M31 Andromeda stelsel. Een mosaic van 11 panelen (3 nachten)

rkottink

Donateur
Aangezien mijn Skywatcher 200PDS reflector in combinatie met de ZWO ASI533MC Pro een te kleine FOV heeft voor M31, heb ik mij maar eens gewaagd aan het maken van een mosaic.
Waar ik aanvankelijk dacht dit met 4 panelen te kunnen doen, werd uiteindelijk een hele opgave van 11 panelen aan elkaar te krijgen.
Elk paneel bestaat uit ca. een half uur aan data.
In totaal 171 subs van elk 120 seconden, verdeeld over 3 nachten vergaard. Totale integratie tijd (5 uur en 42 minuten).
Het aan elkaar geplakte bestand heb ik gedaan met Image Composite Editor (gratis van Microsoft).

Het stacken zelf van de panelen heb ik in AstropixelProcessor gedaan. De nabewerking met Starnet++ en Photoshop.

Qua dimensies is het een enorm bestand (14.535*8607px). Eigenlijk het best te zien op een laptop of monitor.
Zelfs voor dit forum waren de dimensies te groot.
Ik heb hem wat naar beneden geschaald (naar 50 procent van originele grootte).

Lights: 171* 120 seconden
Bias: 10
Flats: 30* 0, 325 sec.

Skywatcher 200PDS
iOptron GEM45 mount
ZWO ASI 533MC PRO (gain 100)
Guiding via PHD2 met Skywatcher finderscope en ZWO ASI120mm mini
Gestacked met APP
Nabewerking met Image Composite Editor, Photoshop, AstroFlatPro en starnet++

Geniet ervan!
M31-11-panel-mosaïc-versie-7-AF.jpg

Laatst bewerkt:

Corne

Neptunus
Dit is zeker een indrukwekkende opname, en dat met 11 panelen petje af! Resolutie is prachtig M110 geheel opgelost met donkere banden (y)

meegja

Chaoot
Wow, waanzinnig mooi! :)
Dit idee ga ik van je pikken ... denk ik ;) want heb snel even gekeken in Stellarium en met 30 delen zou het moeten lukken met f/10 en dat is wel wat veel. Kan flattener gebruiken maar die vervormd te veel in de hoeken.

rkottink

Donateur
Wow, waanzinnig mooi! :)
Dit idee ga ik van je pikken ... denk ik ;) want heb snel even gekeken in Stellarium en met 30 delen zou het moeten lukken met f/10 en dat is wel wat veel. Kan flattener gebruiken maar die vervormd te veel in de hoeken.
Het was een heel gepuzzel met die panelen. Qua oriëntatie en overlap. Daar had ik me wel een beetje op verkeken.

meegja

Chaoot
@rkottink Die overlap heb ik me ook al eens op verkeken. Ik gebruikt overlap van wat ik gewend was van maan opnames ... en dat was toch echt te weinig.
Maar leuk nieuw project :) Over paar weken staat ie hier goed om al vroeg in de avond mee te beginnen.

Prachtige grote plaat!

Wat ik me afvraag, zijn er ook interessante objecten in M#! te vinden op deze resolutie? Vrijwel alle sterren zullen wel tot de Melkweg behoren, maar is er ook iets interessants in Andromeda, behalve die fraaie sterrenwolken en stofbanden?

En wat is dat rare paarse geval aan de rechterzijde in de uitsnede van @BartsMoois?

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Prachtige grote plaat!

Wat ik me afvraag, zijn er ook interessante objecten in M#! te vinden op deze resolutie? Vrijwel alle sterren zullen wel tot de Melkweg behoren, maar is er ook iets interessants in Andromeda, behalve die fraaie sterrenwolken en stofbanden?
Er zijn een aantal bolhopen zichtbaar in het stelsel. Vergelijk de foto hier maar eens mee

Laatst bewerkt:

hugo52

Mercurius
Heel mooi, je zit er met plezier naar te kijken.
Het is ook wonderlijk dat er geen overgangen en of kleurverschillen te ontdekken zijn.

