Lyride radio waarneming 23-4-2019

patrickduis

Moderator
photo102230.jpg Afgelopen nacht was er weer een meteoren zwerm actief, de Lyriden. Veel minder actief dan de bekende Perseiden, maar toch de moeite waard om waar te nemen.

Hier de helderste Lyride radio reflectie die ik heb waargenomen, dat was om 0:42:30UTC (2:42:30 local time). Een mede waarnemer uit Den Haaf heeft op hetzelfde tijdstip dezelfde reflectie waargenomen.

Baken: Graves radar op 143.050Mhz USB
Antenne: Diamond X300
Ontvanger: Nooelec R820T2 usb dongle
SDR software: SDR-Radio(V3)
Waterval: Spectrum lab

Bedankt voor het kijken.

wvreeven

Moderator
Tof zeg. Is het dan die dikke scheve streep rechts van het midden? En, zo ja, is dan dat dunne scheve streepje verder naar rechts nóg een reflectie van een andere meteoor?

patrickduis

Moderator
Ja dit is erg leuk om te doen. De verticale strepen zijn meteoren reflecties, de schuine zijn van satellieten.

patrickduis

Moderator
Inmiddels zijn er diverse bevestigingen gekomen van mijn waarneming van deze helderste meteoor van de Lyriden 2019.
Een radio waarneming van Job Geheniau (ook op de Graves radar met HB9CV richtantenne)
En nog diverse fotografische, een van Koen Miskotte uit Ermelo (fisheye), eentje uit Texel van Robert Haas en nog een uit Mechelen van Paul Roggemans (zijn camera stond NNO azimut 32 graden hoogte 31 graden)

Ik heb de eigenaars van deze waarnemingen gevraagd of ik hun waarnemingen met bronvermelding mocht gebruiken en zij hebben dat bevestigd.
Radiowaarneming Job Geheniau Den Haag.jpgKoen Miskotte Ermelo.jpgRobert Haas 0 41 51 UTC 20190423 Texel.jpgPaul Roggemans NNO azimut 32 graden hoogte 31 graden Mechelen.jpg

B

Bezoeker

Guest
Heel mooi! Leuk om te zien dat die heldere meerdere keren is waargenomen, op verschillende manieren.

Bovenaan Onderaan