M2

cloudbuster

blik op oneindig
Vorige week werd er in donker Frankrijk niet alleen naar Arps en open clusters gekeken, maar kwam er ook een bolhoop voorbij: M2. Dit is toch wel een heel mooi exemplaar, maar misschien wat minder vaak waargenomen door de wat lagere declinatie en aandachtstrekker M15 er 13 graden boven (tip: wanneer M15 culmineert, hoeft de kijker alleen maar recht naar beneden bewogen te worden en M2 verschijnt vanzelf in beeld...)

Het beeld door het oculair in een niet bijzonder sterrijke omgeving:

M2 2021.jpg

de uitsnede:

M2 uitsnede.jpg

En de geannoteerde versie om aan te geven welke details ik zag.
De bolhoop lijkt op twee pootjes van sterkettingen te staan (beetje zoals bij M30, maar dan korter) en de donkere wig is opvallend:

M2 uitsnede notitie.jpg

Misschien leuk om een vergelijk te laten zien met M72, de andere Messier bolhoop in Aquarius die wat kleiner en zwakker is en die ik een maand eerder onder gelijkaardige omstandigheden op papier zette (SQM 21.4; 7mm oculair):

M2 M72 comparison.jpg

reflector

Astigmaat
Mooi, ik vind hem ook goed lijken.
Opvallend overigens dat hij niet alleen dichtbij M 15 staat, maar er ook op lijkt, althans is mijn indruk.

HanKr

Celestron C8 Evolution
Vooral de geannoteerde versie.... Ik heb nog een hoop te leren als het om waarnemen gaat.

cloudbuster

blik op oneindig
Bedankt voor de positieve feedback allen :)
De bolhopen verliezen nu weer snel terrein, al kan er misschien nog een poging worden gedaan op M15, het schetsen daarvan is ook al weer 5 (*slik) jaar geleden.

Bovenaan Onderaan