low-budget push-to

Goverman

Donateur
Ha allen,

Ik ben sinds een paar weken de trotse eigenaar van een Sky-Watcher Heritage 130p. Soms zit ik verlekkerd te kijken naar alle go-to's en push-to's en toen dacht ik: met een app als Stellarium kun je eigenlijk zelf ook wel zoiets maken. Niet zo nauwkeurig, maar het zou te doen moeten zijn. Zo gezegd zo gedaan.

Wat heb ik gebruikt?
- een mini-Vixen klem (deze van SVbony)
- een smartphone-klem met schroefdraad (deze)
- gereedschap
- schroefjes
- ducttape

Ik heb eerst een stukje kijker afgeplakt met ducttape om wegglijden tijdens het boren in metaal te voorkomen. En het staat eigenlijk ook wel okay: 'in lijn' met de ducttape rand van de shroud. Daarna heb ik de schroeven eerst op lengte afgezaagd. De schoefkop zit aan de binnenkant en de moer zit aan de buitenkant.

Ik heb het geheel bewust net achter de oculairhouder geplaatst. Enerzijds omdat de kijker inschuifbaar is, waardoor niet alle plekken kunnen. Verder: ik gebruik de kijker alleen met de dobson-montering, dus dan is deze hoek wel handig. De houder gebruiken voor een camera had ik sowieso al niet in de planning staan.

g3RZjk8KzlZzZQ8CKHeI4oa8.jpg

Met de klem + houder ziet het er dan zo uit:
Tah36dcbVVaVBem3WpBKKbJN.jpg

En gisteren was het in mijn Haagse achtertuin een paar uur helder: tot 22:30 waren er maar weinig wolken. Dat bood mogelijkheden. In volle actie ziet het er zo uit:
wxxzNPsKlSAYyDGTTrblhNXf.jpg

Dan de test, werkt het? Ja, het werkt en nog best aardig ook! Ik weet nog niet of Stellarium de beste app is, of dat een andere app een wat fijnere bediening heeft, maar als geheel werkt het heel aardig. M35 als eerste: ja, gelukt. Dan M44: had ik zo te pakken, M42 ook. M46 en 47 lukte ook. Ik heb ook gezocht naar de Eskimo-nevel. En ook die had ik. Daarna werden de wolken te veel en heb ik de boel weer ingepakt.

Het systeem heeft wel beperkingen. Ik ben afhankelijk van de werking van de mobiel. Zeker bij 'inzoomen' in de app zijn de uitslagen best groot. Maar met een 32 mm. oculair op een brandpuntsafstand van 650 mm kom je wel een heel eind. Met een beetje zelf 'nazoeken', bijvoorbeeld met dezelfde app of met een atlas, kun je best wat vinden. Ik zie dit als een budget-versie van een push-to. Het werkt allemaal niet zo mooi als een echt systeem, maar aan de andere kant, de kosten waren ook maar 13 euro voor de phone-houder en de vixen-klem.

Bijlagen

• g3RZjk8KzlZzZQ8CKHeI4oa8.jpg
    g3RZjk8KzlZzZQ8CKHeI4oa8.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 0
  • Tah36dcbVVaVBem3WpBKKbJN.jpg
    Tah36dcbVVaVBem3WpBKKbJN.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 0

Bert Bogchelman

Moderator
Je schrijft een brandpunt van 650mm? Dit is toch een Celestron Firstscope? Die heeft een brandpunt van 300mm. Met een 32mm oculair een vergroting van nog geen 10x. Dat is de vergroting van een zoeker. Dan is het wel begrijpelijk dat je objecten in beeld krijgt met een smartphone. Mijn ervaring (met een Iphone) is dat de graden aanduiding een beetje blijft plakken, zeker in het horizontale vlak, waar op magnetisme gemeten wordt. Voor zwakke deep-sky objecten, die je niet in je zoeker kunt vinden en waarvoor juist een push-to zo makkelijk is, werkte voor mij de smart-phone methode niet. Dan kun je beter gaan star-hoppen.

Ik heb wel eens Skeye Pro gebruikt. Die kan je in elke positie aan je telescoop monteren en uitlijnen. De nauwkeurigheid vond ik niet geweldig maar hij bracht je wel eenvoudig in de buurt van het gezochte object. Het voordeel vind ik is dat je er een goedkope oude Android-telefoon voor kan gebruiken. https://play.google.com/store/apps/d...skeyepro&hl=en
Het nadeel vind ik dat het schermpje je nachtzicht verpest, maar dat is dan weer geen issue in een lichtvervuilde omgeving. Is dat een achtertuin in Singels - Ypenburg?

Goverman

Donateur
Voor zover ik weet heeft de Skywatcher Heritage 130p een brandpuntsafstand van 650mm, dus is het met 32mm zo'n 20x vergroting. Voor het overige herken ik wel wat je zegt, hoewel ik een Samsung galaxy gebruik. Maar die zal waarschijnlijk hetzelfde werken als een iPhone qua kompas etc.

Het is voor mij vooral handig om grof te zoeken. Het is een beetje gimmick achtig, maar het werkt wel aardig.

En ja: mijn Haagse achtertuin ligt in Ypenburg. :)
barnieman: dank voor de tip! Ik heb de app gedownload. Is wat minder toegankelijk dan Stellarium, maar wel beter toepasbaar voor mijn doel!

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan