M13 en M57

svdwal

Sander - Moderator
In het kader van mijn gedoe met de Meade Focal Reducer/Field Flattener opnames gemaakt zonder dat ding. C8, f/10, gewone Canon 1100D, HEQ5, 30 mm Robtics guidescope, backfocus rond de 110 mm.

Eerst M13, geschoten tijdens de late schemering. 1 flat van 60 sec, 2 van 90 sec en 16 van 120 sec, het is een beetje zoeken naar de beste belichtingstijd.

M_13-RGB-session_1_session_2_session_3-St.jpg

Vergeleken met de opnames met FF/FR zijn de randen veel beter. Wel iets aan onscherpte, en coma natuurlijk, maar niet te vergelijken met de eerdere opnames. Ik had de FF/FR al gewisseld bij Robtics, maar dat maakte niet uit.

Ik moet zeggen dat ik dit totaal niet snap. Of mijn C8 is heel speciaal, maar bij mijn weten kan je met twee spiegels het beeld niet vlak krijgen, en er zit echt geen extra optiek in de baffle. Een andere optie is dat de FR verkeerd in elkaar zit. Het Focal Reducer gedeelte werkt, maar de Field Flattener doet het tegenovergestelde, en maak het beeld juist minder vlak.

Qua bewerking kwamen de lights er al heel goed uit, direct al in APT. Ik zet APP altijd op Camera White Balance, en de gele reuzensterren en de blauwe blue stragglers vielen direct al op bij de lights zelf. light pollution removal, star color calibration zonde de sterren in de bolhoop, want wat je ziet zijn de reuzen en daar geldt PP's color calibration voor, die gaat uit van hoofdreekssterren. Verder 15%, 3sigma, 0% base, Highlight protection op 5, beetje saturatie, beetje verscherping.

De compositie moet nog iets beter want de andere heldere ster mist.

Dan M 57. 17 lights van 180 sec, en 7 van 10 sec voor de sterkleuren. Dezelfde flats als bij M13, dezelfde bewerkingsstappen.

M_57-RGB-session_1_session_2-St.jpg

Je ziet wel dat het rood in de nevel er wat bekaaid vanaf komt, maar daar wordt aan gewerkt qua apparatuur.

Als laatste, 2 meter brandpunt guiden met een 30 mm f/4 zoekertje en een planetencameraatje, ik dacht dat dat niet kon, maar dat valt dus best mee. Wel goed uitlijnen. Ik doe dat met Metaguide's drift alignment functie en de drift moet minder dan 1" per sec zijn, en liefst een beetje schommeleen rondom de 0. Verder geen meridiaanflips, zeker niet met de C8.

svdwal

Sander - Moderator
Iso 1600, ja. Ik heb geen platesolve gedaan, ik ga ervan uit dat als de camera op de nominale backfocus staat van 110 mm de door de fabrikant opgegeven openimgsverhouding klopt. He is in ieder geval zonder focal reducer.

Bovenaan Onderaan