepaalde volorden moeten hebben en dat is niet het geval.
Ik verscherp elke ruwe stack van Autostakkert met Photoshop en knip daaruit het beeld dat aangevuld gaat worden. Normaal begin ik met het frame in het midden en vergroot het canvas tot ruim de maat van de totale mozaïek en ga dan met knippen en plakken het beeld rond het midden uitbreiden. Die werkwijze geeft de minste problemen om de beelden goed aangesloten te krijgen. Nu heb ik elke stack die te voorzijn kwam onmiddellijk aan de vorige geplakt en daardoor krijg je meer gedoe om de uitlijning goed te houden omdat je meer fouten optelt dan wanneer je vanuit het midden start.
Het is duidelijk dat je de bewerking van elk deelbeeld wat contrast maar vooral helderheid en kleur betreft eigenlijk precies hetzelfde moet zijn want als je eenmaal aan dit en vooral bij kleur iets gaat wijzingen loopt dat vrijwel altijd uit de hand. Ik denk dat dit soort mozaïeken iets lastiger zijn dan een met "gewone" foto's omdat vrijwel altijd aan de helderheid en contrast wordt gewerkt na het samenstellen en dan de kleine verschillen die er mogelijk zijn versterkt te voorschijn komen.

Neo

Donateur
Ahhh... waarom gebruik je dan niet de mozaiekfunctie in Photoshop? (File / Automate / Photomerge)
Daarmee worden details automatisch goed samengevoegd en eventuele perspectiefcorrecties gemaakt om alles passend te houden en bovendien wordt de kleurtoon en helderheid netjes egaal gehouden. Zo veel vlakken tegelijk samenvoegen gaat niet altijd meteen goed in PS maar dan zou je per horizontale strook kunnen werken. Beter nog zijn mozaiektools als bv PTGui maar Photoshop zou met die functie al wezenlijk beter moeten werken dan handmatig plakken.

Verscherpen en overige afwerking doe ik meestal pas als de panelen zijn samengevoegd.

Het antwoord is simpel, nooit de tijd genomen om met die functies aan de slag te gaan en dan is onbekend ook onbemind. Door de verscherping en andere bewerkingen komen de eventuele kleine verschillen altijd na voren ongeacht wanneer dat gebeurt maar uitvoeren na samenstellen heeft wel tot gevolg dat ze voor alle frames hetzelfde zijn. Daartegen is het zo dat de verscherpte panelen zich veel beter ( handmatig) laten uitlijnen. Dat bij die functie kleurtoon en helderheid egaal gehouden worden vindt ik wel een interessant gegeven. Dus toch er een keer mee aan de slag gaan lijkt me zinnig.

Bovenaan Onderaan