Huubke

Uranus
Prachtige grote plaat!

En wat is dat rare paarse geval aan de rechterzijde in de uitsnede van @BartsMoois?
Misschien vergis ik mij maar er lijkt iets te staan op de plaats waar Hubble's variable moet staan.

Jos Henrichs

Donateur
Bewonderenswaardige prestatie voor zo'n mozaïek! Dat microsoftprogramma ga ik onthouden, want ik zie het al voor me: zo'n mozaïek te creëeren van een deel van de melkweg waar zich veel nevels bevinden. Mijn zicht bijvoorbeeld is 4,5x3°, dus met 12 delen zou je een stuk van 12x10° kunnen omvatten met een beetje overlap.
Vraag: hoeveel overlap heb je nodig gehad voor jouw Andromeda?

rkottink

Donateur
Misschien vergis ik mij maar er lijkt iets te staan op de plaats waar Hubble's variable moet staan.
Screenshot ingezoomd op Hubble Variabele op 2 panelen die elkaar overlapten. Paneel 1 gemaakt op 6 september en paneel 6 gemaakt op 9 september:
Screenshot 2021-09-15 105810-Hubble.jpg

Neo

Donateur
Een prachtige opname van dergelijke afmetingen! (y)

Als ik me niet vergis is APP heel goed in staat om mozaïeken samen te stellen en is extra software niet nodig. klik
In de samenstelling zijn een paar lichte verschuivingen zichtbaar - al is dat pas zichtbaar bij directe vergelijking met een andere afbeelding die in één keer is opgenomen.

rkottink

Donateur
Een prachtige opname van dergelijke afmetingen! (y)

Als ik me niet vergis is APP heel goed in staat om mozaïeken samen te stellen en is extra software niet nodig. klik
In de samenstelling zijn een paar lichte verschuivingen zichtbaar - al is dat pas zichtbaar bij directe vergelijking met een andere afbeelding die in één keer is opgenomen.
Hoi, het is me helaas niet gelukt in APP. Kreeg allerlei vreemde artifacts. Ergens zal ik iets fout hebben gedaan, maar heb met allerlei instellingen getest, maar het lukte mij in ieder geval niet.
Vandaar uiteindelijk gezocht naar ander programma die redelijk de boel aan elkaar kon plakken.
Met image comping editor kwam dit eruit.
En daar kon ik vervolgens in Photoshop mee aan de slag.
Stitching.jpg

wvreeven

Moderator
het is me helaas niet gelukt in APP. Kreeg allerlei vreemde artifacts. Ergens zal ik iets fout hebben gedaan, maar heb met allerlei instellingen getest, maar het lukte mij in ieder geval niet.
Recept voor mozaïeken in APP:
  • In tab 3
    • zet het aantal sterren op minimaal 2500
  • In tab 4
    • zet "scale stop" op minimaal 10
    • vink "use dynamic distortion correction" aan
    • vink "same camera and optics" uit
    • zet "registration mode" op mosaic
  • In tab 5
    • zet "mode" op advanced (dit is misschien wel de enige optie die je MOET zetten en met de rest kun je spelen)
  • In tab 6
    • vink "enable MBB" aan en zet de waarde op 10% of hoger
De rest kun je op de defaults laten staan. Dan zou het toch echt moeten lukken hoor.

rkottink

Donateur
Recept voor mozaïeken in APP:
  • In tab 3
    • zet het aantal sterren op minimaal 2500
  • In tab 4
    • zet "scale stop" op minimaal 10
    • vink "use dynamic distortion correction" aan
    • vink "same camera and optics" uit
    • zet "registration mode" op mosaic
  • In tab 5
    • zet "mode" op advanced (dit is misschien wel de enige optie die je MOET zetten en met de rest kun je spelen)
  • In tab 6
    • vink "enable MBB" aan en zet de waarde op 10% of hoger
De rest kun je op de defaults laten staan. Dan zou het toch echt moeten lukken hoor.
Ik stuur je even een PM

Bovenaan Onderaan